نوروز ۱۴۰۰، سفر، خطر!

آبنما کار: بوشهر خبر کوتاه است اما هولناک! ˮنوروز 1400 سفرها برمبنای مصوبات ستاد ملّی مدیریت کرونا انجام می شودˮ… این یعنی فاجعه مجدد، یعنی ترس باردیگر، یعنی نگرانی های مدام و تلخی تکرار لحظه های کرونازده ای که از اسفند 98 تا نوروز 99 و تمام لحظه ها و روزهای سال قبل پشت سر گذاشتیم.
بنا بر اظهارات مقامات رسمی، ویروس کرونا در بهمن ماه ۱۳۹۸ به ایران وارد شد. بهمن و اسفندماه با بیم و امید گذشت و نوروز ۹۹ نیز شاهد سفرهای غیررسمی، تعویض پلاک، پروازها و رعایت نکردن پروتکل حتی در ادارات و توسط مقامات رسمی و مسئولان بودیم.
حالا بیش از یک سال از آن روزها گذشته و به نوروز ۱۴۰۰ نزدیک می شویم. ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام نموده سفرهای نوروزی و پروازها برقرار است هر چند محدودیت هایی هم وضع شده و رنگ بندی شهرستان ها و قرمز و نارنجی ها استثناء شده اند اما خطر کماکان باقی است. خطر اینکه نقاط زرد و آبی نیست به سرنوشت قرمز و نارنجی دیگر شهرهای ایران گرفتار شوند.
سفرهای هوشمند و مسئولانه
محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اعلام نموده است: «با توجه به اعلام شیوع موج بعد کرونا در کشور، سفر به این استان فقط برمبنای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و دستورالعمل های ابلاغی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می شود.»
وی اضافه کرد: «ما از شروع شیوع بیماری کرونا به دنبال یک راهکار مناسب برای رونق گردشگری بودیم که با رویکرد سفرهای مسئولانه و هوشمند این زمینه برقرار شد و هم اکنون نظارت های ما بر تاسیسات گردشگری استان بطور ۲۴ ساعته بوده تا بتوانیم یک فضای ایمن و بهداشتی را برای هموطنانمان در واحدهای اقامتی فراهم نماییم.»

مردم از سفر پرهیز کنند
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، در آخرین رنگ بندی ها، که روز گذشته توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام گردید ۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و ۳۱ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار دارند.
سیماسادات لاری ضمن اعلام اسامی شهرستان های دارای وضعیت قرمز و نارنجی کرونائی، گفته: سفارش ما به مردم این است که نوروز امسال هم مانند سال قبل از مبادرت به سفر پرهیز کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تاکید کرده است: «مردم برای اسکان فقط در اماکن و اقامتگاه های دارای مجوز و تحت نظر این اداره کل اقدام نمایند چونکه با پایش ما در این رابطه مطلوب بوده و تمامی پروتکلهای بهداشتی در این اماکن رعایت شده است.»
ارسطوزاده همین طور یادآور شده: «هیچ گونه امکانات رفاهی در سواحل، پارک ها و مدارس برای گردشگران برنامه ریزی نشده و استان بوشهر آمادگی ارائه خدمات اینچنینی در نوروز ۱۴۰۰ را ندارد.»
ممنوعیت اسکان در واحدهای اقامتی غیر مجاز
هر چند سفر ممنوع می شود ولی بالاخره عده ای هستند که با ماشین شخصی یا از طرق مختلف زمینی و هوایی و به شکل غیرمسئولانه به شهرها و نقاط گردشگری و غیرگردشگری وارد شده و اسکان پیدا می کنند که به هر حال تجمعات ناشی از سفر و یا گردش افراد و انتقال از نقاط مختلف می تواند زمینه ای برای شعله ور شدن و گسترش ویروس در سطح کشور باشد.
محمدحسین ارسطوزاده، در ایت باره می گوید: «در شرایط فعلی باتوجه به تشدید مجدد شیوع ویروس کرونا و احتمال فراگیر شدن موج چهارم کرونا در کشور و استان بوشهر، فعالیت و اسکان در واحدهای اقامتی بدون مجوز ممنوعست.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اضافه کرد: «ما در امتداد سلامتی فرد فرد مردم با اشخاصی که خارج از چهارچوب قانون و به پذیرش و اسکان مسافر در اقامتگاه های بدون مجوز اقدام می کنند برابر قانون برخورد خواهیم کرد.»
نقش پررنگ مردم در پیش گیری از ویروس
وی نقش مردم در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را پر رنگ دانست و افزود: «هر کدام از شهروندان بعنوان همیار ما، می توانند با کسب اطلاع از موارد اسکان غیر قانونی، با شماره های ۱۹۷و ۱۱۰ تماس بگیرند، و یا اینکه گزارش خودرا با پیامک به شماره ۰۹۹۰۲۰۹۴۵۹۹ارسال کنند.»
ارسطوزاده در آخر اطمینان داده است که گزارشات مردمی برای برخورد قاطع با متخلفان بطور مستقیم به دست اداره نظارت بر اماکن عمومی خواهد رسید و اشاره کرد: «امیدواریم که همگی با رعایت پروتکلهای بهداشتی و ابلاغیه های وزارت متبوع سال خوبی را برای هموطنان عزیز بسازیم.»
تورهای پرخطر در اینستاگرام
در سوی دیگر این قضیه برقراری تورهای غیرمجاز بوسیله سایت ها و یا صفحات اینستاگرامی و یا سایر شبکه های اجتماعی چون تلگرام و واتساپ است. روزانه تبلیغات زیاد و البته وسوسه انگیزی با موضوع این تورها و با تیترها و عکسهای جذاب و چشم نواز از نقاط گردشگری کیش و قشم و بوشهر و جزایر و سایر نقاط تفریحی و هتل های مدرن منتشر می شود که عاملی برای تحریک مردم برای تصمیم و مبادرت به سفر است.
مردمی که یک سال تحت فشارهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از شرایط سخت کشور، مشکلات عدیده و اپیدمی بوده اند حالا سالی گذشته و نوروز رسیده، همین مسائل موجب می شود برای رفتن به سفر گرفتار تردید شوند و در نهایت با خود بگویند سفر که خطری ندارد. می رویم و ان شاالله اتفاقی نمی افتد!

تورهای غیرمجاز و اسکان در چادر ممنوع!
محمدحسین ارسطوزاده روز گذشته در نشست با جامعه دفاتر خدمات گردشگری، هتل داران و رئیس انجمن بوم گردی های استان بوشهر گفته است: «پذیرش تورهای فاقد کد در واحدهای اقامتی ممنوعست.»
او اضافه کرد: «صرفا تورهایی اجازه فعالیت خواهند داشت که مجاز بوده و دارای کد باشند و هم چنین تمامی شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمایند.»
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر هر گونه اسکان در چادر، پارک، طبیعت و فضاهای عمومی را ممنوع دانست و اشاره کرد: «بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی با وسیله نقلیه شخصی ممنوعست.»
فعالیت تورهای گردشگری در نقاط قرمز و نارنجی!
ارسطوزاده تصریح کرد: «سفر با تورهای گردشگری دارای کد و استفاده وسایل نقلیه عمومی به شهرهای قرمز و نارنجی، به شرط اسکان در اقامتگاه های دارای مجوز مجاز است.»
وی در آخر اشاره کرد: «سفر به سایر نقاط با رنگ بندی های اعلامی، به شرط اسکان در واحدهای اقامتی دارای مجوز و تحت نظر این اداره کل بلامانع است.»
رفتارهای مخاطره آمیز قانون شکنان
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، شاید حل این مسائل و برطرف نمودن مشکلات و موانع قانونی برای رعایت پروتکل ها و جاری کردن قانون در جامعه چندان هم دشوار نباشد. شاید بتوان اهرم های قانونی و نظارت ها را بیشتر کرد اما به هر حال قانون شکنانی وجود دارند که خودرا استثناء کنند و باز هم به سفر و سایر رفتارهای مخاطره آمیز بپردازند.
به هر حال نوروز ۱۴۰۰ هم زودتر از آنچه فکرش را کردیم سر رسیده و خیلی زودتر از آنچه فکر نماییم هم می گذرد و می رود اما خسارت ها و تلخی های اخبار و حوادث ناشی از گسترش و شیوع ویروس کرونا و مرگ های کرونائی هیچ گاه از خاطر ما و ایرانِ ما نخواهد رفت…

منبع: