انتشار فراخوان دومین نمایشگاه نخ و نگاره

آبنما کار: فراخوان دومین نمایشگاه «نخ و نگاره هیما» منتشر گردید. آثار این نمایشگاه مقرر است شهریور ماه 1400 به معرض نمایش گذاشته شوند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، نمایشگاه «نخ و نگاره هیما» با تاکید بر پتانسیل آثار هنرمندان و پیشکسوتان دوخت های سنتی و کاربردی بودن این هنر برگزار می گردد و اهتمام دارد از ظرفیت هنرمندان در سایر رشته های هنری مانند طراحی لباس، طراحی دوخت و زیورآلات سنتی استفاده کند؛ در همین راستا از همه هنرمندان رشته های طراحی لباس، دوخت و زیورآلات سنتی دعوت به همکاری کرده است.
بمنظور فراهم کردن فرصت کافی برای خلق آثار جدید، فراخوان این دوره از نمایشگاه در پنج مرحله انجام می شود و آثار پذیرفته، شهریور ماه ۱۴۰۰ به معرض نمایش گذاشته می شوند.
عبدالمجید شریف زاده، رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی، در مراسم رونمایی از پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره برگزاری چنین نمایشگاه هایی را ایجاد فضایی برای تعامل هنرمندان دانست و در این مراسم ابراز امیدواری کرد که «این شرایط برای دیگر رشته های هنرهای سنتی نیز ایجاد و شرایط خرید و فروش آثار هنرمندان مهیا شود. برای اینکه اگر برای هر کاری وجه اقتصادی آن در نظر گرفته نشود نتایج مطلوبی نخواهد داشت بدین سبب چگونگی حضور هنرمندان و انتقال آثار آنان به خارج از ایران به اعتلای هنر ایرانی و معرفی هنرمندان کشورمان کمک می نماید.»

هنرمندان علاقمند می توانند جهت شرکت در این فراخوان به آدرس سایت هیما himahandicraft.com، صفحه اینستاگرام نخ و نگار هیما @nakh.negareh.hima و صفحه اینستاگرام هیما @himahandicrafts مراجعه کنند.
بگفته زهرا عرب علیدوستی مدیر این نمایشگاه، پذیرش و داوری آثار از اول مرداد ماه و به صورت مجازی انجام می شود. هنرمندان متقاضی فرصت دارند آثار خودرا تا ۱۵ مرداد ماه به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال نمایند. داوری آثار در سه مرحله و از ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ انجام می شود. همین طور هنرمندان فرصت دارند اصل آثار خودرا از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ مرداد ماه ارسال نمایند.
ارسال رزومه و تصویر هنرمندان به همراه آثار و مشخصات شامل نام و طراح اثر، تکنیک اجرا و مجری آنست.
رونمایی از دو اثر فاخر در این عرصه از دیگر برنامه ها در حاشیه دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما است.
آثاری که در اولین نمایشگاه نخ و نگاره حضور داشتند امکان شرکت باردیگر در دومین نمایشگاه را ندارند.
همین طور در حاشیه نمایشگاه پیش رو کارگاه های آموزشی با حضور اساتید و هنرمندان به صورت زنده و بوسیله اینستاگرام نخ و نگاره هیما پخش می شود. این حرکت در امتداد رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.
در مراسم اختتامیه که تاریخ آن متعاقبا اعلام می شود، کلیه شرکت کنندگان تقدیر می شوند. در عین حال به انتخاب داوران به پنج هنرمند پیشکسوت و پنج هنرمند برگزیده، تندیس نمایشگاه و جایزه اهدا می شود. همین طور به پنج هنرمندی که آثارشان در بخش طراحی لباس انتخاب می شود، لوح و تقدیر و تندیس نمایشگاه تعلق می گیرد.
اولین نمایشگاه نخ و نگاره به همت گروه هنرهای سنتی و صناعی هیما و پژوهشکده هنرهای سنتی در مرداد ماه ۱۳۹۹ در مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران و با حضور ۴۶ هنرمند و ۱۷۲ اثر از دوخت های سنتی سراسر ایران انجام شد.

منبع: