توئیت ضرغامی از تاجیکستان

به گزارش آبنما کار عزت الله ضرغامی که همراه رئیس جمهور به تاجیکستان سفر کرده است، با اشاره به ایران هراسی در این کشور فارسی زبان، اظهار داشت: گردشگری بین ایران و تاجیکستان به سبب برخی سوءتفاهم ها بسیار عقب مانده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور را در مسافرت به تاجیکستان جهت شرکت در نشست سران اجلاس شانگهای همراهی می کند، در توئیتر نوشت: «امروز همراه رییس جمهور به تاجیکستان آمده ام. گردشگری بین ما و آنها به سبب برخی سوءتفاهم ها بسیار عقب مانده است. باید زیر میز ایران هراسی بزنیم و ایران دوستی را جایگزین نماییم.
تاجیک ها خیلی خوبن!
تندیس های بزرگ رودکی و اسماعیل سامانی در میادین بزرگ شهر دوشنبه خاطره انگیز است.»
ایران و تاجیکستان اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری دارند که گاه تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور قرار گرفته و برخی کارهای فرهنگی، همچون مدارس فارسی زبان را متوقف و تعطیل کرده و سبب اختلاف های فرهنگی بین دو کشور نیز شده است و یا، ادعاهایی که تاجیکستان درباره مالکیت رودکی، شاعر پارسی زبان دارد؛ شاعری که زادگاهش در جغرافیای ایران فرهنگی بوده و در نزدیکی شهر دوشنبه آرامیده است.
نادیده نباید گرفت که اشتراکات فرهنگی دو کشور گاهی سبب پیوند شده است، همچون نوروز باستانی که پرونده مشترک آن از طرف ایران و ۱۲ کشور همچون تاجیکستان در یونسکو ثبت گردید یا ثبت جشن مهرگان در یونسکو که ایران در حال آماده سازی پرونده آنست و ثبت مشترک آنرا به تاجیکستان پیشنهاد کرده است.
به باور کارشناسان سیاسی، روابط ایران و تاجیکستان را که در مقاطعی تحت تاثیر فرمان های تحریم نیز بوده است، با تقویت پیوند فرهنگی و گسترش تعاملات گردشگری بین دو کشور که زبان مشترک نیز دارند، می توان عمیق تر کرد.

منبع: