همزمان با چهلمین سالروز فتح؛ خرمشهرها رونمایی گردید

به گزارش آبنما کار عکس صحنه پردازی شده خرمشهرها به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در حوزه هنری رونمایی گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، مراسم رونمایی از عکس صحنه پردازی شده با عنوان «خرمشهرها» که از روی عکس سعید صادقی اقتباس و ثبت شده است، عصر چهارشنبه ۴ خردادماه در نگاه خانه حوزه هنری برگزار گردید.
در این مراسم، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، زهرا حسینی راوی کتاب دا، فهیمه قربانعلی فرزند شهید حسن قربانعلی و خواهر شهید مسعود قربانعلی، فرهاد سلیمانی و تنی چند از عوامل اجرای این اثر بازسازی شده، حضور داشتند.
سیداحسان باقری هنرمند عکاس و مدیر خانه عکاسان ایران که عکس صحنه پردازی شده به یاد چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با عنوان «خرمشهرها» را ثبت کرده است، درباره این اثر به خبرنگار مهر اظهار داشت: این عکس بر مبنای عکس آزادسازی خرمشهر اثر سعید صادقی ۱۳۶۱ اقتباس و بازسازی شده است و در این عکس سعید صادقی که عکاس عکس قدیمی بوده، هم حضور دارد. علاوه بر سعید صادقی، چهره هایی چون زهرا حسینی و اعظم حسینی نویسنده و راوی کتاب «دا» هم حاضر هستند.
وی تصریح کرد: برداشت از این عکس بسته به نگاه مخاطب است. کوشیده ام در این عکس پس از چهل سال به بخشی از هویت ملی و پیشرفت هایی که در این سال ها داشته ایم، نگاهی داشته باشیم.

مدیر خانه عکاسان ایران بیان نمود: معمولا شکل گیری ایده های این نوع تصاویر صحنه پردازی شده، مدت زیادی زمان می برد و به صورت جدی و متمرکز حدود ۷ ماه زمان برده و به صورت عملیاتی در تهران و خرمشهر، حدوداً یک ماه کار اجرایی آن طول کشیده است. چون یک پلان سینمایی در چارچوب عکس در می آید، عواملی چون طراحی لباس، صحنه و.. و همینطور چهره های حقیقی چون ورزشکاران و قهرمانان حضور داشتند.
باقری همینطور درباره محل گنجینه خانه عکاسان ایران هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: به سبب این که نگاتیوهای عکس ها در طول زمان قارچ می زنند و شرایط نگهداری سختی دارند، طبق تفاهمی که با انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس که به صورت حرفه ای روی آرشیو، نگهداری و اسکن عکس ها کار کرده اند، شده است تا به ما در نگهداری و دیجیتال کردن گنجینه خانه عکاسان ایران کمک کنند. هم اکنون اصل گنجینه در فضایی که انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در اختیار قرار دادند، نگهداری می شود. این عکس ها، اسناد تصویری و تاریخ ملت ایران است و نگهداری آنها باید شرایطی داشته باشد که امیدواریم بتوانیم بزودی آنها را در حوزه هنری نگهداری نماییم.

منبع: