جزئیات کنگره جندی شاپور

به گزارش آبنما کار سومین کنگره بین المللی جندی شاپور با تکیه بر نقش دانشگاه باستانی جندی شاپور این هفته برگزار می گردد.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، عبدالمهدی مستکین ـ مدیر بخش فرهنگ این کمیسیون ـ درباره ثبت گرامیداشت هزاروهفتصدوپنجاهمین سال تاسیس جندی شاپور در یونسکو، اظهار داشت: این مساله دست کم به سال ۲۰۱۵ برمی گردد که در بررسی ها به این جمع بندی رسیدیم که سرزمین ایران در عهد باستان و در سنتی دیرینه در حوزه علمی و دانشگاهی همواره مطرح بوده است. در عرصه جهانی و منطقه ای بحث بر این بود که کهن ترین دانشگاه های جهان در غرب بوده است. مستندات مورد نیاز در چارچوب پرونده در دسامبر سال ۲۰۱۶ تهیه و به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد و کمیته های مختلف آنرا بررسی کردند. در بخش فرهنگ، آموزش و علوم بعد از مطالعه مستندات و جزئیات دقیق، خوشبختانه در نوامبر سال ۲۰۱۷ و در آستانه هزاروهفتصدوپنجاهمین سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور، این دانشگاه در لیست گرامیداشت ها و رویدادهای جهانی یونسکو از جانب ایران قرار گرفت. بدین سان سنت دانشگاهی جهان دست کم به ۱۷۵۰ سال پیش در ایران و جندی شاپور باستان بازمی گردد.
مسؤول پیگیری و ثبت این رویداد مهم در یونسکو بیان نمود: تا کنون دو کنگره بین المللی جندی شاپور در ایران برگزار شده است که حاصل آن معرفی و ارج نهادن به پیشینه علمی ایران، تهیه و ترجمه ۱۸ عنوان کتاب، آغاز اکتشاف های دیرینه شناسی در محوطه جندی شاپور دزفول و آغاز فعالیت مرکز پژوهشی و تحقیقاتی جندی شاپور در این عرصه بوده است.
مستکین درباره محورهای این کنگره اظهار داشت: نقش دانشگاه باستانی جندی شاپور در ترویج و اشتراک گذاری علم، تأثیر الگوی شهر دانشگاهی جندی شاپور در بسترسازی توسعه پایدار فرهنگی ـ اجتماعی، تاریخ علم و ابعاد زبان شناختی و ترجمه از محورهای این وبینار است.
این کنگره ساعت ۹ بامداد سه شنبه ۱۹ اسفند در محل وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با پیام مدیر کل یونسکو خانم ادوره ازوله شروع می شود و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، سفیر ایران در یونسکو، رئیس موسسه فرهنگی اکو، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه های تهران و شهید بهشتی در آن حضور و سخنرانی دارند. همینطور در آیین افتتاح این وبینار تمبر یادبود و کتاب هایی در این عرصه رونمایی خواهد شد.
آدریانو روسی، رئیس اسبق دانشگاه شرق شناسی ناپل ایتالیا، رشدی راشد، استاد تاریخ علم، فلسفه و تاریخ مهندسی مرکز تحقیقات ملی فرانسه، سیدضیا الرحمن، عضو هیأت علمی بنیاد ابن سینای دانشگاه اسلامی الیگراه هندوستان، برونو جنیتو، استاد دیرینه شناسی دانشگاه شرق شناسی ناپل ایتالیا، پائولو دلائینی، پژوهشگر پسا دکترای دانشگاه بولونیای ایتالیا، آموس برتولاچی، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تحصیلات تکمیلی لوکا پیزا در ایتالیا، پیتر کاکس رئیس شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی و ایکوموس ایرلند، ماریکا اشنایدر، استادیار دانشگاه ممفیس آمریکا و تورج دریایی، استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا ارواین آمریکا همچون چهره هایی هستند که در دو روز این کنگره به صورت آنلاین سخنرانی خواهند داشت.
دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، سومین کنگره بین المللی جندی شاپور را با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ایران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مرکز پژوهشی جندی شاپور، شورایعالی انقلاب فرهنگی، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ به صورت آنلاین برگزار می نماید.
علاقه مندان می توانند به تارنمای پخش زنده وبینار سومین کنگره بین المللی جندی شاپور به نشانی live۲۰.ir رجوع کنند.

منبع: