شاهین فرهت اولین سمفونی ایرانی کرونا را می سازد

شاهین فرهت از خلق اولین سمفونی کلاسیک ایرانی با مبحث کرونا اطلاع داد که با حضور ۱۰۰ هنرمند اجرا می شود.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، جلسه گروه تخصصی موسیقی فرهنگستان هنر با ریاست شاهین فرهت، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و با همراهی اعضای گروه تشکیل شد. این نشست در مورد برنامه های آینده و برنامه ریزی های اجرایی آن برگزار گردید. بعد از این جلسه اعضای این گروه با بازدید از استودیوی ضبط صدای این فرهنگستان به بررسی امکانات و شرایط اجرا در آن پرداختند.
شاهین فرهت عضو پیوسته فرهنگستان هنر، در بازدید از استودیو ضمن اشاره به اوضاع همه گیری کرونا اظهار داشت: بر خلاف خیلی از مردم، اوضاع و شرایط قرنطینه و همه گیری کرونا برای من مزیت هایی هم داشت و سبب شد در خانه بمانم و به کار مداوم و با تمرکز بپردازم. من کرونا را تراژدی کرونا می نامم که سوژه ای دراماتیک و دینامیک برای ساخت اثر است و راحت می تواند مورد الهام واقع شود. تم اصلی این سمفونی هم مانند خود کرونا تراژیک است. پشتیبانی ویژه آقای نامورمطلق هم سبب خلق سمفونی جدید کرونا شد. این اثر سمفونی شماره ۲۱ من است و قسمت اول آن با موفقیت به پایان رسیده است. از نظر من قسمت اول سمفونی که تمام می شود، نوشتن باقی آن طبق روال است.
رئیس گروه تخصصی موسیقی فرهنگستان هنر درباره نقطه اشتراک میان کرونا و موسیقی کلاسیک اظهار داشت: موسیقی سمفونیک و کلاسیک گویای دراماتیسم در زندگی است و پَستی و بلندی های آن دارای دینامیکی جذاب است و هر اپیزود در زندگی می تواند سوژه و الهامی برای ساخت اثر در این عرصه شود.
وی افزود: در ایران، تا آنجایی که من شنیده ام، تجربه موسیقی سمفونیک با مبحث کرونا نداشته ایم و این نخستین اثر کلاسیک ایرانی با الهام از این مورد است.
این عضو پیوسته فرهنگستان هنر درباره چگونگی ضبط این اثر اظهار داشت: این اثر با همکاری آرش امینی، رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما، ضبط و اجرا خواهد شد که ارکستری بزرگ است که ارکستراتور آن شامل دو فلوت، دو اوبوا، دو کلارینت، دو فاگوت، چهار هورن، سه ترومپت، تیمپانی و طبل بزرگ، تام تام و سازهای زهی شامل ۶۱۴ ویلن اول، ۱۲۱۴ ویلن دوم، ۸ آلتو، ۶۸ ویلن سل و ۴۶ کنترباس و مجموعاً صد هنرمند است.
این هنرمند موسیقی سمفونیک و کلاسیک را دارای سابقه ای طولانی در ایران دانست و اظهار داشت: این موسیقی از بدوِ تأسیس رادیو در سال ۱۳۱۹ تابحال علاقه مندان و شنوندگان و هنرمندان خاص خویش را دارد که در این حوزه بسیار وارد و آگاه و حرفه ای اند. هم اکنون هم جای شادمانی است که در دانشکده های گوناگونی موسیقی به صورت علمی تدریس می شود، و تعداد علاقه مندان به این موسیقی بیشتر شده است.
وی در انتها با تشکر از رئیس فرهنگستان هنر، اظهار داشت: در جلسه امروزِ گروه موسیقی، با صحبت هایی که با اعضای جلسه شد، مقرر شد که موسیقی را اجرایی نماییم و در عین این که تحقیق و پژوهش و انتشار کتاب در این فرهنگستان انجام می گیرد، اجرا هم باید در دستور کار باشد. سابقه اجراهای خوبی در فرهنگستان وجود دارد و امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک انواع موسیقی های فاخر را اجرا نماییم.
آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما، هم درباره این سمفونی و نحوه ضبط آن اظهار داشت: این اثر پرارزش به پیشنهاد دکتر نامورمطلق خلق و به گنجینه آثار کلاسیک پرارزش موسیقی افزوده شده است. این اثر برای ارکستر بزرگ نوشته شده و کاری پیچیده و عظیم است که استاد فرهت صد نوازنده را مانند تاروپودِ یک فرش در بافت هم قرار می دهد تا اثر متولد شود و بعد از آن دیجیتال و نت نویسی خواهد شد و با تمرین ارکستر به اجرا خواهد رسید.
این عضو گروه موسیقی فرهنگستان در انتها صحبت های خود اضافه کرد: این ارکستر تنها ارکستری بوده است که در دوره همه گیری بی تعطیلی و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و با تمرینات مجازی به کار خود ادامه داده و چند اثر را ضبط کرده است و در هفته پیشِ رو هم «هفت اقلیم» استاد فخرالدینی را در دست ضبط داریم و بعد از آن سمفونی استاد فرهت ضبط خواهد شد. امیدواریم زمستان سال جاری این سمفونی اجرا شود.

منبع: