کمبود بودجه کاوش شهر سوخته را محدود کرد

همزمان با آغاز نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته، سرپرست هیأت دیرینه شناسی این محوطه اظهار داشت: به علت محدودیت در اعتبار، جستجوهای این فصل به منطقه مسکونی شهر سوخته متمرکز می شود.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدمنصور سیدسجادی با بیان اینکه جستجوهای فصل نوزدهم به مدت دو ماه ادامه دارد، اضافه کرد: فعالیتهای دیرینه شناسی این فصل در سه کارگاه انجام می شود، کارگاه نخست در منطقه مسکونی شرقی واقع شده که فعالیتهای دیرینه شناسی در آن با هدف دستیابی به لایه های قدیمی تر صورت می گیرد. در کارگاه شماره ۳۳ که دومین کارگاه است، ادامه فعالیتهای سه فصل گذشته دنبال می شود. کارگاه شماره ۳۹ هم در منطقه مسکونی واقع شده که فعالیت هیأت دیرینه شناسی در آن با هدف یافتن ساختمان ها و معماری جدید در حال انجام می باشد.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی اظهار داشت: دستیابی به چگونگی توزیع اتاق های کار، آشپزخانه، حیاط و سایر تأسیسات یک ساختمان در بخش های در ارتباط با دوره سوم استقرار در شهر سوخته در این فصل مورد نظر است.
وی در ادامه از آغاز دیجیتال سازی اطلاعات به دست آمده در فصول گذشته اطلاع داد و اضافه کرد: درنظر داریم با این اقدام اطلاعات کاملی را تهیه نماییم و در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهیم.
سیدسجادی اظهار داشت: در نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته فعالیتهای میان رشته ای نظیر مطالعات گیاه باستان شناسی، استخوان شناسی باستانی جانوران و انسان شناسی هم دنبال می شود.

پایگاه میراث جهانی شهر سوخته پیشتر اطلاع داده بود: فصل نوزدهم کاوش ها از جانب باستان شناسان ایران، ایتالیا و صربستان انجام می شود.
شهر سوخته با پنج هزار سال پیشینه تاریخی و تمدنی، از مهم ترین مناطق شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در ۶۰ کیلومتری زابل قرار دارد و سال ۱۳۹۳ بعنوان سایت فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شد.
تا کنون آثار مهمی از شهر سوخته کشف شده که همچون آنها به جمجمه جراحی شده یک دختر ۱۳ ساله، چشم مصنوعی زنی حدودا ۲۸ تا ۳۲ ساله که جنس آن تلفیقی از قیر طبیعی و نوعی چربی جانوری و سیم های ریز طلایی شبیه مویرگ های چشم است، خط کشی ساخته شده از چوب آبنوس به طول ۱۰ سانتیمتر که تا دقت یک میلیمتر را اندازه گیری می کند، تخته نردی از چوب آبنوس با ۶۰ مهره و جامی سفالین با طراحی یک بز در حال حرکت که قدیمی ترین انیمیشن جهان لقب دارد، میتوان اشاره نمود.