خطیب زاده: آمریکا با یک رویکرد واقع گرایانه به وین برگردد

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: امنیت خلیج فارس برای ما خط قرمز است و ما همیشه تلاش خودرا کرده ایم که این آبراه از ناامنی هایی که کشورهایی چون انگلیس ایجاد می کنند در امان باشد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی در رابطه با روند مذاکرات ایران و عربستان و این که آیا ادامه این مذاکرات منتظر تغییر دولت در ایران و مسائل مربوط به آن بوده است، گفت: گفت وگوها با عربستان در چند دور اجرا شد. در رابطه با موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و گفت و گو شد. سوال های مهمی در پیش روی دو طرف برای گفت و گو قرار داشت و ما در ایران فکر می نماییم در یک مسیر مبتنی بر گفت و گو و حل و فصل مسائل فی درخلال می توانیم به یک نگاه مشترک در مورد تعدادی از مسائل برسیم. فکر می نماییم که اگر عربستان سعودی به این پیام ایران توجه جدی داشته باشد که امنیت در منطقه فقط بوسیله وجود ترتیبات منطقه ای بین کشورهای منطقه ایجاد می شود می توانیم در این راه به نتایج خوبی برسیم.
وی همین طور در ارتباط با بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ مقابل ایران در رابطه با اتفاقی که برای یک کشتی در دریای عمان رخ داده و طرح این مساله که کمیته تحقیقی در رابطه با این مسئله در شورای امنیت ایجاد شود و آیا ایران عضو این کمیته خواهد بود یا خیر، اظهار داشت: اتهامات بی پایه و اساسی با سناریوسازی رژیم صهیونیستی مقابل ایران مطرح گردیده است. این اظهارات و بیانیه های بی اعتبار و بی اساس نزد ایران مردود است. ایران بعنوان پایه اساسی امنیت و صلح در منطقه همچون خلیج فارس در تمامی چاره هایی که به تامین امنیت و صلح در این منطقه منجر شده حضور و مشارکت داشته و کسی نمی تواند این مساله را نادیده بگیرد. متأسفانه شاهد تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی با حمایت تعدادی از کشورها در آب های بین المللی هستیم. ایران درباب امنیت کشتی های تجاری خود سکوت نمی کند و از هر اقدام جامعی که به امنیت کشتی های تجاری و صلح وثبات بیانجامد حمایت کرده و در این راه حرکت می کند.
خطیب زاده همین طور در پاسخ به سوالی در مورد اعزام زوار به عربستان سعودی و این که عربستان تاکید کرده که زوار باید واکسن های خاصی را زده باشند که از بین واکسن های مطرح شده دو واکسن در ایران استفاده شده و افرادی که از این دو واکسن استفاده نکرده اند وضعیت شان چگونه خواهد بود، تأکید کرد: برای موضوع اعزام زوار به عربستان و همین طور کشور عراق گفت وگوهایی در سطوح مختلف و بخش های مختلف انجام شده است و به خاطر موضوع کرونا و وضعیت خاصی که وجود دارد سازمان حج و زیارت به تنهایی نمی توانست امور را به پیش ببرد. دوستان البته زحمات زیادی کشیدند و همانطور که گفتم گفت وگوهایی در سطوح مختلف صورت گرفته و در دو مورد ذکر شده وزارت خارجه تلاش نموده که زمینه های لازم را فراهم آورد.
وی همچنین در رابطه با وضعیت مرزهای ایران و حضور طالبان در بعضی از نقاط مرزی کشور گفت: تعدادی از نواحی مرزی ما به خاطر تحولات موجود در افغانستان گاها گرفتار یکسری تحولات بوده ولی این مرزها با حضور مرزداران غیور کشور و همین طور عزیزان ارتش در آرامش قرار دارد و ما همیشه تلاش نموده ایم که این پیام مقتدرانه را بدهیم که مرزهای ایران باید آرام بماند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع طالبان نیز اظهار داشت: همانطور که قبل از این نیز گفته ایم طالبان قسمتی از آینده افغانستان است. ما به گفت وگوهای اصیل بین الافغانی با حضور گروه های مختلف افغانستانی پایبند هستیم و تلاش می نماییم که صدای حق شنیده شود.
خطیب زاده همین طور در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با موضوع افغانستان و این که آیا ایران می خواهد دور دوم مذاکرات تهران را در رابطه با موضوع افغانستان برگزار کند، اظهار داشت: ما رایزنی های گسترده ای در سطح اعلامی و غیراعلامی در رابطه با موضوع افغانستان داشته ایم که در مورد تعدادی از این رایزنی ها اطلاع رسانی شده است همچون خبر سفر آقای طاهریان نماینده ویژه وزارت امور خارجه به افغانستان و پاکستان.
وی با اعلان اینکه گفت وگوهای منظمی بصورت روزانه توسط نهادهای ذیربط در مورد افغانستان صورت می گیرد، اظهار داشت: همانطور که قبل از این نیز اعلام نموده ایم ما امنیت افغانستان را امنیت ایران می دانیم و با جدیت مسائل افغانستان را پیگیری می نماییم. ما معتقدیم تنها راه صلح در افغانستان ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور با حضور گروه های مختلف افغانستانی است و ابتکار تهران نیز در همین راستاست. ما تلاش نموده ایم که در یک بستر مناسب فضایی ایجاد شود که گفت وگوهای اصیل بین الافغانی ایجاد شود چونکه تنها مسیر صلح و ثبات در افغانستان همین مسیر است. آمادگی برگزاری دور دوم ابتکار تهران را داریم و تلاش داریم که نشستی را با حضور کشورهای همسایه افغانستان برگزار نماییم. با اهمیت ترین نکته دراین زمینه رعایت حقوق مردم افغانستان است و از جانب دیگر مرزها باید مرزهای صلح و امنیت باشد و تمامی گروه ها باید اعلام کنند که به قانون پایبند هستند. ما تلاش نموده ایم که دسترسی به تمام طرف های افغانی بصورت یکسان فراهم گردد و به تمامی کشورها سفارش می نماییم که از انجام اقداماتی که این شائبه را به وجود آورد که آنها می خواهند برای مردم افغانستان تعیین تکلیف کنند، اجتناب کنند و این که همه باید توجه نمایند جغرافیای افغانستان باید جغرافیای صلح باشد و نباید گروه های تندرو اجازه پیدا کنند که از این منطقه برای انجام اقدامات مقابل مردم منطقه و افغانستان استفاده کنند.
سخنگوی وزارت خارجه همین طور در این نشست در پاسخ به سوال ایسنا در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اظهارات وزیر خارجه بریتانیا مقابل ایران و باتوجه به ابراز نگرانی این کشور در مورد امنیت کشتیرانی تجاری در خلیج فارس، گفت: این اظهارات وزیر خارجه انگلیس ضد ملت ایران اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از طرف مقامات انگلیسی مقابل ملت ایران طی سالهای قبل است.
وی با اعلان اینکه با وزیر خارجه انگلیس در یک نقطه مشترک هستیم و ما هم نگران امنیت کشتیرانی تجاری در آب های بین المللی هستیم، اظهار داشت: این دقیقا همان نقض آشکاری است که انگلیس در مقابل نفتکش ایران در آب های بین المللی انجام داد. اقدام آنها راهزنانه بود و چون بی مبنا بود مجبور به آزادسازی نفتکش ایرانی شدند که البته این تنها مورد در نقض امنیت کشتیرانی در آب های بین المللی توسط انگلیسی ها نیست. سفارش ما به دولت انگلیس توجه به مسئولیت ها و وظایفش در این خصوص است. امنیت خلیج فارس برای ما خط قرمز است و ما همیشه تلاش نموده ایم که این آبراه از ناامنی هایی که کشورهایی چون انگلیس ایجاد می کند، در امان باشد.
خطیب زاده افزود: این که انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام صهیونیستی قرار گرفته جایگاه این کشور در نظام بین المللی را نشان میدهد و هر چقدر اظهارات مسئولانه تری از مقامات انگلیسی ببینیم اساسا برای منطقه هم بهتر خواهد بود.
وی همین طور با اعلان اینکه من به خانواده دو قربانی این حمله در انگلیس و رومانی تسلیت عرض می کنم، اظهار داشت: ما تاکید می نماییم که اینگونه سناریوسازی های رژیم صهیونیستی با همراهی تعدادی از کشورها حاکی از همان خوی ضد حقوق بین الملل آنها است و آنها باید این رفتار را اصلاح کنند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد تحولات افغانستان و این که باتوجه به گسترش حوزه نفوذ طالبان در افغانستان شاهد ورود برخی از اتباع افغانستانی به ایران هستیم، نگاه و سیاست ایران در این ارتباط چیست، اشاره کرد: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. ایران همیشه امنیت افغانستان را امنیت خودش دانسته و از تمام ظرفیت های خود در سطح منطقه ای و بین المللی و دوجانبه بهره برده که به صلح و ثبات و ایجاد آرامش در افغانستان کمک نماید. در همین چارچوب ابتکار صلح تهران را آمادگی داشته و داریم که پیگیری نماییم تا در یک گفت وگوی بین الاصیل افغانی با حضور گروه های مختلف افغانستانی یک دولت فراگیر تشکیل گردد.
خطیب زاده اظهار داشت: کشورهای همسایه افغانستان هم به جهت اینکه مساعی خودرا هماهنگ کنند و موضوع انسانی آوارگان ناشی از جنگ را مدیریت کنند و اجازه ندهند که جغرافیای افغانستان مورد سوءاستفاده گروه های افراطی قرار بگیرد و به جهت اینکه به انتها این جنگ خونریزی و برادرکشی کمک کنند، ضرورت دارد گفت وگوهای منظم تر و ساختارمندی با یکدیگر داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می کند که میزبان مقامات عالی رتبه و مقامات کشورهای همسایه درباب موضوع افغانستان باشد.
وی با اعلان اینکه ایران در طول چهار دهه گذشته میزبان میلیونها مهاجر افغانستانی بوده اضافه کرد: ما همیشه نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان داشته ایم. این نگاه انسانی وجود داشته و انشاءالله ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه عراق به تهران و این که گفته می شود احیانا وزیر خارجه عراق در مسافرت به تهران از مقامات ایران دعوت خواهدنمود که در نشست منطقه ای که بغداد در صدد برگزاری آن با کشورهای مختلف است شرکت کند، گفت: سفر وزیر خارجه عراق به ایران در دستور کار است و به زودی انجام می شود ولی گمانه زنی در مورد محتوای پیامی که در این سفر به رییس جمهور محترم ارائه خواهد شد زود است و ما بر طبق پیامی که دریافت می نماییم تصمیم می گیریم.
خطیب زاده افزود: ایران همیشه منادی گفت و گو و روابط منطقه ای بوده و همیشه تلاش نموده که دیگر کشورهای منطقه را به مراودات منطقه ای دعوت کند و کشور عراق می تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد.
وی همچنین در مورد اخبار انتشار یافته در رابطه با سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران نیز اظهار داشت: سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران چند ماه است که در دستور کار است و وقتی که جزییات آن نهایی شد آنرا اعلام می نماییم.
سخنگوی وزارت خارجه همین طور در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام نموده که این کشور به تلاش هایش برای حل بحران یمن ادامه خواهد داد و این که آیا ایران عزمی واقعی در مقامات سعودی برای حل بحران یمن مشاهده می کند یا خیر، اظهار داشت: بنده ابتدا باید به این مساله اشاره کنم که ما از تعیین نماینده جدید ویژه در امور یمن توسط دبیرکل سازمان ملل استقبال می نماییم و امیدواریم در قالب حقوق حقه مردم یمن بمنظور پایان دادن به این کشتار ظالمانه و محاصره غیرانسانی مردم این کشور با کمک ایشان و دیگر کشورها اقداماتی صورت بگیرد. ایران آمادگی خودرا برای کمک به حل این بحران همیشه اعلام نموده است.
خطیب زاده اضافه کرد: متأسفیم که دولت عربستان همچنان به دنبال چاره نظامی در رابطه با این مسئله است در صورتیکه به خوبی می داند جنگ جز کشتار مردم غیرنظامی و لطمه زدن به امنیت منطقه و مردم آن حاصلی ندارد. عربستان سعودی باید هر چه زودتر پایبندی خودرا به راهکارهای سیاسی نشان دهد و به این جنگ خانمان سوز اختتام دهد.
وی در مورد سفر انریکه مورا به تهران و دیدارش با امیر عبداللهیان و دیگر مقامات وزارت خارجه خطاب به خبرنگار پرسش کننده اظهار نمود: ایران عضو برجام است و در قالب برجام اقدامات خودرا انجام داده است و آن کشوری که برجام را ترک کرده و به تعهداتش عمل نکرده و از آن خارج شده است آمریکاست. آقای مورا در سفری که به ایران داشتند ملاقاتی هم با آقای امیرعبداللهیان داشتند و ایشان نظر رییس جمهور محترم را اعلام نمودند. آقای مورا مذاکراتی را نیز از مقامات وزارت خارجه داشتند. مواضع آقای رییس جمهور به صراحت در نطق تحلیف ایشان گفته شده است. در نشست مطبوعاتی نیز که با خبرنگاران داشتند مواضع خودرا تبیین کردند و چیزهای بیش از این گمانه زنی است.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه آتی خواهند بود، اظهار داشت: اجازه دهید که در مورد اعضای کابینه، دفتر رییس جمهور اظهار نظر کند.
سخنگوی وزارت خارجه همین طور در پاسخ به این پرسش که تغییر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای حل این بحران کافی است، گفت: ما بعنوان جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حل بحران یمن با سازمان ملل همکاری گسترده ای داشته و داریم و اساسا با نماینده ویژه جدید که چهره شناخته شده برای ما نیز هست همکاری خودرا ادامه می دهیم و امیدواریم که نماینده جدید بتواند در قالب حقوق بین الملل، توافقات قبلی و رعایت حقوق مردم یمن به این جنگ خانمان سوز اختتام دهد و ما تمامی مساعی خودرا برای کمک به این مساله به کار می گیریم.
وی افزود: اساسا تنها تغییر نماینده ویژه سازمان ملل به خودی خود در حل این بحران میسر نیست مگر این که منجر به تغییر رویکرد از طرف کشورهایی شود که در جنگ مقابل مردم یمن بصورت مستقیم حضور دارند و یا کشورهایی که بصورت مستقیم به گسترش این بحران کمک کرده اند، مثل انگلیس که از این فضا برای فروش سلاح های خود به کشورهای متجاوز به یمن بهره برده و این راه را ادامه می دهد.
خطیب زاده در ارتباط با تعدادی از مسائل به وجود آمده بین اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق و نگاه ایران به این تحولات باتوجه به نوع رابطه ای که با این اتحادیه از قدیم داشته است، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق یک نگاه کاملا شناخته شده است. سیاست ما احترام به تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است و این سیاست غیرقابل تغییر است. ما روابط نزدیکی با گروه های مختلف در عراق همچون دوستان در اقلیم داریم. همیشه تلاش نموده ایم در قالب روابط و همکاری که داریم بتوانیم نقش موثری در توسعه صلح و امنیت این منطقه داشته باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد موضع ایران در رابطه با امضای توافق نامه بین بحرین و رژیم صهیونیستی برای همکاری منطقه ای با یکدیگر اظهار نمود: رژیم اشغالگر قدس ریشه ناامنی، تروریسم و خشونت در منطقه و جهان بوده و هست. این رژیم سمبل یک رژیم نامشروع و بی آبرو در نظام بین الملل بوده است و تمام کشورهایی که با محاسبه اشتباه خودشان به این رژیم نزدیک شده اند از این بی آبرویی و ناامنی رژیم صهیونیستی گرفتار لطمه شده اند و از این طریق خودشان را هم بعنوان منبع ناامنی معرفی می کنند چونکه صهونیست ها هر کجا پا گذاشته اند ناامنی به وجود آورده اند و ادامه حیات این رژیم در ایجاد ناامنی و بحران است. رژیم صهونیستی در حضیض مشروعیت خود به سر می برد و این اشتباه محاسباتی است که اگر کشوری فکر کند که با تمسک به این رژیم می تواند برای خود امنیت بوجود آورد.
خطیب زاده در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: ایران بارها نشان داده است که درباب تامین امنیت خود هیچ نوع مسامحه ای با کسی ندارد و همگان باید بدانند که ایران با زبان منطق و در عین حال قاطع خود از منافع خود و مردمش دفاع می کند.
وی در این جلسه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و تعدادی از مسائلی که دراین زمینه گاهی در رسانه ها مطرح می شود، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که ما هیچ گاه این گفت وگوها را ترک نکرده ایم. یک پروسه انتقال دموکراتیک قدرت در جمهوری اسلامی ایران رخ داده و طبیعتا در این پروسه تغییراتی در تیم های اجرائی صورت می گیرد و این نه فقط قابل فهم است بلکه حاکی از شکوه مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران است.
سخنگوی وزارت خارجه با اعلان اینکه آقای رئیسی نیز در سخنان خود در روز تحلیف و همین طور در نخستین کنفرانس مطبوعاتی شان به صراحت اشاره کردند که درباره رفع تحریم های ظالمانه مقابل مردم ایران لحظه ای تردید ندارم، اظهار داشت: همه این ها در قالب منافع عالی مردم صورت خواهد گرفت. با رعایت تمامی جزییات و دستورالعمل های اعلامی و مشخص شده از طرف نهادهای بالادستی.
وی اظهار داشت: باید منتظر باشیم که دولت بصورت کامل مستقر شود، وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می یابد.
خطیب زاده در ادامه پاسخ خود به این پرسش اشاره کرد: واشنگتن باید بداند که نمی تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه غیر از آنچه که در چند سال قبل مقاومت حداکثری مردم ایران اتفاق افتاده بدست آورد. رویکرد آمریکا باید تغییر کند و به حقایق روی زمین بیش از پیش توجه کند.
وی با اعلان اینکه آنها می دانند که فشار حداکثری شکست خورده است و برای جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز فراتر از برجام قابل قبول نیست و همین طور چیزی کمتر از برجام در رفع تحریم ها برای دولت و نظام قابل قبول نیست، اظهار داشت: آنها باید با یک رویکرد واقع گرایانه به وین برگردند تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان به نتیجه برسیم. اساسا اگر به چاره ای برسیم که آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و به تعهدات خود عمل کند جمهوری اسلامی نیز بر طبق آنچه که اعلام نموده اقدامات جبرانی خودرا متوقف و به تعهداتش عمل کند.
سخنگوی وزارت خارجه همین طور در پاسخ به سوال دیگری در مورد بدهی انگلیس به ایران اشاره کرد: این بدهی که بیش از چهار دهه است انگلیس به ایران دارد یک بدهی قطعی است که محاکم کشور انگلیس نیز آنرا تأیید کرده اند. البته دولت انگلیس تا به امروز متأسفانه نه فقط بدهی قبلی خودرا به بهانه های واهی پرداخت نکرده بلکه رفتارهایی داشته که حاکی از عدم صداقت آنها در پرداخت این بدهی ها بوده است. شاهد این بوده ایم که هر بار دولت انگلیس به بهانه ای این را گروگان موضوع دیگری کرده است و جای تأسف دارد که منطق دولت انگلیس عدم پرداخت بدهی های قطعی خودش است در صورتیکه ادعاهای زیادی را در مورد رعایت حقوق بین الملل مطرح می کند ولی در عمل نشان داده که به هیچ کدام پایبند نیست.
خطیب زاده افزود: نه فقط دریافت این بدهی از دولت انگلیس همیشه در دستور کار ما بوده است بلکه اگر دولت انگلیس بخواهد از پرداخت آن سرباز بزند این دولت را درباره عدم پرداخت بدهی هایش مسئول خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه همین طور در این جلسه مطبوعاتی در مورد اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و همین طور بیانیه گروه ۷ مقابل ایران اشاره کرد: این اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است و جای تعجب دارد بعد از آن که آن بیانیه صادر شد و ایران این بیانیه را محکوم نمود این اظهارات جانبدارانه و غیرمسئولانه از طرف ایشان (بورل) عنوان شد. این اظهارات هیچ کمکی به صلح و ثبات در این آبراه بین المللی و خلیج فارس نمی کند و همه باید توجه داشته باشند در صورتیکه ماه هاست درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی، راهزنی های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری هایی در کشتی های تجاری به کرات انجام داده سکوت کرده اند نباید امروز موضعی را بگیرند که نشان دهد که در اظهاراتشان جانبداری و حمایت بی چون و چرا دارند چونکه این مساله اعتبار کلام و بیانیه هایشان را به صفر می رساند و نشان میدهد که از چه جایگاه جانبدارانه ای صحبت می کنند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در این جلسه که به خاطر موج پنجم کرونا بصورت آنلاین برگزار شده بود، گفت: متأسفانه موج کرونا در کشور تشدید شده است و همه باید پروتکلهای بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت نماییم. تک تک جان هایی که از دست می رود جان عزیزانی است که برای ما مهم هستند و مسئولیت مدنی و قطعی ما این است که برای حفظ جان عزیزان و کسانی که با آنها در تماس هستیم پروتکلهای بهداشتی را بصورت کامل در کنار واکسیناسیون رعایت نماییم.
وی همین طور فرا رسیدن روز خبرنگار را نیز تبریک گفت.
خطیب زاده به برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید ایران اشاره نمود و اظهار داشت: تعدادی از مقامات شرکت کننده در این مراسم با وزیر خارجه رایزنی و گفت و گو کردند.
او در این جلسه گزارشی از این رایزنی ها و دیدارها ارائه کرد.