جشنواره موسیقی نواحی در آینه مهر؛ حاشیه و متن چند اجرای موسیقایی

دومین روز از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در حالی میزبان مخاطبان بود که کاهش شدید دمای شهر کرمان، حضور وِیژه یک گروه افغانستانی و کیفیت قابل قبول اجراها حاشیه و متنش را تشکیل می داد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر از کرمان، دومین روز از برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی روز جمعه سی ام آبان ماه در باغ موزه وزیری شهر کرمان میزبان تماشاگران و علاقه مندان موسیقی نواحی بود که کاهش شدید دمای شهر کرمان و برودت هوا کمی روی تمرکز اجرای نوازندگان و تماشاگران تاثیر گذاشته بود.
برودت هوای شهر کرمان در شب های برگزاری رویداد چهاردهم موسیقی نواحی ایران به حدی بود که خیلی از مخاطبان با کاپشن و کلاه نظاره گر اجراهای روز دوم جشنواره باشند. اجراهایی که هنرمندان شرکت کننده هم روی صحنه اجرا با بخاری های برقی که برای آنها در نظر گرفته شده بود اهتمام در گرم کردن خود و سازهایشان می کردند تا اجرای آنها با مشکل چندانی رو به رو نشود.
روایت جالب اجرای یک گروه که از افغانستان گریخت
سخی رسولی و گروهش یکی از گروههای شرکت کننده در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بودند که در دومین روز از برگزاری این رویداد به اجرای موسیقی منطقه هرات پرداختند. اجرائی که به سبب کیفیت مطلوب اجرا و رپرتواری که گروه برای جشنواره در نظر گرفته بود با استقبال خوبی هم از طرف مخاطبان مواجه گردید.
اما یکی از نکات جالب توجهی که در اجرای این گروه موسیقایی توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کرده بود، ملیت افغانستانی این گروه بود که تا همین چند روز پیش در این کشور مستقر بودند اما بگفته «سَخی رسولی» سرپرست گروه به سبب شرایط جدیدی که در کشور افغانستان با استقرار طالبان صورت گرفته ناچار به گریز از افغانستان به ایران شده و فعالیت موسیقایی خودرا در این کشور دنبال کرده اند.
اجراهای مطلوب در کنار صداهای نامطلوب
یکی دیگر از نکاتی که در دومین روز از برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی می تواند مورد توجه قرار بگیرد، بحث کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره است که اغلب اجراهای به صحنه رفته طی دو روز گذشته باکیفیت قابل قبولی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
این در حالی است که پیش از اجرای هر کنسرت که مدت آن زمانی بیش از ۱۵ دقیقه است، یکی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی و اتنوموزیکلوژی درباره خاصیت های اجرا صحبت می کند، شرایطی که بااینکه در قالب تیزر می توانست با تاثیرگذاری بیشتری صورت گیرد اما گام ارزشمندی برای معرفی موسیقی هایی است که در این رویداد اجرا می شوند.
اما یکی از نکاتی که می تواند در این اجراها مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرد، کیفیت صدابرداری اجراهاست که آن گونه باید نتوانسته رضایت هنرمندان شرکت کننده را کسب کند. این در حالیست که باتوجه به برگزاری کنسرت ها در فضای باز، می طلبد که دقت بیشتری در اجراهای جشنواره صورت پذیرد.
یک حاشیه برای حضور چند نوجوان در ترکیب اجراها
یکی دیگر از حاشیه هایی که طی روزهای اخیر در زمینه اجراهای جشنواره مطرح شده، بحث حضور چند هنرمندان نوجوان در بخش اجرای موسیقی خراسانی جشنواره بوده است که گویا این حضور سبب ناراحتی و گلایه مندی تعدادی از فعالان موسیقی نواحی منطقه خراسان شده است.
گویا این نحوه حضور هنرمندان شرایطی را به وجود آورده که تعدادی از هنرمندان فعال این منطقه از کشورمان گمان کنند که اجرای این هنرمندان به منزله نمایندگی آنها از موسیقی نواحی خراسان بوده و گزینه دیگری برای دعوت وجود نداشته است
در این زمینه محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره چهارم وعده داده که طی روزهای آینده درباره این سوتفاهم پیش آمده توضیحاتی را عرضه خواهد کرد.