به اهتمام فعالان میبدی و در قالب طرح مالکیت فکری ایران و سوئیس اتفاق افتاد؛ انتخاب زیلوی میبد بعنوان پایلوت مدیریت نشانه جغرافیایی

آبنما کار: یزد هر چند زیلوی میبد بعنوان پایلوت سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در بخش صنایع دستی کشور ایران و سوئیس برگزیده شد اما نباید از اهتمام جمعی متولیان و مسئولان شهر جهانی زیلو غافل شد.
نشانه جغرافیایی تحت مدیریت سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) یکی از راهکارهایی است که برای معرفی محصولات منحصر به محدوده ی خاص جغرافیایی به کار برده می‎شود و زمینه را برای کارهای گسترده تر خصوصاً در حوزه فروش و بازاریابی و مقابله با رقابت های ناسالم فراهم می آورد.
نشانه جغرافیایی در حقیقت کیفیت و شهرت یک محصول را بواسطه منطقه جغرافیایی آن معرفی می کند پس دریافت این نشان نه فقط می تواند عاملی برای معرفی محصول بلکه حتی معرفی منطقه بر طبق آن محصول باشد.
بتازگی «زیلوی میبد» بعنوان پایلوت اجرای سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در بخش صنایع دستی کشور ایران انتخاب شده است؛ اتفاقی که شاید یکی از با اهمیت ترین دستاوردهای کارهای اخیر تعدادی از مسئولان و متولیان میبد و استان یزد خصوصاً خوشه زیلو، فرمانداری و شهرداری و تشکل های مربوطه در حوزه توسعه این دست بافت هنری باشد.
«پویا محمودیان» معاون صنایع دستی کشور درباب این جریان می گوید: طرح مالکیت فکری ایران و سوئیس در هم اندیشی با دست اندرکاران ایرانی، زیلوی میبد را که قبلاً بعنوان نشانه جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری بر طبق موافقت نامه لیسبون به ثبت بین المللی رسیده بود، بعنوان نشانه جغرافیایی تحت پوشش این طرح در بخش صنایع دستی انتخاب نموده است.
وی اضافه می کند: این نشانه جغرافیایی از کمک ها و حمایت های فنی طرح برای مدیریت و تجاری سازی برخوردار خواهد شد.
این مسئول خاطرنشان می کند: از دلیلهای انتخاب این محصول، فعالیت نتیجه بخش صنعتگران این بخش از سال ۲۰۱۸ میلادی و همین طور موفقیت بسیاری که زیلوی میبد در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه خصوصاً عراق داشته، بوده است.
زیلو فرصت ایران و سوئیس برای تبادل تجربه
البته «مونا کنعانیان» نماینده این طرح در ایران نیز درباب این رویداد گفته بود؛ زیلوی میبد به مدت دو سال از کمک های فنی طرح در قالب برنامه ها و نشست های آموزشی و تبادل تجربه با متخصصان مجرب سوئیسی و بین المللی در زمینه بهبود و ارتقای زنجیره ارزش نشانه جغرافیایی بهره مند خواهد شد.
به قول وی، زیلوی میبد بعنوان پایلوت نمونه مدیریت صحیح نشانه های جغرافیایی با هدف کمک به تولیدکنندگان بمنظور بهره مندی از منافع اقتصادی نشانه جغرافیایی، ارتقای رقابت پذیری، تجاری سازی و ایجاد تاثیر مثبت بر توسعه اقتصادی از حمایت های ویژه برخوردار خواهد شد.
اما آنچه منجر به تفاوت زیلو با سایر صنایع دستی ایران شده است، بغیر از خاصیت های منحصر به فرد این دست بافته، اهتمام جمعی مسئولان شهرستان میبد و سرمایه گذاری برای توسعه این صنایع دستی است؛ بطوریکه در دوران بعد از جهانی شدن این هنر صنعت، تعداد کارگاه های زیلوبافی از تعداد قلیل به بالای ۳۰۰ کارگاه ارتقا یافت.
آموزش تجربی، آکادمیک و سایر آموزش ها، کوشش برای ایجاد بازار مطلوب و سایر فعالیت ها، برگزاری وبینار و کارگاه های متعدد، ساخت المان های شهری مربوط به زیلو در نهایت احیای اقتصاد هنر – صنعت زیلو در شهر میبد از با اهمیت ترین اقداماتی است که خوشه ی زیلو، شهرداری، فرمانداری و تشکل های صنفی این هنر – صنعت در انجام آن کوشیدند و انتظار می رود کارهای این تفاهم نامه نیز هم راستا و هماهنگ با سایر فعالان این حوزه جلو برود.

منبع: