در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ کاشی نگاری فقط در مساجد کاربرد ندارد!

آبنما کار: شهلا کساری با اشاره به اهمیت توجه به هنر کاشی نگاری در مکان های عمومی بیان کرد این هنر در کشور سابقه ای طولانی داشته و ریشه در هویت فرهنگی و ملی ما دارد.

شهلا کساری هنرمند کاشی کار درباره نمایشگاه کاشی نگاری با عنوان «کاشی نگاری دوران صفوی، قاجار و مدرن» که تا ۲۹ فروردین ماه در خانه هنرمندان ایران برپاست، به خبرنگار مهر اظهار داشت: در این نمایشگاه ۸۰ اثر در ابعاد مختلف شامل نقاشی روی کاشی و با لعاب به معرض نمایش گذاشته شده است. با توجه به این که بیشتر تزئینات کاشی موجود در مساجد، خانه ها و عمارت های قدیمی مربوط به اواخر دوران سلجوقی، صفوی و همین طور قاجار است، طرح های این نمایشگاه نیز انتخابی از تصاویر این بناها بود.
وی عنوان کرد: این روزها هنر کاشی با اقبال زیادی روبرو شده و بنظر می رسد که مردم نیز به این هنر علاقمند هستند اما در فضای شهری خیلی بیشتر از این می توان از هنر کاشی نگاری استفاده نمود. کشور ما سابقه بسیار طولانی در استفاده از این هنر در مکان های مختلف دارد اما امروزه هنر کاشی نگاری اکثراً فقط در مساجد استفاده می شود. در صورتیکه این کاشی های زیبای دست ساز را در هر مکانی می توان استفاده نمود. هنر کاشی نگاری ریشه در هویت فرهنگی و ملی ما دارد.
این هنرمند همین طور اظهار داشت: آجرهای لعاب دار در تخت جمشید و چغازنبیل و… به ما نشان میدهد استفاده از لعاب از گذشته ای دور در ایران رایج بوده اما در دوران صفویه اوج استفاده از کاشی های تزئینی (شکسته و هفت رنگ) در اماکن مذهبی و کاخ ها است. در این دوره بیشتر نقوش مورد استفاده، نقش های اسلیمی هستند اما در دوران قاجاریه به سبب ارتباطات گسترده با کشورهای اروپایی و تأثیر هنر نقاشی اروپا در هنر نقاشی ایرانی، کم کم از نقوش گل و گلدان و مناظر و چهره استفاده بیشتری شد. باتوجه به کاشی هایی که از این دوران بجای مانده، تحول در نقوش را می توان کاملاً احساس کرد. کاخ گلستان نمونه بارز این تحول است. تفاوت طرح های کاشی ها در ادوار مختلف همچون خاصیت هایی است که در آثار این نمایشگاه به آن توجه شده است.
این نمایشگاه تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری های پاییز و استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران میزبان علاقمندان است.

منبع: