یافته های تازه باستان شناسان در لرستان

به گزارش آبنما کار باستان شناسان ردپایی تازه از ادوار قبل از تاریخ تا دوران اسلامی در تپه «امرایی الشتر» لرستان کشف کردند.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی حیدری، سرپرست هیأت دیرینه شناسی این پروژه با بیان اینکه پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «امرایی الشتر» در استان لرستان انجام و وضعیت فرهنگ های دوران قبل از تاریخ و تاریخی آن توسط هیأت دیرینه شناسی بررسی گردید، اظهار داشت: در این فصل ۱۶ گمانه پیرامون تپه به وجود آمد. از این تعداد گمانه، در ۹ مورد به بقایای معماری و آثار فرهنگی برخوردیم و در هفت مورد از گمانه ها، آثار فرهنگی برجامانده ای مشاهده نشده است.
این دیرینه شناس با بیان اینکه از بین این گمانه ها، بقایای فرهنگی از ادوار مس و سنگ، مفرغ، تاریخی و اسلامی به دست آمد، اضافه کرد: این اقدامات باعث شناخت ابعاد و گستردگی تپه امرایی و از سویی، درک بهتر ما از وضعیت دیرینه شناسی تپه امرایی و دشت الشتر در ادوار مختلف می شود.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی افزود: بعد از آخر این پروژه، وضعیت تپه امرایی به لحاظ گستردگی مشخص و نقشه فنی عرضه شد که عرصه و حریم تپه را مشخص می کند.

حیدری اظهار داشت: مطالعات روی یافته های فرهنگی کشف شده آغازی برای مطالعات بیشتر در ارتباط با دیرینه شناسی و وضعیت فرهنگی این محوطه باستانی در الشتر است.
تپه امرایی که آثاری از دوران قبل از تاریخ ایران باستان تا دوران بعد از اسلام در آن یافت شده در روستای ولی آبادِ شهرستان الشتر در استان لرستان واقع شده است. این اثر دهم مهرماه ۱۳۸۰ با شماره ۴۰۶۷ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.