کشف لنگر تاریخی از دریای کاسپین

یک عتیقه شناس خبر داد: بیستم دی ماه سال جاری یک لنگر تاریخی از بستر دریای کاسپین (دریای خزر) در اطراف کرانه های شهرستان نور در تور صیادان شیلات ˮایزدشهرˮ نور گیر کرد، که به ساحل منتقل شد.
رامین ادیبی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در گزارشی که ۲۹ دی از طرف شیلات شهرستان نور به یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع رسانی شد، اظهار داشت: با هماهنگی‎های لازم از طرف علی سالاریان ـ رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نور ـ، یگان حفاظت به همراه کارشناس تیم (سیدابوالفضل حسینی ـ کارشناس ارشد باستان‎شناسی و فعال در زمینه فرهنگ دریایی-) در چهارم بهمن ماه جهت بررسی های اولیه به منطقه اعزام شدند.
در ادامه سیدابوالفضل حسینی درباره وضعیت ظاهری این لنگر توضیح داد: خوشبختانه لنگر (ANCHOR) در ابعاد نسبتاً بزرگی است و حدوداً دست نخورده باقی مانده که شانه‌ی لنگر (STOCK) از نوع چوب روس و به طول۶۰، ۳ متر است که میانگین قطر آن ۲۹ سانتیمتر است. این لنگر ۶ نوار آهنی (BAND) به عرض پنج سانتیمتر دارد که تمام قسمت های آن از رسوبات دریایی پوشیده شده و نیاز به مرمت دارد. تنه فلزی لنگر (SHANK) شکلی چهارگوش دارد و ضخامت آن بین ۸ تا ۱۰ سانتی‎متر و ارتفاع ۶۵، ۲ متر است. همین طور بازوها (ARM) و پنجه های(FLUKE) لنگر نیز بواسطه رسوبات دریایی (مانند شن و صدف) پوشیده شده است. همین طور بالای تنه آهنی لنگر حلقه‎ای(RING) به ضخامت ۴ سانتیمتر و به قطر ۴۰ سانتیمتر و چشمی لنگر (EYE) به قطر ۵ سانتیمتر قرار دارد.

او با اشاره به اینکه این لنگر جزئی از یک شناور است که به طور معمول از جنس چوب، سنگ یا فلز ایجاد می شود و بوسیله طناب، کابل و زنجیر برای برجای یا ثابت نگه داشتن کشتی در یک نقطه بواسطه فرو رفتن در بستر دریا به آن متصل می‎شود، اظهار نمود: درک فن‎آورانه لنگرهای تاریخی برای پژوهش‎های باستان‎شناختی و فرهنگ‎ دریایی از اهمیت خاصی برخوردار است، بطوریکه با تفسیر و ارزیابی لنگرهای کشف شده می‎توان از وجود یک کشتی غرق یا متروک شده باخبر شد.
این کارشناس ارشد دیرینه شناسی با اشاره به اینکه اطلاعات به دست آمده درباره این لنگر سرنخ‎های خوبی هستند، اظهار داشت: بیشتر لنگرها بصورت منفرد و دور از بستر تاریخی و اصلی خودشان در مکان‎های متفاوت کشف می‎شوند که به سبب خاصیت جابه جایی بسیار در بستر دریای کاسپین کشف مواد فرهنگی دریایی بصورت منفرد امری عادی به‎نظر می‎رسد.
او اضافه کرد: در هر صورت، بوسیله رمزگشایی فناوری لنگرها می‎توان به سرنخ‎های خوبی برای طبقه‎بندی و گاه شماری آنها دست پیدا کرد.
حسینی با اشاره به اینکه برمبنای ارزیابی‎های اولیه فرض ما بر این است که لنگر نویافته یک لنگر متعلق به کشتی جنگی یا ادمیرالتی (Admiralty anchor) باشد، اظهار داشت: علاوه براین هم اکنون، درحال رایزنی با سایر شخصیت‎ها و نهادها برای نگهدای و مرمت آن هستیم.