آغاز کارگاه های جشنواره تجسمی جوانان

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی از کارگاه های مجازی بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان دیدن و با استادان کارگاه گفتگو کردند.

به گزارش آبنما کار به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از کارگاه های بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، درباره لزوم برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین اظهار داشت: جشنواره هایی که در ارتباط با جوانان است از نظر من مهم ترین رویدادهای هنر کشور هستند، چون مستوره ای از فردا را به ظهور می رسانند. ازاین رو توجه ما به جشنواره های جوانان می تواند در شکل گیری تصویر هنر فردای کشورمان مؤثر باشد.
حسینی در ادامه توضیح داد: مبحث دوم این است که وقتی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به صورت حضوری برگزار می شد، فضای کارگاهی آن سبب می شد رفاقتی میان جوانان گردآمده از سراسر ایران به وجود آید. اگر این فضا نباشد شاید بر انگیزه جوانانی که یک سال کوشیده اند تاثیر بگذارد، بخصوص در سالی که به علت کرونا کمتر توانستیم ظهور اجتماعی داشته باشیم. به جهت اینکه آن فضا جبران شود و با هم بودن را تکرار نماییم بر این باور شدیم که رویدادهای هنری جوانان حتی اگر دشواری هایی داشته باشد به شکل مجازی برگزار گردد. سال قبل نخستین کار آزمون ما برای برگزاری جشنواره مجازی بود و بخشی از مشکلات را باید حین کار پیدا و اصلاح می کردیم. اما سال جاری تجربه سال قبل سرمایه دوستان برگزارکننده جشنواره بود و تلاش کردند مشکلات از ابتدا رفع گردد.
وی با اشاره به اینکه استمرار چنین رویدادی یک سرمایه ملی است، اظهار نمود: باآنکه این جشنواره به دوره بیست و هشتم رسیده است اما با توقف هایی که در طول مسیر داشته است، سی و اندی سال از آغاز آن می گذرد، چون استمرار این رویداد اهمیت ویژه ای دارد، برگزاری آن به شکل مجازی راهی برای این است که حلقه های این سلسله متفرق نشود.
حسینی درباره حمایت هایی که از برگزیدگان جشنواره صورت می گیرد، اظهار داشت: سرنوشت پیچیده تر از آن است که همه چیز پیشبینی پذیر باشد. زمانی که من بعنوان هنرجو در این جشنواره حضور داشتم دوستانی را دیدم که به نظرم استعداد شگفت انگیزی داشتند، اما بعداً هنر را ادامه ندادند. ازاین رو نمی گردد گفت هرکسی در این جشنواره شرکت می کند الزاماً از هنرمندان آینده است. البته این نافی وظیفه و تکلیف ما نیست و در سالهای اخیر سعی کردیم نگارخانه ای را آماده نماییم و در اختیار بنیاد رودکی قرار دهیم که پایگاه معرفی استعدادهای جوان باشد. سایر خدماتی هم که اداره کل هنرهای تجسمی در اختیار دارد در این جهت است که استعدادها به مرور بتوانند به فضای حرفه ای نزدیک شوند. یک نمونه همین است که در جشنواره تجسمی جوانان در کنار اساتید کارگاه ها یکی از برگزیدگان سالهای قبل بعنوان دستیار حضور دارد. همین انگیزه ای برای جوانان می شود تا بدانند اگر تلاش کنند حتما مورد توجه قرار می گیرند.
هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی هم در جریان این بازدید اظهار داشت: اساسا این جشنواره بخشی از جذابیت خودش را مدیون حضور هنرمندان جوان است اما شرایط پاندمی سبک زندگی همه انسان ها را تغییر داد و در خیلی از حوزه ها ما را سر دوراهی قرار داد که رویدادها برگزار نشود یا با شکل و شمایل جدید برگزار گردد.
وی اضافه کرد: آنچه در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان بسیار حائز اهمیت می باشد آن است که افراد تا سن ۲۵ سالگی می توانند در آن شرکت نمایند. سال جاری افرادی در این رویداد می توانند شرکت نمایند که سال آینده شرط سنی آنها با جشنواره تطبیق نمی کند، در نتیجه با تعطیلی جشنواره این فرصت را از دست می دادند. به همین جهت به نظر من این جشنواره نباید تعطیل شود و در شرایط سخت هم باید ادامه دار باشد تا این فرصت را از هنرمندان جوان نگیریم و آنها برای حضور در صحنه هنری آماده شوند.
مظفری درباره چهره های جدیدی که بعنوان اساتید کارگاه ها و داور در این دوره از جشنواره حضور دارند اظهار داشت: به اعتقاد من به جهت اینکه جشنواره مسیر خویش را دنبال کند می تواند بخشی از اساتید را تغیر دهد که تکرار در آن اتفاق نیفتد و جوانانی که چند دوره در این رویداد شرکت می کنند بتوانند از اساتید مختلف کسب تجربه کنند. از طرفی به جهت اینکه این مسیر قوام لازم را داشته باشد لازم است که بعضی از اساتید همواره در جشنواره حضور داشته باشند.
وی بیان نمود: برای بعضی از هنرمندان جوان دیدن برخی از اساتید یک آرزو است و همیشه تلاش کردیم این اساتید را در کنار خود داشته باشم. با این وجود در سالهای گذشته تلاش کردیم افراد جدید را به این جمع اضافه نماییم و در مجموع تلفیقی از اساتید و هنرمندان قدیمی تر در کنار هنرمندان جوان تری که کسوت استادی دانشگاه را دارند و در خلال سال با هنرمندان جوان زیادی در ارتباط هستند را در کنار هم داریم.
کارگاه های آنلاین بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تا روز دوازدهم مرداد در موزه هنرهای معاصر برقرار است و و بعد از سه روز برگزاری کارگاه ها داوران آثار هنرمندان را برای انتخاب برگزیدگان داوری می کنند.

منبع: