ثبت بعد از تجاوز بولدوزرها

دو خانه و یک مدرسه تاریخی همدان بعد از تخریب بخش هایی از آنها با بولدوزر، در لیست آثار واجد ارزش فرهنگی تاریخی ثبت شدند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، حدود یک ماه پیش بخش هایی از خانه «خانجانی» در شهر همدان تخریب شد. دو ماه قبل هم بخش هایی از خانه دکتر «شیری» در همدان تخریب شد. قبل از آن هم تخریب مدرسه تاریخی «ظفر» همدان سر و صدا به پا کرده بود، آثاری بازمانده از دوره تاریخی قاجار و پهلوی که با این تخریب ها، قسمتی از تاریخ آنها نابود شد. این درحالی است که پرونده ثبت این عمارت ها و البته خانه ها و آثار دیگری که به تدریج در حال تخریب تعمدی هستند، در یکی دو سال قبل تهیه شده، اما فرایند ثبت به قدری طول کشیده که نسخه دیگری برای آنها پیچیده شده است.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسؤولیت معاونت میراث فرهنگی این وزارتخانه را به عهده دارد بتازگی مراتب ثبت ۱۶ اثر تاریخی را به استاندار همدان ابلاغ کرده که در این لیست نام خانه های خنجانی و شیری و همینطور مدرسه ظفر دیده می شود.
در نامه علی دارابی به علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان که هشتم آذرماه پخش شده، آمده است: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۵ قانون پشتیبانی از مرمت و احیای بافت های تاریخی فرهنگی مصوب ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی در خصوص ثبت آثار باارزش منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در لیست آثار ملی و لیست های ذی ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «مدرسه ظفر» واقع در استان همدان، شهرستان همدان، بخش مرکزی، شهر همدان، خیابان بوعلی، محله ذوالریاستین که بعد از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۶۷ در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ در لیست آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی به ثبت رسیده است، ابلاغ می شود. این اثر تحت حفاظت و نظارت این وزارت قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت یا بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود. »
مدرسه تاریخی ظفر که در اوایل دوره پهلوی دوم تولید شده بود، نهم مهرماه ۱۴۰۰ در عملیاتی شبانه تخریب شد. حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان اظهار داشته بود: این مدرسه یا توسط شهرداری یا با هماهنگی شهرداری تخریب شده است، چون هر تخریبی نیاز به مجوز شهرداری دارد و در حقیقت این شهرداری است که باید مجوز حضور لودر و خاکبرداری و تخریب را در هر نقطه از شهر بدهد. با وجود این، شهرداری مالک را مقصر دانسته بود که بدون مجوز دست به تخریب این مدرسه زده است. عملیات تخریب در این مدرسه درحالی انجام شد که پرونده ثبت آن تازه تشکیل شده بود.
وضعیت مدرسه تاریخی ظفر

منبع: