رونق مناطق آزاد کشور با سرمایه گذاری چینی ها

هرمزگان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: با سرمایه گذاری چینی ها در گردشگری و جزایر، مناطق آزاد کشور رونق خواهند گرفت.

علی اصغر مونسان، شب گذشته (۲۵ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران، اظهار نمود: طی هشت سال خدمت دولت تدبیر و امید ۳۲۰ طرح گردشگری در کشور به بهره برداری رسیده و این وزارت خانه بهره برداری از ۲۰۰ طرح دیگر را در چند ماه آینده برنامه ریزی نموده است.

وی افزود: در نتیجه اقدامات دولت تدبیر و امید تعداد تخت های اقامتی کشور به نسبت ۲۸۰ هزار تخت ابتدای سال ۱۳۹۲ الان با رشد ۵۰ درصدی به ۴۲۰ هزار تخت رسیده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان نمود: در این زمان ۴۵۰ هتل، هتل آپارتمان و واحد اقامتی و همینطور ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بومگردی در کشور به بهره برداری رسیده است و الان هم حدود ۳۰۰ طرح به ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر در دست ساخت و تکمیل است.

وی ضمن اشاره به این که طبق اعلام بانک مرکزی و سازمان جهانی گردشگری میزان درآمد کشور از محل گردشگری در سال ۹۸ حدود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، اضافه کرد: این میزان شامل ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) بوده که تنها پنج صدم درصد با میانگین جهانی شامل ۳.۴ درصد فاصله دارد.

مونسان خاطرنشان کرد: با عنایت به روند فعلی توسعه گردشگری کشور انتظار داریم در چند سال آینده سهم صنعت توریستم کشور به میانگین جهانی نزدیک شود که این روند در صورت فروکش شدن همه گیری کرونا شدت بیشتری پیدا خواهد نمود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اشاره به این که مناطق آزاد ظرفیت بالایی برای توسعه همه جانبه کشور دارند، اظهار داشت: تلاش کردیم تا از منافع مناطق آزاد بخصوص جزیره کیش که مهم ترین محور فعالیتهای آن گردشگری می باشد در کمیسیون اقتصادی دولت دفاع نماییم.

وی ضمن اشاره به سند همکاریهای ایران و چین، خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری چینی ها در گردشگری و جزایر، مناطق آزاد کشور رونق خواهند گرفت که بخش گردشگری آن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپرده شده و برنامه های خوبی در این حوزه تدوین شده است.

مونسان با اشاره به اینکه در زمینه واکسن کرونا اختلافاتی وجود دارد، اظهار داشت: در تمام دنیا، دولت ها متولی تهیه و تزریق واکسن هستند و در کشور ما هم وزارت بهداشت مسئولیت این کار را بر عهده دارد و وزارت بهداشت با ورود بخش خصوصی در این حوزه موافق نیست.

همچنین نشست هم اندیشی علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با فعالان عرصه گردشگری کیش که بامداد شنبه با حضور جعفر آهنگران (مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش)، محمدرضا دشتی اردکانی (رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، تعدادی از سرمایه گذاران، نمایندگان جوامع، صنوف و اصحاب رسانه در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در این نشست، برخی مسائل حوزه گردشگری کیش عنوان شد که مهم ترین آن تأثیرات منفی دریافت ارزش افزوده در مناطق آزاد بر رونق صنعت توریسم و درخواست تجدیدنظر در اجرای این مصوبه و همینطور اعطای تسهیلات حمایتی به فعالان عرصه گردشگری در کیش بود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این جلسه از پیگیری جدی برای تأخیر در اجرای طرح مساله مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و کوشش برای حل این مشکل اطلاع داد و اضافه کرد: تمام تلاش خویش را در جهت تمدید اقساط وام ها، پشتیبانی از گردشگری کیش و پیگیری مبحث مالیات بر ارزش افزوده خواهد نمود.

مونسان افزود: طی سالهای گذشته، مزیت های مناطق آزاد، یکی بعد از دیگری از بین رفته است و این مزیت ها در سالهای گذشته باعث جلب سرمایه گذاران شده است که با از بین رفتن این مزیت ها امکان دارد سرمایه گذاران از مناطق آزاد بیرون بروند.

وی ضمن اشاره به آخر مهلت بیست ساله معافیت مالیاتی منطقه آزاد کیش در دوران مدیرعاملی خود در این منطقه اظهار داشت: در آن زمان باوجود فشارهای دستگاههای ذی ربط، در مقابل اجرای این طرح ایستادگی کردیم و معافیت مالیاتی بعنوان یک مزیت عالی در کیش حفظ شد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن اشاره به این که قانون گرفتن مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده و بازگرداندن آن کار دشواری است، اظهار داشت: با مسؤلان مربوطه در این حوزه گفتگو خواهیم کرد و بخش خصوصی و سرمایه گذاران هم باید از مدیرعامل منطقه حمایت کنند و برای حذف مالیات بر ارزش افزوده تلاش کنند.

مونسان ضمن اشاره به نگاه ویژه به کیش در اتخاذ تصمیمات گردشگری، تاکید کرد: پشتیبانی از کیش مانند افزایش عوارض خروج از کشور همواره در دستور کار وزارت بوده است.

وی به قیمت بالای ملک در کیش هم اشاره نمود و اظهار داشت: مدیران ارشد حاکمیتی هم در این خصوص نگران هستند و این معضل از چالش های اصلی مدیریت کنونی سازمان منطقه آزاد کیش است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر این که گردشگری در دنیا به اقتصاد سوم تبدیل گشته و باوجود هوشمندسازی تمامی حوزه ها، صنعت توریسم رشد سریعی را دارد، اظهار نمود: در فرآیند برنامه ریزی کشور همچنان تمرکز بر صنعت و کشاورزی است و خدمات آن حوزه ها قابل قیاس با گردشگری نیست.

علی اصغر مونسان ضمن اشاره به این که با تلاشهای صورت گرفته گردشگری از سازمان به وزارت خانه ارتقا پیدا کرد، خاطرنشان کرد: برخلاف معاونین رئیس جمهور، وزیر در هیئت وزیران حق رأی دارد. وی ادامه داد: ارتقای بودجه و در نظر گرفتن منابع خوب مالی در احکام بودجه از نتایج تلاشهای این مدت گردشگری بوده است که با حمایت فراکسیون گردشگری مجلس تأمین شده است، و این اعتبار مانع ضرورت دریافت وام های ارزی و نرخ فزاینده بازپرداخت آن شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: یکی از مباحثی که در گردشگری کشور اتفاق افتاد، ارتقای تعداد توریست و رکورد آن در سال۹۸ با وجود تمامی اتفاقات آن سال مانند سیل، شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمای اوکراین است.

مونسان با بیان این مطلب که لغو روادید یک طرفه با خیلی از کشورها هم ازجمله تمهیداتی بود که در جهت ارتقای گردشگری انجام شد؛ افزایش واحدهای بوم گردی، تنوع محصولات گردشگری، ایجاد گردشگری طبیعت در کنار گردشگری تاریخی و فرهنگی، هتل کاروانسراها، گردشگری معدن و گردشگری صنعتی و برگزاری رویدادهای بین المللی مانند تبریز و همدان ۲۰۱۸ را از دیگر اقدامات گردشگری در سالهای اخیر عنوان نمود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرارداد با چین را به سود کشور و مناطق آزاد دانست و در مورد توزیع واکسن نیز، این چالش را سراسری عنوان نمود و اظهار داشت: تلاش خویش را برای جلب رضایت وزارت بهداشت برای توزیع واکسن در کیش هم راستا با سند ملی خواهم کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در این جلسه ضمن اشاره به تأمین نظر ریاست جمهوری برای خرید واکسن توسط بخش خصوصی، یکی از شانس های مدیران کیش را همراهی اصناف و فعالان اقتصادی کیش دانست و اظهار نمود: حسن نظر، همراهی و تشریک مساعی این افراد که دغدغه ی اجتماعی دارند، ستودنی است.

جعفر آهنگران، نگاه بخش خصوصی جزیره را نگاه ملی عنوان نمود و اظهار داشت: هر تلاشی که در این منطقه می شود برای جلب منفعت عمومی و ملی است.

وی ضمن اشاره به اهمیت گردشگری سلامت، اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت های کیش و اهمیت گردشگری سلامت، هنوز برای رسیدن به جایگاه شایسته این منطقه و عرضه خدمات مطلوب و استاندارد به هم وطنان عزیز راهی طولانی پیش روداریم.

آهنگران ضمن اشاره به این که ۶۰ هتل در دست ساخت بودند که به دلیل نوسانات ارزی و قوانین جدیدی چون مالیات بر ارزش افزوده با مشکلاتی رو به رو شده اند از وزارت میراث فرهنگی خواست تا با اعطای وام بانکی جهت توسعه بوم گردی و رونق گردشگری منطقه، یاریگر بخش خصوصی باشند.

وی طرح جامع کیش را بسیار مهم تلقی و ابراز امیدواری کرد بزودی و قبل از نشست حاکمیتی بعدی، طرح جامع تائید شده در دست عرضه باشد. اتصال کیش به شبکه سراسری برق ضروریست و می تواند به دلیل تضمین فروش، نظر سرمایه گذار خصوصی را هم جلب خواهد نمود.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی هم بی اطلاعی نمایندگان مجلس از بسیاری موارد و معضلات مناطق آزاد را پیامد کم کاری فعالان اقتصادی و ارتباط ضعیف آنها با نمایندگان عنوان نمود و اضافه کرد: مالیات بر ارزش افزوده سبب کاهش اقبال مسافران به سفر مناطق آزاد مانند کیش و رغبت ایشان به سفرهای خارجی و درنهایت خروج ارز خواهد شد.

دشتی اردکانی در انتها به تعامل این حوزه با فعالان اقتصادی و گردشگری مناطق آزاد تاکید کرد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش بیشترین سهم را از آنچه در چشم انداز گردشگری کیش می گذرد، حضور بخش خصوصی عنوان و اظهار نمود: در بخش صنایع دستی هم وزارت خانه نقش حمایتی دارد و برعکس در بخش میراث فرهنگی بیشترین سهم از آن حاکمیت است.

خسرونشان ضمن اشاره به تعداد هتل ها، آژانس های گردشگری و اماکن پذیرایی و تفریحی و گردشگری با عدد ۵۶۸ و اشتغال بالغ بر ۲۰هزار نفر از جمعیت کیش در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: اقتصاد کیش، تک محور است و جزیره به قطب اول گردشگری در کشور تبدیل گشته است و برای قوام بیشتر با عنایت به افزایش ظرفیت فرودگاه و توریست برای قوام بیشتر احتیاج به تنوع بیشتری دارد. سهم جزیره از صندوق ذخیره ملی هم باید در نظر گرفته شود.

نایب رئیس جامعه پذیرایی بازاریان کیش هم ضمن اشاره به این که حق دریافت تسهیلات گردشگری برای کل کشور بوده و جزیره کیش هم باید از این حق بهره مند باشد، افزود: ویروس ارزش افزوده از ویروس کرونا خطرناک تر است. تصویب و ابلاغ ناگهانی این ماده قانونی در کیش، مشکلات فراوانی را به وجود آورده و فعالیت اقتصادی را تحت الشعاع قرار داد.

ابوالحسنی اضافه کرد: این مساله همراه با ناآگاهی مودیان سبب تبلیغات سوء ضد کیش شده است و درنهایت به رغبت مسافران به سفرهای خارجی و حتی تغییر مقاصد سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی خواهد انجامید. این قانون برفرض ضرورت اجرا، نیاز قطعی به تنفس زمانی برای آموزش صنوف دارد.

رئیس جامعه هتلداران کیش با تاکید بر این که تنها گردشگری می تواند اقتصاد را از وابستگی به فروش نفت برهاند، عنوان کرد: برخی محدودیت های اعمال شده مانع جذب توریست خارجی است و باید در مجلس مطرح و رفع گردد.

مسیح الله صفا ضمن اشاره به تصمیمات غلط ارزش افزوده افزود: زیر مجموعه وزارت دارایی قرار گرفتن مناطق آزاد، بدترین ضربه ای بود که می توانست به این مناطق وارد شود. اجرای مصوبه مالیات بر ارزش افزوده می تواند حداقل ۱۰ درصد هزینه سفر به کیش را افزایش دهد.

نماینده آژانس های گردشگری کیش جزیره را اصلی ترین قطب گردشگری کشور عنوان و خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده بزرگ ترین معضلی است که حالا با آن دست به گریبان هستیم و امیدواریم این ماده واحده مغایر با قانون بزودی حذف شود.

خدادادی کرونا هراسی را پیامد بی توجهی به فرمول های صحیح سلامت دانست و اظهار داشت: در کیش با این مشکل روبه رو هستیم و باید برای آینده با فرمول مراقبتی بهتر با آن مقابله شود.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور بازدید از چند طرح گردشگری شامل مرمت کاخ مرجان، هتل های آسمان، پالاس، گرند ملیا و سپنتا گشت و دیدار با فعالان گردشگری به جزیره کیش سفر کرد.