چرا بعضی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه های گردشگری تردید دارند؟

خراسان رضوی یک فعال گردشگری اظهار داشت: با این که سفر باید انرژی و حس مثبت را با خود همراه داشته باشد اما گاهی سفر کردن آنطور که باید خاطره ای ماندگار در ذهن مسافر بر جای نمی گذارد و بعضی از مسافران را نسبت به ادامه سفر گرفتار تردید می کند.

مهرسا طافحی در گفتگو با ایسنا به تاثیرات انگیزه در مسافرت و گردشگری پرداخت و اظهار نمود: روح انسان از بدو ورود به دنیای مادی با لطافت، حس معنویت و طبیعت گره خورده است. زمان های قدیم در دوران پادشاهان و سلاطین سفرهای زیادی با تغییر فصول انجام می شد چه بسا همچون عشایر زندگیشان در مسافرت و کوچ سپری می شد، البته در حال حاضر هم در مناطق مختلف دنیا این برنامه می تواند برای افراد لذتی دلچسب به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: آشنایی با فرهنگ مردم و آرامش در محل اسکان از اصلی ترین و مهم ترین انگیزه های مسافران امروز جهان در انتخاب مقصد است اما به غیر از موارد گفته شده عوامل دیگری هم در مسافرت مردم نقش دارد.

این فعال گردشگری اشاره کرد: باید اظهار داشت که چیزی حدود نیمی از مسافران جهان مقصدی که قصد دارند با فرهنگ و مردم آن آشنا گردند را انتخاب می کنند و حال این سوال مطرح می شود که چگونه این انگیزه می تواند ماندگار، پویا و پایا باشد. با آنکه صنعت گردشگری و توریسم یکی از مهم ترین منابع درآمدی در جهان است و آموزش مهارت های بازاریابی و جذب مسافر بسیار زیاد شده است، اما هنوز هم تعدادی از مسافران نسبت به ادامه سفر تردید دارند و از انجام برنامه های گردشگری منصرف می شوند.

طافحی اشاره کرد: دلیل این امر آن است که شاید آنطور که باید خاطره ای ماندگار در ذهن مسافر بر جا نمی گذارند. با آنکه ضمیر ناخودآگاه افراد نسبت به تفریح، حال خوب و خوشگذرانی آماده است، اما این انرژی و حس مثبت باید در راه آگاهی و توسعه پایدار این حوزه برنامه ریزی شود.

ایفای نقش موثر کتب آموزشی و دانشگاه ها در توسعه پایدار گردشگری

وی افزود: در همین راستا دانشگاه ها و کتب آموزشی نقش موثری خواهند داشت. همینطور اقلیم شناسی، آموزش تاریخ، همذات پنداری با چگونه بودن سفر و گردشگری اجداد و نیاکان، بررسی فرهنگ اقوام مختلف، تبلیغات و عرضه تاریخ مکان های گردشگری و خیلی از عوامل دیگر می تواند نقش موثری در فراهم آوردن این بستر عرضه نماید.

این فعال گردشگری عنوان کرد: اساتید و بزرگان صنعت گردشگری در کشور که میتوان با مصاحبه های خبری و معرفی در رسانه بعنوان الگوهای حقیقی مورد توجه افراد مختلف قرار گیرند، کم نیستند. بازارهای هدف مختلف، زوجینی که جدیدالورود زندگی مشترک شده اند، سالمندان، زنان مستقل و خودساخته، خانواده های تک سرپرست و… می توانند در راه جذب انگیزه و توانمندی در شناساندن هویت حقیقی گردشگری نقشی بسزایی داشته باشند.

طافحی اظهار داشت: سفرهای انگیزشی، ورزشی و مهارتی می تواند مسیری جدید در اهمیت شناخت و علاقه مندی افراد جهت شرکت در این برنامه ها باشد که تنها با حمایت، تبلیغ و گسترش فرهنگ سفرهای انگیزشی همراه با آرامش و همراهی اساتید و مدرسین متخصص درحوزه های متعدد قابل اجراست. سفر کردن و تفریحات سالم انسان را از حالت یکنواختی خارج کرده و باعث می شود که مدتی هر چند کوتاه از مشکلات رها شده و به ماجراجویی بپردازد.

یادگیری بخش مهمی از سفر است

وی اشاره کرد: یادگیری در مسافرت بخش مهمی از آنست. یادگیری تنها آموختن مهارت خاص یا مطالب درسی نیست بلکه رشد هیجانی، شخصیتی و تعامل اجتماعی جزئی از دنیای هر فرد است که سفر در این امر کمک شایانی می کند.

این فعال گردشگری افزود: گردشگری انوع بسیاری دارد که همچون آنها میتوان به گردشگری تجاری و اقتصادی اشاره نمود که که خرید و فروش صنایع دستی و خدمات مسافران نقش موثری در این راستا برای افراد مشغول این حوزه به وجود می آورد. گردشگری تاریخی، هنری و فرهنگی هم از دیگر انواع گردشگری هستند که در ان تمدن اصیل فرهنگ و هویت بصری یک ملت به نمایش در می آید و باید برای گردشگران به صورت کامل معرفی شودف بنابراین یکی از انگیزه های مهم یادآوری همین فرهنگ و آداب و رسوم ها است.

طافحی اظهار نمود: در زندگی مدرن و بواسطه ظهور رسانه های مجازی تفریحات سالم، بازی های گروهی، صله ارحام کاملا کم رنگ شده است و باید به وسیله ایجاد جذابیت و تحول عمیق در نگرش افراد انگیزه لازم را به وجود آورده و منتقل نماییم. برای مثال میتوان به بهانه سلامت و درمان هم افراد را برای سفر ترغیب کرد همینطور علل مذهبی هم می تواند از بهانه ای برای سفر و تزاه کردن روح افراد باشد.

وی اشاره کرد: ورزش همینطور می تواند دلیل دیگری برای برنامه ریزی سفر باشد چون که انگیزه ای مثبت در افراد ایجاد می کند، همایش و نمایشگاه ها که پل ارتباطی بین مخاطب و خیلی از فعالیت ها هستند همینطور می توانند دلیل خحوبی برای برنامه ریزی سفر باشند.

این فعال گردشگری تصریح کرد: البته باید اظهار داشت که کلام موثر بدون شک از تمام موارد گفته شده بهتر و منطقی تر عمل خواهدنمود. کشور ما هم باتوجه به تمدن و هویت فرهنگی و تاریخی غنی و دارا بودن اماکن گردشگری مختلف در جذب توریست برای این صنعت بسیار موثر خواهد بود.