میراث فرهنگی همچنان هدف طالبان

طالبان بعد از به قدرت رسیدن در ماه آگوست ۲۰۲۱، بار دیگر میراث غنی باستانی افغانستان در منطقه ˮبامیانˮ را هدف قرار داده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، به نوشته مجله فارن پالسی، ملا عبدالله سرحدی، فرماندار دوفاکتو بامیان یکی از افرادی است که در این فجایع فرهنگی دست داشته است. به قول باستان شناسان و کارشناسان این حوزه، طالبان بلافاصله بعد از به قدرت رسیدن، حملات خویش را ضد میراث غنی قبل از اسلام در کشور افغانستان از سر گرفتند.
علی فولادوند، فعال هزاره که حالا در تبعید به سر می برد و کمپین جهانی “میراث تاریخی بامیان را حفظ کنید” را در توییتر به راه انداخته، می گوید: «غارت و تخریب بعضی از این میراث فرهنگی چند روز بعد از روی کار آمدن طالبان آغاز شد. ما از یونسکو و یا سایر نهادهایی که برای چنین میراثی ارزش قائل هستند، می خواهیم تا از هر روشی که امکان دارد این میراث را از دست طالبان نجات دهند.»
طالبان از گذشته فقط به دنبال تخریب تندیس های بودا و غارت غارهای میراث فرهنگی نبوده بلکه آنرا بهانه ای برای حمله به مردم هزاره قرار داده است؛ شیعیانی که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان را می سازند و خویش را “نگهبان میراث منطقه” می دانند.
فولادوند اضافه کرد: «تخریب این میراث فرهنگی به طالبان این قدرت را می دهد تا مردم هزاره را نادیده بگیرند و آنها را بعنوان افراد غیرمهم تلقی کنند و همینطور این افراد و میراث را از یاد و خاطره نسل های آینده پاک کنند.»
به نوشته این مجله، عبدالله سرحدی در تخریب بودای بامیان به دستور ملا عمر در سال ۲۰۰۱ و همینطور کشتار مردم هزاره در سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نقش داشته است.
فولادوند به فارن پالسی گفته است: «غارت و تخریب و ساخت برخی ساختمان های تجاری جدید در سایت های میراث فرهنگی در ایام بعد از تسلط طالبان شروع شد.»
فولادوند افزوده است: «ما از یونسکو و سایر سازمان ها و کشورهایی که واقعا به مکان های میراث جهانی اهمیت می دهند می خواهیم که به هر طریق ممکن طالبان را برای حفظ میراث فرهنگی بامیان تحت فشار قرار دهند. حداقل جهان باید از تخریب بیش تر جلوگیری نماید.»
منابع به فارن پالسی گفته اند که ملا سرحدی به دنبال آثار ارزشمندی مشابه زیورات طلا است که در مجموعه «طلا تپه» به معرض نمایش گذاشته شد.
طبق گزارش ها قدمت آثار طلا تپه که در سالهای ۱۹۷۷- ۱۹۷۸میلادی توسط تیم باستان شناسان افغانستان و شوروی در شمال افغانستان کشف شد، به ۲ هزار سال پیش از میلاد می رسد.
فارن پالسی نوشته است: «سرحدی کارگران غیرافغان را برای حفاری و غارت آثار باستانی [به بامیان] آورده است.»
پیش از این هم رسانه انگلیسی زبان «روزنامه هنر» در گزارشی اطلاع داده بود که دو منطقه باستانی اطراف مجسمه های تخریب شده بامیان، همچون برخی غارها، از جانب «یک گروه ناشناس» مورد حفاری قرار گرفته است.
به قول فارن پالسی، مقامات طالبان به ملا عبدالله سرحدی دستور داده اند که حفاری خویش را متوقف نماید.
اما یک مقام سابق سازمان فرهنگی یونسکو گفته است: «آن ها گنجینه ها و آثار تاریخی زیادی در ارتباط با بامیان را دزدیده و در بازار سیاه فروختند. حالا برگشته است که کارش را تمام کند.»
دره بامیان از جانب یونسکو بعنوان یک منطقه در معرض خطر و یک میراث جهانی به رسمیت شناخته شده است.

منبع: