ورود گردشگران روس به ایران بعد از لغو ممنوعیت ویزا

اولین گروه از گردشگران روس بعد از لغو ممنوعیت صدور ویزا، وارد ایران شدند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نمود: این گروه از گردشگران روسیه به دنبال تفاهم این وزارت خانه با آژانس فدرال گردشگری روسیه از خردادماه سال ۱۴۰۰ آماده سفر به کشورمان بودند که به علت محدودیت های کرونا و توقف ویزای توریستی ایران، سفر آنها به تعویق افتاد. با ازسرگیری صدور ویزا، این گردشگران روس شب گذشته، پنجشنبه ۱۳ آبان ماه، از راه فرودگاه امام خمینی (ره) وارد تهران شدند.
با توجه به توافقی که بین ایران و روسیه شده، قرار بود رویدادهای گردشگری بین دو کشور توسعه پیدا کند که گسترش ویروس کرونا مانع از آن شد.
ایران و روسیه در خردادماه ۱۴۰۰ برنامه اجرایی موافقت نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» را امضا کردند که بر آن اساس، شهروندان دو کشور به صورت گروهی از ۵ تا ۵۰ نفر از راه آژانس مسافرتی و بدون ویزا می توانند به ایران و روسیه سفر کنند. اعتبار زمانی اجرای این تفاهمنامه تا ۲۰۲۳ تعیین شده است. علیرغم این تفاهمنامه، اما شهروندان دو کشور در سفرهای انفرادی و بدون آژانس همچنان باید ویزا دریافت نمایند. پیشتر گفته شده بود برای اجرایی شدن لغو روادید سفرهای گروهی اتباع ایرانی و روس، به لحاظ قانونی و دیپلماتیک لازم است بین وزارت امور خارجه دو کشور یادداشت دیگری مبادله شود.
گردشگران روس مقرر است به مدت یک هفته در ایران بمانند و به شهرهای کرمان، شیراز و اصفهان و همینطور کویر لوت سفر کنند.
روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همینطور تاکید کرده است: این گروه از گردشگران منطبق با دستورالعمل «نحوه حضور توریستهای خارجی در شرایط کرونا» در بستری ایمن با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی از جاذبه های گردشگری کشور دیدن می کنند.
صدور روادید گردشگری ایران از اوایل سال ۱۳۹۹ با همه گیری ویروس کرونا و لغو پروازهای بین المللی، متوقف گردید. در آبان ماه ۱۴۰۰ با دستور رئیس جمهور و مصوبه ستاد ملی کرونا، صدور این ویزا از سرگرفته شد.

منبع: