کشف ۵ مقبره باستانی در مصر

وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر از کشف پنج مقبره چندهزارساله در «سقاره» آگاهی داد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز، وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر اعلام نمود ادامه کاوش ها در «سقاره»، گورستان تاریخی پایتخت مصر باستان که «ممفیس» نام داشت به پنج مقبره تاریخی و آثار باستانی که به ۴۷۰۰ تا ۴۰۰۰ سال پیش تعلق دارند منجر گردیده است.
در قسمتی از بیانیه وزارت آثار باستانی مصر نوشته شده است، ماموریت باستان شناسان مصری به کشف پنح مقبره در ۱۰۰ متری هرم «مرن رع» در سقاره، منجر گردیده است.
بگفته «مصطفی وزیری»، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، این مقبره ها به افراد عالی رتبه دوران «پادشاهی کهن» مصر باستان تعلق داشته اند.
«مصطفی وزیری» و «خالد العنانی » وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر از محل کشف این مقبره ها بازدید کرده اند.
دوران «پادشاهی کهن» در مصر، با دوران ساخت اهرام همزمان است. تصمیم تبدیل شدن سقاره به گورستان رسمی سلطنتی توسط فرعون «جوزر» اولین فرعون از سومین دودمان «پادشاهی کهن» گرفته شد.
اولین مقبره از میان مقبره هایی که بتازگی کشف شده است به فردی به نام «ایری» یکی از افراد عالی رتبه دربار متعلق می باشد. برای این مقبره گذرگاه مناسبی تعبیه شده است که افراد را به سمت محل قرارگیری جسد هدایت می کند. دیوارهای اتاقی که تابوت سنگی بزرگ در آن قرار دارد با نقاشی های رنگی و طرح های حکاکی شده که صحنه های مختلف از مراسم تدفین را به تصویر می کشند، تزئین شده است.
مقبره شماره دو به همسر مردی به نام «یارت» متعلق می باشد. مقبره سوم اما به فردی به نام «بی نافارهافایی» متعلق می باشد که چند سمت مهم در دربار را در اختیار داشت.
مقبره چهارم که یک فضای شش متری در زیر زمین را دربرگرفته است به زنی به نام «بتی» متعلق می باشد. این زن مسئولیت آراستن چهره، لباس و ظاهر فرعون را برعهده داشته است. این زن همین طور از راهبان «حاثور» ایزدبانوی عشق، زیبایی، موسیقی و… مصریان باستان نیز بوده است.
مقبره پنجم هم به مردی به نام «هانو» تعلق داشته است. این مرد نیز القاب و سمت های مختلفی در اختیار داشته که همچون آنها به نظارت بر کاخ سلطنتی می توان اشاره نمود.

منبع: