اتراق معتادها در سی و سه پل

به گزارش آبنما کار از دیوارنویسی و ترک هایی که بر اثر خشکسالی و عبور مترو بر تن سی وسه پل نشسته، از ترقه زدن بر دیواره ها و رفتن بر پشت بام سی وسه پل و تفریحات بخت آزمایی برخی جوانان روی پل که بگذریم، از نرده کشی سی و سه پل با عنوان ایمن سازی به خاطر سقوط دانش آموز ۱۶ ساله از آن و برق گرفتگی و جان باختن قهرمان واترپلو و مسدود شدن دهانه های زیرین سی وسه پل اصفهان نمی توان گذشت.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، روزنامه «همشهری» در ادامه نوشت: حالا اما اتفاقات تلخ سی وسه پل از این هم پا را فراتر گذشته و به حوادث و صدمه های اجتماعی فرهنگی رسیده است؛ اتفاقاتی مثل باز شدن یک دریچه و راه پله از طبقه زیرین سی وسه پل توسط تعدادی معتاد بی خانمان و آتش برپا کردن و سیاه شدن دیوارهای پل و… اتفاقاتی که افق های جذاب نشان داده شده برای سی وسه پل همچون ایجاد یک پیاده راه تفریحی و آرامش بخش خوش منظر را تیره و تار کرده و لزوم یک بازبینی اساسی یه این میراث گرانبها را می طلبد.

پل تاریخی سی وسه پل، یا پل ا… وردیخان یکی از پل های تاریخی شهر اصفهان است که با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض در زمان حکومت شاه عباس صفوی، زیر نظر ا… وردی خان و با معماری استاد حسین بنا اصفهانی بر روی رودخانه پر آب و خروشان زاینده رود در شهر اصفهان راه اندازی شد. این پل به علل گوناگونی از جذابیت های شهر اصفهان و ایران به حساب می آید.

در قسمت شرقی این پل، پل تاریخی خواجو و در بخش غربی آن پل مارنان ساخته شده و در بخش شمالی خیابان چهارباغ عباسی و بخش شمال شرقی آن میدان نقش جهان با تمامی آثار تاریخی اش واقع شده است.

معماری سی وسه پل هم مانند خیلی از آثار دوره صفویه با شگفتی های بسیاری همراه می باشد و برخی شرق شناسان آنرا یکی از پل های درجه اول جهان و شاهکار معماری و شگفت آفرین توصیف کرده اند.

سی وسه پل همانند پل خواجو در دو طبقه ساخته شده است که در گذشته طبقه بالای آن محل انواع تردد و عبور و مرور بوده و با گذشت زمان و اهمیت تاریخی بودن پل و پیشگیری از صدمه های احتمالی، عبور انواع خودرو از روی آن ممنوع شده و تنها عبور اشخاص امکان دارد.

در دو طرف این پل زیبا طاق نماهایی وجود دارد که مردم از زیر و بالای آن عبور می کنند. اما آنچه بیشتر نظر گردشگران را به خود جلب می کند، راهروهای پل است که حدودا هم سطح قرار گرفته و موقع پر آبی رودخانه، ترانه آب جاری در طبقه زیرین پل بخصوص در تابستان های گرم نشستن یا قدم زدن در آنرا بسیار خوشایند کرده است.

پل ۴۰۰ ساله سی وسه پل تابحال و در گذر زمان اتفاقات زیادی را به خود دیده است؛ از عبور و مرور حیوانات و خودرو از روی پل گرفته تا کشیدن حصارهای آهنی در دهانه های پل. چند سالی هم می شود که در بدترین شرایط ممکن، یعنی خشکی زاینده رود قرار گرفته، چونکه مصالح، پایه و فونداسیون پل بگونه ای طراحی شده که استقامت آن تنها در رطوبت است و خشکی ادامه دار رودخانه در بلند مدت احتمال تخریب و صدمه رسیدن به پل را زیاد می کند.

پناهگاه شبانه معتادان

خشکی و کم آبی تنها معضل و مشکل صدمه زای سی وسه پل نیست، بی آبی بهانه ایجاد مشکلات فرهنگی- اجتماعی گوناگونی هم در روی عرصه و اطراف پل شده، به عبارتی سی وسه پل که روزگاری محل برگزاری جشن های مختلف بوده، حالا به خبرساز ترین پل تاریخی اصفهان از منظر انواع صدمه های اجتماعی تلخ و گزنده تبدیل گشته است. تصویری که به تازگی توسط یکی از کاربران فضای مجازی از محوطه پایینی سی وسه پل در شبکه های اجتماعی منتشر و خبرساز شده، گویای همین حکایت و صدمه های تلخ است.

آن طور که در تصویر دیده و توضیح داده می شود، اواسط پل که راه پله های ارتباط میان طبقه فوقانی و پایین و دارای چند اتاقک کوچک است، یک اتاقک توسط افرادی ناشناس بازگشایی شده و مورد سو استفاده قرار گرفته است و از صداهای به گوش رسیده این طور پیداست که تعدادی معتاد و بی خانمان در این اتاقک ها ساکن شده اند.

البته ماجرای افراد بی خانمان و معتاد در زیر پل ها خبر جدیدی نیست و زیر دهنه های پل خواجو هم محلی برای خوابیدن افراد بی خانمان است. اتفاقا در خود سی وسه پل هم حدود ۱۰ سال پیش گزارش هایی در خصوص بیتوته معتادان در اتاقک ها منتشر گردید و حتی به صفحات روزنامه ها راه پیدا کرد. بعد هم بعنوان جرمی مشهود کار به ورود نیروی انتظامی کشید و در نهایت با کشیدن تیغه و بسته شدن اتاقک ها به پایان رسید.

مساله را بزرگ نکنیم!

اما چند روز پیش مجدد با حضور چند فرد معتاد و بی خانمان در سی و سه پل این مطلب خبرساز شد؛ خبری که علی محمد فصیحی، مسؤول پایش پل های تاریخی استان اصفهان درمورد آن به جام جم می گوید: سی و سه پل یکی از مهم ترین شریان های پیاده راه در اصفهان است و ما نباید آنرا بعنوان محل تجمع معتادان و افراد بی خانمان مطرح و خبرساز نماییم، چونکه از این دست اتفاقات زیاد می افتد.

وی ضمن اشاره به این که مدیریت شهری یک زمانی چهارباغ را بعنوان مسیر پیاده راه تعریف و هزینه هنگفتی خرج آن کرد، می افزاید: سی و سه پل ادامه همان مسیر پیاده راه چهارباغ است و وظیفه مدیریت شهری، شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی است که به آن اهمیت بیشتری بدهند و شرایط موجود را بهسازی کنند.

آسیب بسته بودن جریان آب

مسئول پایش پل های تاریخی استان اصفهان تاکید می کند: مهم ترین صدمه ای که هم اکنون به سی و سه پل وارد است بحث بسته بودن رودخانه است چون که اگر آب باز بود پای افراد بی خانمان و معتادان به علت جاری بودن آب به آن قسمت باز نمی شد. درواقع فرونشست زمین و احتمال صدمه سازه ای به اضافه تهدید خشکسالی زاینده رود و درک شرایط عبور افراد افسرده و تردد آنها از پل بی آب خیلی جدی تر از باز شدن یکی از دریچه های زیرین پل توسط معتادان است.

رفتارهای ضدفرهنگی و اجتماعی همچون دیوارنوشت هم که به تازگی روی دیوارهای قدیمی پل شاهد آن هستیم و روز به روز بر آن افزوده می شود، مبحث دیگری است که فصیحی به آن اشاره کرده و می گوید: یادگارنویسی روی آثار تاریخی در طول تاریخ رایج بوده و متاسفانه صدمه های زیادی به میراث ملت ها می زند چه از حیث تمیز کردن که کار سختی است و چه کاربرد مواد شیمیایی و روش های فیزیکی که به مراتب صدمه رسان است.

معتادان تخریبگر

مسئول پایش پل های تاریخی استان اصفهان درمورد آخرین وضعیت دریچه خبرساز هم می گوید: واحد امانی میراث فرهنگی ما در زمان اضطرار توسط استادکار و تکنیسین ها مرمت های دوره ای را انجام داده و پایش سی و سه پل و بازرسی یگان حفاظت هم انجام می شود که در مورد مذکور هم طی سه ماه گذشته دوبار نسبت به مرمت این قسمت فوقانی اقدام شده اما متاسفانه معتادان مجدد دست به تخریب بخش مرمت شده می زنند که باردیگر در ۲۱ فروردین عملیات مسدودسازی ورودی پله های طبقه زیرین سی و سه پل انجام شده است.

به گفته فصیحی این دریچه ها زمانی راه پله هایی به سمت بالا بوده که علت آن تغییر سیستم سازه ای با بتن و تیرآهن برای عبور خودرو و در ارتباط با دهه ۴۰ است که سپس بسته و تیغه کشیده شد که شاید اگر شرایط بهبود پیدا کرد برداشتن این تیغه بین دو بخش پل ممکن باشد. ما می توانیم دریچه ها را با مصالح ساختمانی محکم تر بسته و کاملا مسدود نماییم اما طبق قوانین مرمتی اجازه این کار را نداریم هر چند حالا تیغه فعلی را مجدد محکم تر از قبل مرمت کرده ایم.