براساس مقامی از حسین علیزاده؛ تار و تاریخ به تابلوی گرهده رسید

به گزارش آبنما کار تابلو موزیکال گُرُهده از پروژه موسیقایی تار و تاریخ اثری از میدیا فرج نژاد است که برپایه مقامی ابداعی از حسین علیزاده ساخته شده است.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی پروژه، آهنگ «گُرُهده» تازه ترین اثرِ میدیا فرج نژاد در چارچوب پروژه «تار و تاریخ» است. فرج نژاد این آهنگ را بر مبنای مقام ابداعی «داد و بیداد» از حسین علیزاده ساخته است. شعر آن از سروده های مهدی احمدی است.
آواز این قطعه را میلاد هیبدی خوانده و میکس و مسترینگش را احمد میرمعصومی انجام داده است. ضمن این که ویدیویِ تابلو موزیکالِ «گُرُهده» در مکانی قدیمی با نام «کول فرح» در خوزستان ضبط شده است.
میدیا فرج نژاد در یادداشتی درباره این اثر نوشته است:
حال خوزستانِ کهن خوب نیست. مردمانش از فارس و عرب و بختیاری زخمی اند و دردشان درد همه ماست. نه هوا هست که نفس بکشند و نه هنوز مشکل کمبود آبشان رفع شده و نه اخیراً استطاعت خرید نان برای همه وجود دارد. پشت میزنشینان شعار می دهند و مردم از زمین و آسمان برایشان می بارد. وقتی هم نمی بارد ساختمان ده طبقه بر سرشان آوار می شود. پایم که به ایذه رسید و پای سخن مردمان آنجایی که نشستم بیشتر خجالت کشیدم. من که مسئول نیستم خجالت کشیدم، نمیدانم چطور آن کسانی که باید خجالت بکشند آب نمی شوند.
پشت زخم های شهر اما کول فرح پنهان است، کول به معنای دره و فره به معنای روح افزا، پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی)، مکانی جادویی که قدمت نقش برجسته هایش به ۲۷۰۰ پیش از میلاد برمی گردد. مکانی که قدیمی ترین تصویر ساز (چنگ و دف) در تمامی نقش برجسته های ایران را به ما نشان داده است. حس و حال غریبی داشت… غم، درد، فریاد.
به یاد مقام ابداعی استاد حسین علیزاده، «داد و بیداد» افتادم که غربتش با حال و هوای آنجا سازگار بود، به آن مقام، پرده های دشتی را اضافه کردم و فضای دلخواهم ساخته شد.
تابلو موزیکال در پروژه های مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژه «تار و تاریخ» برپایه پدیده ای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطه ای مشخص، موسیقی ایجاد می شود تا روایت گرِ آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.