پیشنهاد رئیس فرهنگستان هنر درباره طرح حراج اشیای تاریخی در مجلس

رئیس فرهنگستان هنر در ادامه اعتراض ها به طرح نمایندگان مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج ها» در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، پیشنهادهایی را بیان نمود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، بهمن نامورمطلق در نامه ای خطاب به محمدباقر قالیباف ـ رئیس مجلس شورای اسلامی ـ نوشت: «طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج ها»، نگرانی و تشویش خاطر کارشناسان و استادان دیرینه شناسی و میراث فرهنگی و اندیشمندان تاریخ و همه دلسوزان هویت فرهنگی کشور را در پی داشته است و آنرا مضر و با تبعاتی مخرب ارزیابی می کنند. در این میان، حتی نهادهای دولتی مرتبط نیز از کم و کیف این طرح اظهار جهل می کنند، در صورتیکه این قبیل موضوعات نیازمند رجوع به متخصصان و استادان حوزه مربوط است و طرح آن در وضعیت فعلی به جز افزایش تشویش اذهان استادان دیرینه شناسی و دغدغه مندان تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامیِ ما نتیجه ای دیگر ندارد.
اوضاع و شرایط فعلی مربوط به اکتشافات و مالکیت اشیای باستانی و همین طور نگهداری این آثار می تواند بازبینی و اصلاح گردد، اما برای اتخاذ تصمیمِ راهبردیِ علمی و حرفه ای درباب اشیاء میراث فرهنگی که مشمول قوانین و مقررات خاصی در کشور و جهان هستند، تقاضا دارد موضوع در کارگروه های تخصصی مورد بررسی دقیق قرار گیرد. فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، خصوصاً گروه تخصصی معماری و شهرسازی و کمیته میراث فرهنگی آن، جهت بررسی جوانب مختلف این موضوع، آماده همکاری با کمیسیون های مرتبط و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است. امید است با هم اندیشی متخصصان، نظرهای علمی و تخصصی تری بدون تبعات منفی به مجلس محترم شورای اسلامی ارائه شود.»
۴۶ نماینده مجلس طرحی را با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج ها» ارائه کرده اند که اعتراض و واکنش های جامعه دیرینه شناسی و افکار عمومی را برانگیخته است. نمایندگان انگیزه خودرا از ارائه این طرح تبدیل ایران به هاب منطقه ای خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشور، ایجاد ردیف درآمدی جدید برای وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای خرید و حفظ آثار باستانی، اشتغال زایی فراوان برای فارغ التحصیلان رشته های در رابطه با تاریخ، گوهرشناسی و باستان شناسی، حفظ گنجینه تمدنی و میراث باستانی از تخریب ها و جستجوهای غیرکارشناسی و حفظ گنجینه تمدنی و میراث باستانی از فروش به ثمن بخس به دلالان و قاچاقچیان اعلام نموده اند، درحالی که به عقیده باستان شناسان و متخصصان میراث فرهنگی این طرح مسیر سوداگران و دلالان آثار تاریخی و حفاران بدون مجوز را هموار و قانونی خواهدنمود. اصلی ترین ایرادی که به این طرح گرفته شده، استفاده از واژه «گنج» بجای میراث فرهنگی و اشیای تاریخی متعلق به مردم ایران است که طبق قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش آن جرم شمرده می شود.