با انتشار جوابیه ای صورت گرفت؛ پاسخی به یک اعتراض درباره تشکیل یک انجمن صنفی هنری

به گزارش آبنما کار هیات مدیره انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران پیرو درج مطلبی درباره تشکیل انجمن موسسات و آموزشگاه های فرهنگی و هنری توضیحاتی را عرضه داد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، هیات مدیره انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران چند روز بعد از انتشار خبری در گروه هنر خبرگزاری مهر درباره تشکیل انجمن موسسات و آموزشگاه های فرهنگی و هنری با عنوان «اعتراض یک صنف هنری به تشکیل یک انجمن صنفی جدید!» توضیحاتی را عرضه داد.
در توضیحات هیات مدیره انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران آمده است:
«پیرو درج مطلبی درباره تشکیل انجمن موسسات و آموزشگاه های فرهنگی و هنری با عنوان: با انتشار متنی صورت گرفت؛ «اعتراض یک صنف هنری به تشکیل یک انجمن صنفی جدید!» در روز شنبه ۱۸ بهمن در آن خبرگزاری توضیح زیر عرضه می شود.
خواهشمند است این توضیحات برابر قانون مطبوعات و برای آگاهی درست و دقیق به افکار عمومی، فعالان هنر و مخاطبان در آن رسانه منتشر شود.
مجمع مؤسسین «انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی و هنری» در مورخ ۱۲ بهمن ماه در تالار رودکی تشکیل شد؛ این انجمن مطابق موافقت اصولی شماره ۹۸۶۴/۱۴/ ص مورخ ۱۰/‏۱۰/‏۱۳۹۹‬ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل شده است.
پس از انتشار خبر در ارتباط با برگزاری مجمع عمومی مؤسسین این انجمن، سوء برداشت هایی از تاسیس این تشکل شد که با روح راه اندازی تشکل ها و انجمن هایی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ثبت می شوند، جایگاه حقوقی- قانونی و شأن تاسیس آنها مغایرت دارد.
با این مقدمه لازم است به منظور تنویر افکار عمومی مواردی به اطلاع مخاطبان برسد.
۱- فرآیند تاسیس «انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی و هنری» از حدود ۳ سال پیش شروع شده و اسناد مربوطه در اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران موجود است.
۲- تشکیل این انجمن و مجموعه هایی مانند این در جهت اهداف تعیین شده در اسناد بالا دستی هنری کشور است؛ شورایعالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۳۱ خود سیاست های پشتیبانی از اشتغال هنرمندان را مورد توجه قرار داده و تصویب می کند.
۳- کلیه اعضای هیأت مدیره و اعضای عادی این انجمن از فعالان بخش خصوصی هستند؛ به دیگر سخن، عضویت در هیچکدام از اتاق های بازرگانی توسط کارکنان رسمی دولت ممکن نیست.
۴- آگهی فراخوان ثبت نام عضویت برای برگزاری مجمع عمومی موسسین «انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران» توسط «مدیریت امور تشکل ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران» در تاریخ ۲۷ دیماه ۱۳۹۹ در شماره ۵۰۸۶ روزنامه کثیرالانتشار دنیای اقتصاد به چاپ رسیده است.
۵- انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران ماهیت صنفی ندارد و بدون تصدی گری و تولی گری، کانونی مشورتی و گفتمانی برای به روزرسانی دانش فنی و تخصصی کسب و کارهای فرهنگی و هنری است تا بتوانند با دستیابی به روش های نوین مدیریتی، کسب و کار خویش را حفظ و شکوفا کنند. مرجع تاسیس انجمن های صنفی اتاق اصناف ایران است و نه اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی؛ اتاق بازرگانی دارای انجمن های فراوان ملی و استانی است و تنها بعنوان کانون گردهمایی و هم اندیشی اعضای آن کسب و کار انجام وظیفه می کنند.
۶- انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران از نظر اهداف، مرجع صدور مجوز و ثبت، کارکرد و فعالیت کاملاً متمایز از انجمن های صنفی است و اساسا جایگزین یا موازی تشکلی که مدیران محترم آموزشگاه های آزاد هنری استان تهران برای کارهای صنفی دنبال می کنند، نیست.
۷- مؤسسان این انجمن به سمت همه هنرمندان و فعالان کسب و کارهای هنری دست یاری دراز می کنند و معتقدند تنها با هم افزایی تمامی هنرمندان و دلسوزان این حوزه است که می توان گامی در اعتلای هنر ایران زمین برداشت و زمینه را برای توسعه آفرینش های هنری مساعد و مهیا کرد. هیات مدیره انجمن مؤسسات و آموزشگاه های فرهنگی هنری استان تهران»

منبع: