حمله مسلحانه بی نتیجه به موزه هفت تپه شوش

یک فعال میراث فرهنگی شوش، از حمله مسلحانه دو فرد موتورسوار به موزه هفت تپه آگاهی داد و اظهار داشت: خوشبختانه این سرقت بدون وقوع هر نوع اتفاق ناگواری به پایان رسید.
علی درویش در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه این حمله مسلحانه به موزه هفت تپه توسط افراد ناشناس ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه بامدادان امروز (یکشنبه ۱۷ اسفند) رخ داده است، اشاره کرد: هر چند خوشبختانه این اتفاق با هوشیاری پرسنل نگهبان موزه، بی نتیجه ماند و فاجعه ناگوار جانی یا سرقت آثار تاریخی موزه ی را به همراه نداشته است اما زنگ خطری بزرگ برای حفاظت از موزه هایی است که از توجه و امکانات کافی برخوردار نیستند.
او با اشاره به اینکه متاسفانه موزه هفت تپه سیستم امنیتی مناسبی ندارد، آنرا موجب بروز نگرانی های زیادی برای این موزه دانست و افزود: از طرف دیگر، یگان حفاظت میراث فرهنگی به سبب کمبود نیرو، حضور فیزیکی موثر در محل موزه ندارد.

به گفته درویش، نگهبانان موزه نیز که عمدتاً از نیروهای کارگری و باسابقه هستند، هنوز وضعیت حقوقی مشخصی ندارند و با وجود حساسیت کار، از مشکلات معیشتی و حقوقی زیادی گله مند هستند که با تمام این مشکلات، وظایف خودرا به خوبی انجام می دهند که هوشیاری بموقع آنها دراین زمینه جای تقدیر دارد.
موزه هفت تپه به سبب قرارگیری اش در کنار محوطه تاریخی هفت تپه با فاصله ای حدود ۱۵ کیلومتر از شهر شوش قرار دارد و نزدیک ترین ایستگاه پلیس با این موزه فاصله بسیاری دارد. از طرف دیگر بواسطه قوانین یگان حفاظت میراث فرهنگی، نگهبانان موزه ای امکان استفاده از سلاح را برای محافظت از موزه ندارند.

ایسنا پیگیر جزئیات بیشتر موضوع از مقام های مسؤول استانی و کشوری است.