کاردار ایران در لندن در گفت وگو با آبنما کار مطرح کرد حماسه ایران در دل تحریم ها و کرونا

به گزارش آبنما کار کاردار سفارت ایران در لندن می گوید که تحریم های آمریکا اجازه نداد تا اقلام و اشیای فرهنگی و تاریخی را از ایران برای نمایش در نمایشگاه ˮحماسه ایرانˮ در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن منتقل کنند اما با این وجود نمایشگاه با موفقیت برگزار شده و تا شهریور ماه برقرار است.
سید مهدی حسینی متین، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در گفتگو با ایسنا درباره برگزاری نمایشگاه بزرگ آثار تاریخی و فرهنگی ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت اظهار داشت: نمایشگاه بزرگ آثار تاریخی و فرهنگی ایران (Epic Iran) که در محل موزه ویکتوریا و آلبرت لندن درحال برگزاری است، یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های فرهنگی ایران در خارج از کشور است. بیشتر از دو سال پیش نظر و پیشنهاد اولیه برگزاری آن از جانب سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به مدیران موزه ویکتوریا داده شده که مورد استقبال آنها قرار گرفت و در این زمان تلاشهای مستمر از جانب برگزارکنندکان این موزه انجام شد تا آثار، قطعات، اشیاء باستانی، فرهنگی و تاریخی کشورمان از سراسر دنیا برای نمایش در این نمایشگاه جمع آوری شود.
وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش بعضی از زوایای پنهان تاریخ و فرهنگ تمدن ایران زمین به سایر ملل و علاقه مندان به امور فرهنگی و تاریخ ایران دانست و اضافه کرد: این نمایشگاه از هفته گذشته با حضور بنده و آقای هانت رئیس موزه ویکتوریا و آلبرت به صورت همزمان راه اندازی شد. این نمایشگاه شامل ده قسمت است که به تاریخ و فرهنگ پنج هزار ساله ایران اختصاص دارد و ۳۰۰ قطعه از سراسر جهان همچون از آمریکا و روسیه و برخی کشورهای اروپایی و موزه بریتانیا در لندن و بعضی از افراد و ایرانیانی که دارای کلکسیونی از اشیاء ایرانی هستند اقلامی را برای نمایش به این نمایشگاه منتقل کردند همچون خانواده ساری خانی که از بانیان این نمایشگاه است.
کاردار ایران در لندن اظهار داشت: این نمایشگاه می خواهد در این ده بخش تاریخ و فرهنگ ایران را در دوره های مختلف همچون تاریخ باستان، دوره هخامنشی و بعد از آن و دوره های اسلامی و معاصر به نمایش بگذارد، از این جهت بسیار منحصر به فرد است چون بعضی از اقلام برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار داده شده است و برخی هم به علت اهمیت آنها به لحاظ فرهنگی و شناخت و مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران و اثراتی که بر ساختار نظام بین اللمل گذاشته اند از اهمیت شایان توجهی برخوردار است، مثل منشور حقوق بین الملل( کوروش ) که از موزه بریتانیا برای نمایش به امانت گرفته شده است.
متین همینطور افزود که این نمایشگاه از اهمیت زیادی برای کسانی که علاقمند به مطالعه تاریخ و تمدن ایران هستند و هم برای محققان و دانشجویان حایز اهمیت است و می توانند حضوری از این نمایشگاه بازدید کنند.
وی اظهار داشت که این نمایشگاه تا شهریور ماه برقرار است.

کاردار ایران در لندن درباره موانع و مشکلات بر سر برگزاری این نمایشگاه بخصوص تحریم های آمریکا خاطرنشان کرد: برای برگزار این نمایشگاه سعی کردیم اقلامی را از داخل ایران منتقل نماییم که متاسفانه امکان آن فراهم نشد. دلیل آن هم تحریم های آمریکا بود که در مورد بیمه این اشیا و اقلام مشکلاتی را ایجاد می کرد و در نهایت دست اندرکاران موزه ویکتوریا و آلبرت و ما نتوانستم بر این مشکل غلبه نماییم. بخشی از مشکل هم به خاطر شیوع بیماری کرونا بود که سبب شد نقل و انتقال بین ایران و انگلیس گرفتار مشکل شود و نتوانیم هماهنگی های لازم را به این منظور به عمل آوریم.
متین استقبال از این نمایشگاه در چند روز گذشته را “خوب” توصیف کرد و اظهار داشت: حداقل تا دو ماه آینده بلیط بازدید از این نمایشگاه به فروش رفته است؛ یک دلیل آن این است که در یک سال قبل نمایشگاهی در لندن برگزار نشده و دیگر این که این نمایشگاه یکی از منحصر به فردترین نمایشگاه هایی است که به تاریخ و تمدن ایران از قدیمی ترین تمدن های جهان می پردازد و از مهم ترین بخش های نمایشگاهی در نمایشگاه ویکتوریا و آلبرت هم به حساب می آید. در ۱۰ سال قبل نمایشگاهی از این دست در انگلیس نداشتیم. آخرین نمایشگاه، نمایشگاه “امپراطوری فراموش شده” در موزه بریتانیا در ۱۳۸۷ (۲۰۰۷) بود. اما نمایشگاه اهمیت زیادی دارد چون برخی آثار برای نخستین بار نمایش داده می شود.