در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ سه پرونده موسیقایی در لیست ملی میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت

آبنما کار: عضو شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس از ثبت سه پرونده حوزه موسیقی نواحی ایران در لیست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور اطلاع داد.

بهروز وجدانی پژوهشگر و عضو شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس ضمن اشاره به تازه ترین فعالیتهای انجام گرفته در این شورا به خبرنگار مهر اظهار داشت: نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور با حضور مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی و اعضای شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بندر ماهشهر و معاونین میراث فرهنگی کشور و کارشناسان ثبت میراث فرهنگی ناملموس از استانهای مختلف کشور طی روزهای بیست و چهارم و بیست و پنجم بهمن ماه در بندر ماهشهر برگزار شد.
وی اضافه کرد: در این نشست سه پرونده در حوزه موسیقی نواحی ایران در لیست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید، که در این چارچوب پرونده های موسیقایی «مقام حقانی» مشتمل بر موسیقی شرق مازندران، «مقام کتولی» مشتمل بر موسیقی شرق مازندران و گلستان و «رقص کرمانجی چولیستک» مشتمل بر حرکات آیینی حلی خراسان رضوی و خراسان شمالی» در لیست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شدند.

این پژوهشگر در ادامه صحبت های خود بیان نمود: ثبت آثار میراث فرهنگی در حوزه «ملموس» شامل ثبت بناها، آثار و ابنیه و اشیای فرهنگی تاریخی در کنوانسیون ۱۹۷۲ یونسکو (میراث جهانی) صورت می گیرد و ثبت «میراث فرهنگی ناملموس» یا غیر مادی هم در کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس (۲۰۰۳ یونسکو) به ثبت می رسد. این در شرایطی است که کشورمان از همان ابتدای تاسیس این ۲ کنوانسیون به عضویت آن درآمده و در هر یک تعداد قابل توجهی اثر ثبت کرده و حدودا تابحال اغلب ابزار موسیقی و نغمه های شاخص هر ناحیه از کشورمان ثبت ملی شده اند.
عضو شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس در انتهای سخنان خود اظهار داشت: نقش و کارکرد فرهنگی و اجتماعی و زنده و پویا بودن هر عنصر و بالاخره حضور فعال آن در زندگی کنونی سه نسل از مردمان صاحب اثر شرط اصلی قبول کمیته کارشناسی ثبت آثار ناملموس است و از حدود ۲۰ سال پیش تابحال که ثبت آثار در این عرصه انجام شده افتخار عرضه و دفاع از مفاد هر پرونده موسیقی به من محول شده است. البته تمام پرونده های حوزه های مختلف میراث فرهنگی ناملموس توسط کارشناسان این حوزه در ادارات کل استان ها انجام شده و برای ثبت در لیست ملی میراث فرهنگی ناملموس به اداره کل ثبت آثار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عرضه می شود.

منبع: