با تنظیم بابک شهرکی صورت گرفت؛ انتشار یک آلبوم به آهنگسازی همایون خرم

آلبوم موسیقی نازنگه به آهنگسازی مرحوم همایون خرم از هنرمندان شناخته شده موسیقی ایرانی، تنظیم بابک شهرکی و خوانندگی رضا طیبی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، «نازنگه» عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های انتشار یافته در بازار موسیقی است که به آهنگسازی مرحوم همایون خرم، تنظیم بابک شهرکی و خوانندگی رضا طیبی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.
«راز جاودان» با ترانه رضا طیبی، «ساز و آواز بیات اصفهان» با شعر حافظ، «دریغا»، «ناز نگه» با ترانه رضا طیبی، «ساز و آواز ماهور» با شعر حافظ، «پیام آشنا» با ترانه کریم فکور، «ساز و آواز مخالف سه گاه» با شعر حافظ، «باران غم» با ترانه هدایت الله نیرسینا قطعات این آلبوم را می سازند.
بابک شهرکی نوازنده ویولن – ویولا – کمانچه، علی زارع نوازنده ویولن، وحید وفایی نوازنده کنترباس، پدرام شهرکی نوازنده پیانو، فضل الله شهرکی نوازنده تمبک، امیرحسین رضا نوازنده تار، رابعه زند نوازنده قانون، نازنین ابراهیمی نوازنده فلوت، سامان احتشامی نوازنده پیانو نوازندگان این آلبوم را می سازند که قطعات آن بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در استودیو «پارت» ضبط شده اند.

رضا خرم فرزند مرحوم همایون خرم در نوشتاری پیرامون انتشار آلبوم «ناز نگه» نوشته است:
«بازخوانی آثاری که شهرت و مقبولیت خاص و عام را در سطح وسیع کسب کرده اند، انگیزه ای است که میتوان گفت تقریباً هیچ خواننده حرفه ای و پرکاری را رها نکرده است. بعضی از این خوانندگان در این گوی و میدان توفیقی نسبی داشته و برخی نداشته اند. تبیین عواملی که این توفیق را تعیین می کنند دشوار و از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. از سوی دیگر مقبولیت عام یافتن یک مطلب است. مقبولیت خاص و خواص را یافتن مطلبی دیگر و این نکته ای است که اهمیت آن در هر دهه نسبت به دهه قبل روشن تر می شود.
آثار جاودان زنده یاد استاد همایون خرم گذشته از مقبولیت همه جانبه در زمان ساخت و ضبط و اجرای اولیه شان در دو دهه آخر عمر دنیوی استاد از چنان محبوبیت مضاعفی بهره مند شد که میتوان گفت هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی ایران چنین اقبال هنری و اجتماعی را نداشته است. در ساخته های وی جاذبه ای دل فریب و نیرومند است که خوانندگان را در هر رده و سطحی به انگیزه بازخوانی این آثار وا می دارد. بخشی از ساخته های ایشان در زمره حوزه کاملاً کلاسیک عصر تجدد بوده و هستند و برخی دیگر که از موقعیت های مردمی تر و بافت ساده تر برخوردار می باشند عملاً در کارکرد کلاسیک ها جا گرفته اند و مانند آثار کلاسیک بارها و بارها اجرا می شوند.آنچه در این بین از بیشترین درجه اهمیت برخوردار می باشد استعداد، ادراک و تلاش خواننده برای نزدیک شدن به فضای اصلی روحیه و احساسات و زیبایی شناسی است که مورد نظر آهنگساز بوده و در واقع روحیه موسیقی عصر او را که عصر رومانتیک های موسیقی ایرانی است بازگو کند.
آثار جاودان زنده یاد استاد همایون خرم گذشته از مقبولیت همه جانبه در زمان ساخت و ضبط و اجرای اولیه شان در دو دهه آخر عمر دنیوی استاد از چنان محبوبیت مضاعفی بهره مند شد که میتوان گفت هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی ایران چنین اقبال هنری و اجتماعی را نداشته است سیدرضا طیبی خواننده ای با تجربه و دارای صدایی نیرومند، رسا و تعلیم دیده نزد بسیاری اساتید یکی از جدید ترین رهروان این گوی و میدان است که توانسته با عنایت به پشتوانه دانش موسیقایی و دریافت های شخصی و تکنیک آوازی خاص خود و همینطور متعلق بودن به نسل دهه ۵۰ شمسی که با نغمه های موسیقی آن دوران عجین ترند، با طراحی و اجرای سه آواز در مایه های بیات اصفهان، ماهور و مخالف سه گاه، آوازخوانی خویش را هم در کنار اجرای هنرمندانه این تصانیف، به خوبی به اثبات برسا ند. علاقه او به آثار استاد همایون خرم از همین خوانده ها پیداست و مسلم که این صد نکته به غیر حسن بباید.
معرفی یک هنرمند در نخستین آلبومش، رسمی منتشر و معمول است. سیدرضا طیبی از کارنامه ای پربار و پرکار برخوردار می باشد و اشتیاق به حفظ روحیه شاگردی و یادگیری در او، بسیار قوی است به صورتی که وی را در میان هم نسلانش متمایز ساخته است.
تابستان ۱۳۹۱ در اجرای کنسرتی به همراه پدر برای نخستین بار شاهد اجرای آقای رضا طیبی بودم، در انتها پدر اظهار داشت: «رضا جان ایشان خواننده ای بسیار توانا و با اخلاقی است و چند سالی است که می شناسمش». مدتی پیش از درگذشت شان به بنده فرمودند: «خواننده جوان اراکی چندباری تماس گرفتند و در مورد آهنگ هایی با هم صحبت کردیم، به نظرم اجرای دوباره آنها با صدای ایشان مجموعه جالبی می شود. یک کاری برایش انجام بده» با لبخندی عرض کردم پدر شما صاحب اختیار هستید. دستور بدهید انجام می شود و عجیب آنکه چند روز بعد مجدداً این مورد را تکرار کردند و در این سالیان کمتر دیده بودم پدر با چنین احساس خوبی در مورد خواننده ای تاکید داشته باشد.
۲۸ دی ۱۳۹۱ پدر به دیار باقی شتافت و اوایل سال ۹۲، آقای طیبی مبحث تهیه آلبوم را بیان کرد و بلافاصله به یاد جمله پدر افتادم که گویی وصیتی کرده بود. با تمام مشکلات پیش رو پذیرفتم و در حد توان کار را تسهیل نمودم و از بابک شهرکی عزیز خواستم در این مورد خاص ملاحظات لازم را منظور کند که از این بابت و هم صرف وقت و دقت فراوان و تنظیم و نوازندگی هنرمندانه اش سپاسگزارم و از سامان احتشامی عزیز که نوازندگی بسیار زیبای پیانو را در آواز بیات اصفهان به این مجموعه هدیه داد، ممنونم. از امیرحسین رضا هنرمند متواضع متشکرم که به نشان قدردانی از پدر در آواز مخالف سه گاه با طنین پراحساس سازش ما را همراهی کرد و همینطور از دوست فرهیخته و پژوهشگر تاریخ موسیقی ایرانی سپاس ویژه دارم.
باید اذعان کنم در طول مراحل ضبط بارها آقای طیبی نازنین اشاره داشت که حضور و نظارت استاد خرم در این کار محسوس است و حقیقتاً که چنین بود و در نتیجه ایشان با عشق و اشتیاق فراوان و تسلط و دانش آوازی خود این آثار را هنرمندانه اجرا کرد.

این مجموعه را که بر پایه دوستی و همدلی و حول محور عشق و ارادت به استاد همایون خرم شکل گرفت، به شما علاقه مندان وسیقی اصیل ایرانی تقدیم می نماییم و خوش بین هستم که به واسطه نشانی که از عشق دارد به طبع لطیف و دل های عاشق شما بنشیند. امیدوارم این اثر مورد قبول و توجه حضرت دوست و هم رضایت و خشنودی پدر قرار گیرد و بنده در اجرای وصیت ایشان مجری شایسته ای بوده باشم.
رضا طیبی همچون خوانندگان موسیقی ایرانی است که آموختن موسیقی و آواز را نزد هنرمندانی چون حسین دهلوی، محمدرضا لطفی، کریم صالح عظیمی، محمدرضا شجریان، محسن کرامتی، حمیدرضا نوربخش، ناصر فرهنگ فر، آرش فرهنگ فر، محسن الهامیان، محسن کوهستانی، محمود فرهمند، مسعود شعاری را فرا گرفته است. این خواننده که عضو پیوسته کانون خوانندگان سنتی و کانون مدرسان خانه موسیقی است تابحال همکاریهای گوناگونی را با مجموعه ها و نهادهای مختلف در تولید آثار مختلف عرفانی و ملی میهنی انجام داده است.
آلبوم «نازنگه» با شماره مجوز ۹۷۴۶۶۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ۲۴۵۳۶ کتابخانه ملی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: