ضرغامی در دیدار با پیشکسوتان: جاده صاف کن پاساژسازها نباشیم

به گزارش آبنما کار عزت الله ضرغامی در دیدار با پیشکسوتان با مرور مشاهداتش از آنچه بر سر میراث فرهنگی آمده است، اظهار داشت: در بعضی جاها دیده ام که برخی افراد دنبال ساخت پاساژ و امثال آن هستند، ولی ما نباید جاده صاف کن آنها باشیم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، دومین دیدار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استادان و پیشکسوتان میراث فرهنگی اجرا شد. عبدالرحمن وهاب زاده، عبدالله جبل عامی، سیدمحمد بهشتی، رجب علی لباف خانیکی، حمیده چوبک، بهروز وجدانی، سیداحمد محیط طباطبایی، غلامحسین معماریان، یوسف منصورزاده، عبدالحسین وکیلی فرد، محمدسعید ایزدی، حسن کریمیان، محمدحسین بحرالعلومی، حسن فاضلی، سیدمهدی موسوی کوهپر و سیاوش صابری کاخکی همچون استادان و پیشکسوتان حاضر در این دور از نشست ها بودند که پیشنهادها و راهکارهایی را مطرح نمودند.
عزت الله ضرغامی در این جلسه اشاره کرد: هدف اصلی این است در ادامه مسیری که داریم از تجربیات باارزش پیشکسوتان استفاده نمائیم. حتی بصورت خصوصی نیز با برخی از پیشکسوتان جلسه می گذارم و از نظرات و تجربیات استفاده می کنم. این جلسات تشریفاتی نیست، بلکه چون شما استادان ما هستید می خواهیم از شما یاد بگیریم.
وی اضافه کرد: در سفرهای استانی و در بازدید از اماکن مختلف مسائل را بررسی می کنم و اگر جایی مشکلی هست، اهتمام می کنم این مشکلات را برطرف کنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به بودجه اندک مرمت آثار تاریخی، اظهار نمود: با رئیس جمهور محترم درباره بودجه مرمت بناهای تاریخی صحبت کردم. در مسافرت به استانهای مختلف این مشکلات را مشاهده و بررسی کردم و در جایی که لازم بوده، مانند سمنان همان جا دستورات لازم را برای برطرف نمودن مشکلات صادر کردم.
او اظهار داشت: در بعضی جاها دیده ام که برخی افراد دنبال ساخت پاساژ و امثال آن هستند، ولی ما نباید جاده صاف کن آنها باشیم.
ضرغامی با اشاره به پیگیری مسائل در رابطه با این وزارتخانه همچون حقوق پایین کارکنان و کارشناسان، اضافه کرد: یک مهندس در این وزارتخانه که کارش با سایر مهندسان متفاوت می باشد، پنج میلیون تومان حقوق می گیرد. این همچون مشکلاتی است که ما در این وزارتخانه با آن مواجه هستیم.

برنامه وزارت ضرغامی برای میراث فرهنگی
علی دارابی ـ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی ـ با اشاره به اینکه دومین نشست پیشکسوتان میراث فرهنگی با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف شنیدن صحبت ها و بهره بردن از تجربیات آنها برگزار شده است، اظهار داشت: پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی به مثابه حافظه میراث فرهنگی ایران زمین هستند و نظرات و تجربیات آنها بسیار مهمست.
او به مهم ترین فعالیت ها در دوره ی جدید مدیریت این وزارتخانه اشاره نمود و اضافه کرد: در این ۱۰۰ روز اقدامات خوبی انجام شده و خوشبختانه یکی از مهم ترین کارها انجام مراحل ثبت جهانی ۵۴ کاروانسراهای تاریخی ایران است، ضمن این که پنجشنبه این هفته پرونده پاسداری از هنر خوشنویسی ایران در یونسکو بررسی و ان شاءالله ثبت جهانی خواهد شد.

دارابی افزود: برنامه ای که آقای ضرغامی در دوره مدیریت خود دارند، گفتمانی است مبتنی بر تغییر، تحول، توسعه و فناوری. بنا بر این جلسات مشورتی و کارگروه ها و کارگاه هایی در این زمینه انجام می شود. در این جلسات با بهره گیری از تجربیات شما و با نگاهی به آینده برای این وزارتخانه برنامه ریزی خواهیم کرد.
معاون میراث فرهنگی همین طور اظهار داشت: دولت محور بودن و نقش مردم در برنامه های حوزه میراث فرهنگی دو موضوع مهمی است که در برنامه پنج ساله دنبال می نماییم و هدف ما این است که در پرتو هم اندیشی بتوانیم همدلی و وفاق ایجاد نماییم.

نیروی انسانیِ میراث فرهنگی حتی از تخت جمشید باارزش تر است
همچنین سیدمحمد بهشتی ـ رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی ـ در سخنانی تصریح کرد: در زمینه میراث فرهنگی بازنشستگی وجود ندارد، کارشناسان میراث فرهنگی مانند قالی کرمان هستند و هر چقدر سن شان بیشتر می شود، باتوجه به تجربیاتی که به دست می آورند، بیشتر مثمرثمر خواهند بود و وجود مفیدتری خواهند داشت.
او اظهار داشت: بزرگ ترین ثروت ما در زمینه میراث فرهنگی نیروی انسانی است که حتی از تخت جمشید و سایر اماکن و ابنیه باارزش تر است. نیروی انسانی خبره، حاذق و باتجربه بسیار قیمت دارد.

نشست نخست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با جمع دیگری از پیشکسوتان و استادان، همچون مهدی حجت، پیروز حناچی، اکبر حاج ابرهیم زرگر، محمدحسن سمسار، هایده لاله، حسین محبعلی، سیدمهدی مجابی، علی اکبر سعیدی، محمدرحیم صراف، اصغر مرادی، اکبر تقی زاده، محمدرضا اولیا، زهره بزرگمهری، بهروز عمرانی، ابراهیم حیدری، محمدمنصور فلامکی، رسول وطن دوست، عادل فرهنگی و سیدمنصور سجادی برگزار شده بود که آن زمان نیز از حال وخیم آثار تاریخی و اصلاح ساختار بودجه میراث فرهنگی سخن گفته بود.

منبع: