سرپرست موزه بزرگ خراسان: موزه بزرگ خراسان اولین موزه استاندارد بعد از انقلاب اسلامی است

به گزارش آبنما کار خراسان رضوی سرپرست موزه بزرگ خراسان اظهار داشت: باید اظهار داشت که اولین موزه استاندارد ایران بعد از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان رضوی است. البته اولین موزه استاندارد در ایران موزه ملی ایران باستان بوده که تاسیس آن در ارتباط با سالهای قبل از انقلاب است.

علی صفرنژاد در گفتگو با ایسنا درمورد برگزیده شدن موزه بزرگ خراسان اظهار نمود: ایکوم، (کمیته ملی موزه های ایران) زیرنظر ایکوم جهانی قرار دارد. ایکوم جهانی در واقع سازمانی است که تمام استانداردهای در ارتباط با موزه های دنیا را مشخص می کند.

وی افزود: با عنایت به این اختیارات هر ساله ایکوم جلسه ای برگزار می نماید و موزه های برگزیده و برتر را در کمیته ملی خود مورد بررسی قرار می دهد و بر مبنای شاخصهای متعدد طبقه بندی کرده و امتیازهایی به آنها اختصاص می دهد. این امتیاز ملاک احراز رتبه های خاص در سازمان ایکوم ایران و جهان است که در آن تمام موزه های خصوصی و دولتی جهان مورد بررسی قرار می گیرند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان افزود: شاخص هایی که برای این بررسی و انتخاب موزه برتر مورد توجه قرار می گیرد، شامل معرفی و بازدید، پژوهش، مناسب سازی، فعالیت در فضای مجازی، خلاقیت و نوآوری، کودکان و نوجوانان، آموزش، نگهداری و حفاظت، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، کوشش برای بقا، گردآوری و روز جهانی موزه می شود.

موزه بزرگ خراسان بعنوان موزه برگزیده کشور در بخش معرفی انتخاب شد

صفرنژاد بیان نمود: سال جاری در جمع بندی نهایی که صورت گرفت، ۲۷ موزه در سطح ایران بعنوان موزه های برتر برگزیده شدند که موزه منطقه ای بزرگ خراسان یکی از آنها به حساب می آید. موزه بزرگ خراسان در بخش معرفی بعنوان موزه برگزیده انتخاب شده است و در بخش کوشش برای بقا هم مورد تقدیر داوران قرار گرفته است.

وی در مورد اقدامات موزه بزرگ خراسان بیان نمود: موزه بزرگ خراسان، اولین موزه منطقه ای کشور به حساب می آید. موزه منطقه ای به موزه هایی اطلاق می شود که در یک منطقه از کشور فعالیت می نمایند و آن منطقه را به لحاظ تمدنی، فرهنگی، تاریخی و هنری پوشش می دهند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان اضافه کرد: موزه بزرگ خراسان، موزه منطقه ای شرق ایران به حساب می آید. یکی از خصوصیت های موزه های منطقه ای این است که به صورت همزمان در چندین حوزه فعالیت دارند و حوزه های فعالیت آنها دقیقا بر شاخص هایی که یونسکو تعیین می کند منطبق است.

صفرنژاد افزود: بعنوان مثال یکی از شاخص ها، کودک و نوجوان است و از زمان تأسیس موزه بزرگ خراسان در سال ۱۳۹۳ این بخش مورد توجه قرار گرفته است، بگونه ای که در این موزه بخش مستقل کودک و نوجوان وجود دارد. ازاین رو زمانی که خانواده ها به بازدید از موزه می پردازند، فضای ویژه ای برای کودکان و نوجوانان تعریف شده و دارای استانداردهایی است که در طرح محتوایی موزه هم عنوان شده است.

وی تصریح کرد: در بخش آموزش و پژوهش هم کتابخانه ای تخصصی با بیش از۶۰۰۰ جلد کتاب، مرکز اسناد و آرشیو اسناد وجود دارد، بگونه ای که پژوهشگران سراسر ایران و حتی خارج از کشور به آن رجوع می کنند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان اظهار داشت: در مورد معلولین و کم توانان هم زیرساخت های لازم فراهم شده تا بتوانند به بازدید از موزه بپردازند چونکه یکی از شاخصهای اصلی موزه ها در سرتاسر دنیا این است که دسترسی برای اقشار مختلف جامعه امکان پذیر باشد و تمام افراد بتوانند از امکانات موزه استفاده کنند.

صفرنژاد اظهار داشت: موزه بزرگ خراسان در بخش معرفی برگزیده شده است، ازاین رو در مورد علل این انتخاب میتوان این گونه بیان کرد که موزه به تمام اقشار و افراد مختلفی که به بازدید از موزه می پردازند، معرفی می شود و این معرفی صرفاً از راه نمایش آثار نبوده بلکه در فضای مجازی، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری همایش های علمی و تخصصی و آثار تجسمی، برگزاری نمایشگاه های هنری هم به معرفی موزه پرداخته می شود.

وی اظهار داشت: در حوزه کوشش برای دوام هم موزه منطقه ای در سیستان و بلوچستان وجود دارد که آن منطقه را پوشش می دهد. شاید بتوان بیان کرد که اولین موزه استاندارد ایران بعد از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان رضوی است. چونکه همانطور که می دانید اولین موزه استانداردی که در ایران تأسیس شده است، موزه ملی ایران باستان در تهران است که قبل از انقلاب تأسیس شده و بعد از آن نخستین موزه استاندارد بعد از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان است.

صفرنژاد اضافه کرد: زمانی که موزه ای توسط ایکوم عنوان برگزیده می گیرد در واقع در سطح جهان مطرح می شود، نامش در فهرست موزه های معروف و شاخص عنوان می شود. ایکوم در هر کشوری دارای شعبه است که کمیته ملی نامیده می شود. در جلسات برگزار شده کمیته ملی ایکوم ایران ۲۷ موزه را برگزیده اعلام نموده که یکی از آنها موزه بزرگ خراسان است.

وی اظهار نمود: موزه بزرگ منطقه ای خراسان، همه روزه از ۹ بامداد تا ۶ پس از ظهر پذیرای مخاطبان و بازدیدکنندگان است و درهفته میراث فرهنگی هم که از ۲۸ اردیبهشت ماه شروع شده است، ۴ نمایشگاه به صورت همزمان در موزه برگزار می گردد که مخاطبان می توانند به بازدید از این نمایشگاه ها هم بپردازند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان افزود: همچون این نمایشگاه ها میتوان به نمایشگاه آثار ثبتی، نمایشگاه عکس میراث و اقلیم، نمایشگاهی در بخش کودک و نوجوان و مجموعه اسناد خاندان عباسقلی خان اشاره نمود.

منبع: