مشهد نوروز ۱۴۰۱ را باز هم از دست می دهد؟

خراسان رضوی در صورتیکه کمتر از 45 روز تا نوروز 1401 باقیمانده و پیک ششم کرونا و شیوع امیکرون درحال اوج گرفتن است، نگرانی ها برای شروع محدودیت های کرونائی شروع شده است. محدودیت هایی که می تواند بار دیگر گریبان گردشگری و صنایع وابسته به آنرا بگیرد.

بدون شک گردشگری تنها صنعتی است که بیشترین لطمه را در دوران کرونا تجربه کرده است. شیوع امیکرون در اروپا باردیگر سفرها را محدود کرده و در بعضی کشورها نیز ورود گردشگران ممنوع شده است. شروع پیک ششم کرونا در این موقع از سال نگرانی های مردم را نیز دو چندان کرده؛ چونکه پنج پیک گذشته شرایط خوبی را در ایران ایجاد نکرده است و مردم و صنعت گردشگری تجربه خوبی از آن ندارند. این در صورتی است که تاسیسات گردشگری و صنایع وابسته آن در شهرهای گردشگرپذیر همچون مشهد، نگاه ویژه ای به بازار نوروز ۱۴۰۱ داشته و روی آن حساب باز کرده اند.

ایران در نوروز ۱۴۰۰ شرایط کرونائی مساعدی را پشت سر گذاشت، اما دولت برای جلوگیری از افزایش شدت کرونا تبلیغ سفر را ممنوع و مردم را به پرهیز از سفرهای نوروزی تشویق می کرد. یک بام و دو هوای وضعیت کشور در نوروز ۱۴۰۰ نه وضعیت گردشگری را بهبود بخشید و نه از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد که نتیجه آن شروع پیک چهارم کرونا دو تا سه هفته بعد از نوروز بود.

وضعیت فعلی کشور و اوج گیری کرونا باردیگر نگرانی ها را افزایش داده و پیش بینی می شود که گردشگری ایران بار دیگر نوروز، بهترین بازار خودرا از دست بدهد. ممنوعیت ورود توریستهای خارجی به ویژه گردشگران سلامت که مهم ترین بازار گردشگری ایران و مشهد را می سازند، نیز در هاله ای از ابهام است.

حسین نیکونام، یک فعال گردشگری در گفت و گو با ایسنا درباب پیش بینی خود از وضعیت نوروز ۱۴۰۱ بعد از شروع پیک ششم کرونا در ایران اظهار نمود: باتوجه به آمارهای جهانی وضعیت کشورهای اروپایی به لحاظ شیوع امیکرون بهم ریخته و شرایط خیلی از کشورهای اروپایی به قبل از دوران واکسیناسیون خود بازگشته است. تعداد تلفات در ایران نیز اندک است، اما باتوجه به بازدیدهایی که از مراکز درمانی داشته ام، آمار بیمارستان های ایران نیز به شدت درحال افزایش است و بعید می دانم تا قبل از اختتام بهمن وضعیت پایداری داشته باشیم و در اوایل اسفند ماه در اوج پیک ششم قرار می گیریم.

رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت ایران افزود: از طرف دیگر امیکرون حداقل در ایران و کشورهای منطقه تلفات پایینی داشته است. همین طور کشورهای بازار هدف ایران که عمدتاً عراق و افغانستان هستند اهمیتی به سویه های مختلف کرونا نمی دهند. درست است که این کشورها سیستم بهداشت درستی ندارند تا آمارهای دقیقی عرضه کنند، اما مردم آنها یا واکسینه شده اند یا این که موضوع کرونا برایشان خسته کننده شده است.

نیکونام اشاره کرد: اگر ایران برای پذیرش این گردشگران مشکلی نداشته باشد، یقین دارم آنها به ایران سفر خواهند کرد، اما از هفته پایانی بهمن تا اواخر اسفند ماه روزهای سختی در ایران خواهیم داشت. فکر می کنم در اوایل اسفند ماه باردیگر ورود توریستهای خارجی به ایران ممنوع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به احتمال شروع ممنوعیت ها و محدودیت ها چه وضعیتی برای گردشگری ایران در نوروز ۱۴۰۱ متصور است، اظهار داشت: متاسفانه پیک ششم کرونا در زمان بدی رخ داده است و با این شرایط فکر می کنم یک دفعه دیگر بازار نوروز در ایران را از دست خواهیم داد.

حجت گنابادی نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زوار استانداری خراسان رضوی همین طور درباب پیش بینی اش از وضعیت نوروز ۱۴۰۱ عنوان کرد: تمام پیش بینی های لازم با کمک تمام دستگاهها برای نوروز ۱۴۰۱ انجام شده، اما باتوجه به پیک جدید که به نوروز نیز منتهی می شود، تصمیمات نهایی گرفته نشده و منتظر شرایط کرونائی کشور در ایام پایانی اسفند هستیم.