قدیمی ترین کفش نروژ با ذوب شدن یخ ها کشف شد

آبنما کار: باستان شناسان اعلام نمودند یک لنگه کشف متعلق به عصر برنز، قدیمی ترین کفشی است که تا حالا در نروژ کشف شده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، گزارش جدیدی که توسط دانشگاه علم و فناوری نروژ انتشار یافته است نشان میدهد یک لنگه نیم پوتین ۳۰۰۰ ساله که به عصر برنز متعلق می باشد، قدیمی ترین کفشی است که تا حالا در این کشور کشف شده است. این کفش فقط یکی از هزاران اثر تاریخی است که در دو دهه اخیر با ذوب شدن یخ کوهستان های نروژ کشف شده است.
این آثار تاریخی که با ذوب شدن قطعه یخ های کوهستان های نروژ پدیدار شده اند برخلاف آثار تاریخی که در خاک اسیدی و یا زیر یخچال های طبیعی عظیم گیرافتاده بودند، از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار می باشند و حتی بعد از گذشت هزاران سال تغییرات جزئی بر روی آنها به وجود آمده است. این آثار تاریخی بدین سبب سالم باقی مانده اند که یخ زدگی های کوهستان نسبتا باثبات هستند و حرکت نمی کنند. از این طریق سلاح ها، لباس ها، پارچه ها و بقایای حیوانات و گیاهان بسیار سالم هزاران سال از تاریخچه نروژ را آشکار می کنند.
ولی حالا پژوهشگران این گزارش جدید دانشگاه علم و فناوری نروژ می گویند، تغییرات اقلیمی می تواند مشکل ساز شود.
در چند دهه اخیر، روند ذوب شدن بخش اعظمی از قطعه یخ های نرو‍ژ شروع شده است و بدین سان آثار تاریخی در معرض عوامل محیطی و مسلما پوسیدگی قرار می گیرند.
این کفش ۳۰۰۰ ساله که در سال ۲۰۰۷ کشف شده است، یکی از اکتشافات مهم در کوهستان های نروژ شمرده می شود. اندازه این کفش چرمی، امروزه معادل اندازه سایز ۳۴ یا ۳۵ در ایالات متحده است و نشان میدهد به یک زن و یا یک کودک تعلق داشته است. این کفش به همراه چندین تیر و بیل چوبی کشف شد.

منبع: