کار ایران سخت شد

به گزارش آبنما کار مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار داشت: مرگ 600 تا 700 نفر در روز به خاطر کرونا بلندترین سیگنال و صدایی است که این روزها از ایران شنیده می شود؛ با این شرایط چطور میتوان تصویر ایمنی از ایران نشان داد و گردشگران را آماده سفر به کشورمان کرد؟ اساسا کار ایران دشوارتر شده است.
لیلا اژدری در تحلیل تغییر فاکتورهای سفر گردشگران بین المللی با ادامه کرونا و اقداماتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حذف نشدن نام ایران از لیست مقاصد سفر گردشگران انجام داده و یا می تواند انجام دهد، در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: ما تلاش خودمان را می نماییم، کلیپ هایی درباره ایمنی سفر به لحاظ بهداشتی ساخته ایم، اما صدای بلندی که از کشور ما به بیرون مخابره می شود آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا و همین طور روند واکسیناسیون است. کوشش های صنعت گردشگری با توجه به این صدای بلند راه به جایی نمی برد. باید این سیگنال تغییر کند، در آن صورت وظیفه ما بعنوان متولی پررنگ می شود و می توانیم دنبال اعتمادسازی در میان گردشگران و بازارهای سفر باشیم و نشان دهیم ایران برای سفر کشور ایمنی است.
او با اشاره به فعالیت خیلی از کشورها و رقیبان در بازارهای بین المللی برای جذب توریست که احتمال عقب راندن ایران را پیش آورده است، اظهار داشت: بطور کل دو نوع بازاریابی داریم؛ بازاریابی کلی ای که بطور معمول در جریان آن چهره یک کشور به معرض نمایش گذاشته می شود، بطورمثال نشان می دهیم ایران کشوری باستانی با مردمی مهربان و طبیعتی زیبا است. این نخستین سیگنالی است که می توانیم برای جلب توجه گردشگران جهان مخابره نماییم و شاید حتی لازم نباشد این پیام را به برخی کشورها برسانیم؛ چونکه در کتاب های درسی مدرسه های برخی از این کشورها بسیار درباره تاریخ ایران صحبت شده و برای خیلی ها از همان کودکی درباره ایران کنجکاوی وجود دارد.
او اضافه کرد: روش دیگر بازاریابی کاری است که فعالان گردشگری انجام می دهند، بطورمثال با شرکای تجاری خود در کشورهای دیگر ارتباط برقرار می کنند و یا در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کنند، در این شرایط اگر جای نام ایران در لیست مقاصد آژانس های خارجی و یا نمایشگاه ها خالی باشد و یا مقابل نام ایران علامت ضربدر زده شود، مسلم است که وقتی شرکت های بزرگ انگلیسی، روسی، چینی و یا هر کشور دیگری و گردشگران آنها ببینند از ایران هیچ بسته سفری عرضه نمی گردد، ویزا صادر نمی گردد و مرزها به روی گردشگران بسته است، منتظر نمانند و دنبال کشورهایی مثل عربستان بروند که مقصد نوظهور گردشگریست و ویزا هم صادر می کند.
او تصریح کرد: البته حذف نام ایران از لیست مقاصد سفر، همانطور که این روزها توسط برخی شرکت های گردشگری خارجی اتفاق افتاده است، موجب نمی گردد نام ایران از اذهان پاک شود.
اژدری در عین حال اظهار داشت: ایران مقصد یونیک و منحصر به فردی است، اما مهمست که شرکت های گردشگری بتوانند در بازار رقابتی، هوشمندانه سبد خودرا قرار دهند تا سهمی داشته باشند؛ حتی اگر سفر گردشگران به ایران در وضعیت بحرانی کرونا محل چالش و سوال باشد.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار نمود: مطالعات جدیدی در رابطه با بیماری کووید و تصمیم به سفر انجام شده است که برمبنای آن، بنظر می رسد فعلا دوران بعد از کرونا مطرح نیست، ضمن آن که سیگنالی از پرسش شوندگان در این مطالعات دریافت شده که مدیریت بیماری کووید را در کشورها برای گردشگران حائز اهمیت کرده است، یعنی خیلی از گردشگران برای انتخاب مقصد سفر، فاکتورهای مدیریت و کنترل کرونا، رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون را در اولویت قرار داده اند. همین طور تسهیلاتی که کشورها و شرکت های گردشگری برای لغو سفر در دوران کرونا قائل می شوند شاخص اثرگذار دیگری در انتخاب مقصد شده است. خیلی از گردشگران در این پژوهش گفته اند کشور یا مقصدی را برای سفر انتخاب می کنند که بهترین شرایط کنسلی را داشته باشد.
او اضافه کرد: با تغییر فاکتورهای انتخاب سفر باید این سوال را از خود بپرسیم ایران کجای ماجرا قرار دارد؟ هنوز دستوری برای صدور ویزای توریستی صادر نشده است، چه برسد به آن که این فاکتورهای اثرگذار در انتخاب مقصد را داشته باشیم. می دانستیم که صنعت گردشگری بسیار شکننده است، اما هیچ گاه تصور نمی کردیم “بهداشت” مهم ترین نقش را در انتخاب مقصد داشته و در تصویرسازی از یک کشور تا این حد اثرگذار باشد.
اژدری اظهار داشت: با توجه به این صدا و سیگنال ها، کار بخش گردشگری سخت شده است. یک زمان مهم ترین مساله گردشگری ایران پروپاگانداهای سیاسی بود، بهانه این بود که چون مقابل ایران تبلیغ و سیاه نمایی می شود نمی توان آن چنان که باید توریست جذب کرد. عامل این ضعف را بیرونی می دانستند، ولی حالا که بیماری، بهداشت، مدیریت و کنترل کرونا در کشور مساله شده است دیگر نمی توان پروپاگانداهای سیاسی و عامل برونی را مقصر دانست. مرگِ روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر انسان را که دیگر نمی توان تقصر رسانه های غربی انداخت. صددرصد خودمان عامل مساله هستیم و این کارِ فعالان و متولیان گردشگری را خیلی مشکل خواهدنمود و اساسا ما به تنهایی نمی توانیم این چهره ایران را تغییر دهیم.

منبع: