در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ از تأثیر آموزشی نمایش آثار طراحان خارجی نباید غافل شد

آبنما کار: امراله فرهادی معتقد می باشد تأثیر آموزشی نمایش آثار هنرمندان طراح خارجی، بر روند تفکر هنرجویان ایرانی که در این راه به دنبال اتفاقات خاص و ویژه هستند، بسیار زیاد است.

امراله فرهادی طراح گرافیک و استاد دانشگاه در حاشیه بازدید از نمایشگاه بهزاد حاتم و استودیو R2 پرتغال، همزمان با شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز درباره این رویداد به خبرنگار مهر اظهار داشت: گرامیداشت سالگرد مرتضی ممیز عزیز که همیشه همراه با برگزاری نمایشگاه و دعوت از میهمانان خارجی است، اقدامی است که به همت و با زحمات انوشیروان ممیز فرزند استاد ممیز هر ساله انجام می شود. اگر مرتضی ممیز حاضر بود، از انتخاب های درخشان انوشیروان که نیاز طراحان گرافیک کشور را در نظر می گیرد و بر طبق آن از هنرمندان دعوت به حضور در نمایشگاه می کند، استقبال می کرد.
وی بیان کرد: قبل از این و در وضعیت غیرکرونایی، در بنیاد ممیز و همزمان با سالگرد این هنرمند فقید هر سال برای جوانان هنرمند ورکشاپ هایی ویژه برگزار می ‎شد. این رویدادها اصلاً ساده نیستند، در دوران حیات استاد ممیز نیز برگزاری دوسالانه هشتم و نهم گرافیک که در قالب نمایشگاه جهانی پوستر برگزار می شد، تأثیر آموزشی فوق العاده ای داشت. جدا از جنبه نمایشی این رویدادها، تأثیر آموزشی شان بر روند تفکر هنرجویانی که در این راه به دنبال اتفاقات خاص و ویژه هستند، بسیار زیاد است.
فرهادی توضیح داد: امسال نیز استودیو R2 پرتغال در این رویداد حضور دارد. شاید در نگاه اول باورمان نشود آثاری که به نمایش درآمده، کار دو طراح گرافیک است اما «دیزاین» دامنه بسته و محدود ندارد. بنا بر این طراحان گرافیک ایرانی نیز طی این نمایشگاه ها یاد می گیرند که این رشته فقط مترادف با طراحی روی جلد و داخل صفحات یک مجله نیست. طراحی گرافیک با زندگی روزمره مردم و تبلیغات گره خورده است. از بامداد که چشم باز می نماییم تا حتی زمانی که می خوابیم و حتی خواب هایمان نیز با طرح ها پیوند دارند. بدین سبب دامنه این عرصه به قدری وسیع و گسترده است که باید طراحان گرافیکی ایرانی با گرافیست های مطرح بین المللی ارتباط برقرار کنند و در کارهای خود نوآوری داشته باشند. خوشبختانه در سالگرد مرتضی ممیز و در قالب این نمایشگاه، این فرصت برای هنرمندان این حوزه فراهم شده و خود من نیز از دیدن آثارشان بسیار لذت می برم.
وی در آخر اظهار داشت: حتی وجهه نمایشی این رویدادها نیز می تواند فعالان سایر رشته های تجسمی را به وجد آورد تا از برگزاری رویدادهای درخوری که می توان برایش برنامه ریزی کرد، غافل نشوند.
بر این اساس، گالری های ممیز، میرمیران، پاییز و زمستان نیز از آثار بهزاد حاتم و استودیو R2 میزبانی می کنند. بازدید از این نمایشگاه ها تا ۷ دی ۱۴۰۰ همه روزه به جز شنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ برای علاقه مندان امکان پذیر است.

منبع: