دستگیری حفاران غیر مجاز در ایوانکی

به گزارش آبنما کار سمنان فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از دستگیری 2 حفار غیر مجاز در ایوانکی اطلاع داد.
سرهنگ ابوالقاسم کربلایی غلامی 5 دیماه 1400 با بیان این خبر اظهار نمود: طبق گزارش مردمی در خصوص حضور افرادی ناشناس درحال انجام حفاری غیر مجاز در منطقه ای از ایوانکی، 2 نفر درحال انجام حفاری غیر مجاز دستگیر شدند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: این افراد با هدف به دست آوردن اشیا تاریخی، مبادرت به حفاری غیر مجاز کرده بودند که به همراه ادوات حفاری و خودرو به پاسگاه منطقه منتقل و تحویل مراجع قضایی شدند.
سرهنگ کربلایی غلامی از کشف یک دستگاه فلزیاب از خودرویی هم اطلاع داد و اضافه کرد: یگان حفاظت و گشت انتظامی شهرستان بعد از کسب خبر به محل اعزام و ضمن تائید فلزیاب کشف شده، سه نفر سرنشین خودرو به جرم حمل و نگهداری فلزیاب دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
وی خاطرنشان کرد: بر مبنای ماده 562 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: حمل، نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب بدون مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخلف محسوب و منجر به توقیف و ضبط دستگاه می شود و حمل و نگهداری و استفاده از انواع دستگاههای فلزیاب هم فقط با مجوز میراث فرهنگی امکان پذیر است.
وی با اشاره به اینکه مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری غیرمجاز، علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه، معادل ۱ تا ۳ سال حبس است از هم وطنان و دوست داران میراث فرهنگی خواست: گزارش های خویش را از راه تماس با سامانه خبری به شماره 31705 اعلام کنند.