مدیر کل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی کشور: اعطای نشان جغرافیایی زیلو بیان کننده جایگاه جهانی آنست

به گزارش آبنما کار یزد مدیر کل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه باید از ظرفیت برند شهرهای جهانی صنایع دستی استفاده کرد، اظهار داشت: اعطای نشان جغرافیایی صنایع دستی به زیلو نشان داد که دنیا هم زیلوی میبد را شناخته است.
«ویدا توحدی» در نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی که امروز چهارشنبه به میزبانی میبد در استان یزد و در بستر فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه پس از ثبت جهانی زیلو بعنوان صنایع دستی میبد، مورد تایید سازمان مالکیت فکری قرار گرفت و به آن، نشان جغرافیایی صنایع دستی داده شد که این مسئله نشان میدهد دنیا هم زیلوی میبد را شناخته است، البته در کنار آن خرمای پیارم حاجی آباد نیز صاحب نشان شد که می تواند ظرفیت خوبی برای توسعه صنایع دستی باشد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد بسترهایی برای آموزش، تولید، عرضه و معرفی صنایع دستی در شهرهای جهانی صنایع دستی ضروری می باشد، اظهار داشت: ایجاد دهکده صنایع دستی و شهرک صنایع دستی اقدام و لازمه بسیار مهمی است که باید شهرداران در ایجاد آن اهتمام کنند.
توحدی با اشاره به ضرورت ایجاد دانشکده های در رابطه با صنایع دستی، اشاره کرد: تا حالا دانشکده مرتبطی دراین زمینه نداشتیم پس باید برای تعامل و رایزنی در این خصوص با دانشگاه ها اقدام نماییم.
این مسئول با اشاره به اینکه درباب گالری های مرتبط نیز باید اقدام گردد، اظهار داشت: باید حضور جوانان و نقش آفرنیی آنها در حوزه صنایع دستی را با تاکید بر استفاده از این پتانسیل و ارتقای خلاقیت ها افزایش دهیم.
توحدی نسبت به برندسازی و ایجاد لوگوهایی خاص برای صنایع دستی نیز اصرار کرد و اظهار داشت: درباب بسته بندی ها باید توجه داشته باشیم که عرصه و توزیع باید با لوگوی شهر جهانی صورت گیرد چونکه این اعتبار جهانی مورد تایید همه کشورها و به آسانی در دنیا قابل عرضه است.
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در آخر این برندهای جهانی را بسیار موثر در برندسازی و تبلیغات دانست و اظهار داشت: خیلی از شهرها، آرزوی داشتن چنین برندهایی را دارند و باید از این ظرفیت به خوبی در امتداد معرفی شهرها بهره برد که یکی از این اقدامات می تواند وراد شدن بوسیله شبکه شهرهای خلاق باشد.

منبع: