فاصله زیاد گردشگری تا رسیدن به شرایط عادی

به گزارش آبنما کار صنعت گرشگری در حالی در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴ درصد رشد داشته که هنوز در مقایسه با آمار پیش از همه گیری کرونافاصله ۷۲ درصدی دارد.
به گزارش آبنما کار به نقل از سایت سازمان جهانی گردشگری، بر مبنای گزارشی که اخیرا انتشار یافته گردشگری در سال ۲۰۲۱ با ثبت ۴۱۵ میلیون نفر نسبت به سال ۲۰۲۰ (۴۰۰ میلیون سفر) با ۴ درصد رشد همراه بوده است؛ با این وجود، بر مبنای برآوردهای اولیه UNWTO، تعداد گردشگران بین المللی هنوز ۷۲ درصد کمتر از سال پیش از همه گیری ۲۰۱۹ بوده است.
نخستین شماره گزارش آماری سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان میدهد که افزایش نرخ واکسیناسیون، همراه با کاهش محدودیت های سفر به سبب افزایش هماهنگی ها و پروتکلهای فرامرزی، همگی به افزایش نسبی تقاضا برای سفر کمک کرده است.
گردشگری بین المللی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ رشد متوسطی را تجربه نمود و ورود گردشگران بین المللی سه ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۱ نسبت به سطوح پیش از همه گیری ۶۲ درصد کم شد. بر مبنای داده های محدود، ورودی های بین المللی در دسامبر ۶۵ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ بوده است. تاثیر کامل سویه اُمیکرون و افزایش موارد مبتلا شدن به کرونا هم بزودی در آمارهای گردشگری نمودار خواهد شد.
رشد کُند و نامتوازن
سرعت بهبود شرایط گردشگری در سرتاسر مناطق جهان به علل متعدد چون میزان نرخ واکسیناسیون و اعتماد مسافران، متفاوت می باشد اما در سال قبل میلادی اروپا و قاره آمریکا بهترین نتایج را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ ثبت کردند و به ترتیب +۱۹٪ و +۱۷٪ در افزایش ورودی گردشگران رشد داشتند اما همچنان آمار هر دو منطقه ۶۳٪ کمتر از سطح پیش از کروناست.
بر مبنای زیرمنطقه هم کارائیب بهترین عملکرد را با رشد ۶۳٪ نسبت به سال ۲۰۲۰ داشته گرچه هنوز آمارش ۳۷٪ کمتر از سال ۲۰۱۹ است اما برخی مناطق در کارائیب به سطح نزدیک به آمارهای قبل از کرونا رسیده اند. اروپای مدیترانه جنوبی (+ ۵۷ درصد) و آمریکای مرکزی (+ ۵۴ درصد) هم از رشد قابل توجهی برخوردار بودند اما به ترتیب ۵۴ درصد و ۵۶ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ هستند. گردشگران ورودی به آمریکای شمالی (+۱۷ درصد) و اروپای شرقی مرکزی (+۱۸ درصد) هم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بالا رفته اند.
از طرف دیگر، آفریقا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش ۱۲ درصدی در ورودی ها داشته، باآنکه این رقم هنوز ۷۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. در خاورمیانه، تعداد ورودی گرشگران بین المللی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۴ درصد افزایش و نسبت به سال ۲۰۱۹، ۷۹ درصد کاهش داشته است. در آسیا و اقیانوسیه ورود گردشگران بین المللی همچنان ۶۵ درصد پایین تر از سطح ۲۰۲۰ و ۹۴ درصد کمتر در مقایسه با مقادیر پیش از همه گیری است چونکه خیلی از مقاصد برای سفرهای غیرضروری در این منطقه بسته باقی مانده است.

افزایش هزینه کرد گردشگران
سهم صنعت گردشگری در اقتصاد سال ۲۰۲۱ (که با تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری تعیین می شود) ۱.۹ تریلیون دلار تخمین زده شده که بالاتر از ۱.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ است، اما هنوز بسیار کمتر از رقم ۳.۵ تریلیون دلار از پیش از همه گیری است. درآمد صادراتی حاصل از گردشگری بین المللی می تواند در سال ۲۰۲۱ از ۷۰۰ میلیارد دلار فراتر رود، که نسبت به سال ۲۰۲۰ به سبب هزینه های بالاتر در هر سفر، افزایش ناچیزی خواهد بود اما کمتر از نیمی از ۱.۷ تریلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است.

چشم انداز سال ۲۰۲۲
طبق آخرین برآورد کارشناسان UNWTO، اغلب متخصصان گردشگری (۶۱٪) چشم اندازهای بهتری را برای گردشگری سال ۲۰۲۲ متصور هستند در صورتیکه ۵۸٪ پیشبینی می کنند به طور عمده در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ گردشگری بازگشت خوبی خواهد داشت و ۴۲ درصد هم این بهبود چشم گیر را تنها در سال ۲۰۲۳ عملی می دانند. اغلب کارشناسان (۶۴٪) حالا بر این باروند که ورودی بین المللی گردشگران تنها در سال ۲۰۲۴ یا پس از آن به سطح سال ۲۰۱۹ بازمی گردد.

منبع: