حسن غفاری با مهر مطرح کرد؛ جزئیات داوری عکس در فجر سیزدهم

به گزارش آبنما کار حسن غفاری عضو شورای داوری جشنواره تجسمی فجر ضمن تاکید بر خصوصیت پرسش گری هنر، توضیحاتی در مورد داوری بخش عکس سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه نمود.

حسن غفاری هنرمند عکاس و عضو شورای داوری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کارکرد این جشنواره به خبرنگار مهر اظهار داشت: جشنواره تجسمی فجر با پرداخت به گرایش و زیرشاخه های مختلف هنرهای تجسمی سالیانه برگزار می گردد. طبیعتاً همه مسابقه ها با عنایت به فضای عرضه آثارشان که یکی از شاخص های انتخاب تعداد آثار منتخب است، نحوه برگزاری خویش را مشخص می کنند. با عنایت به این که سال جاری هم همانند سالهای گذشته، نمایشگاه جشنواره فجر در مؤسسه صبا برگزار می شود، خوشبختانه، هم تجربه دوره های گذشته به کمک آمد و هم وسعت فضا برای چیدمان آثار قابل قبول است.
وی ضمن اشاره به تناسب فضا با اثر هنری، در مورد فضای گالری ها بیان نمود: ما اهالی هنرهای تجسمی معتقد هستیم که یک فضا و گالری متناسب با ظرفیت هنرهای تجسمی در کشور نداریم. برعکس، در بسیاری از کشورهای دنیا خیلی وقت ها هنر را متناسب با فضا عرضه می دهند که در نوع چیدمان و اثرگذاری بر مخاطب تاثیر دارد. در این دوره جشنواره تعداد تصاویر ارسالی زیاد بود بنابراین آثار انتخاب شده در مرحله نهایی در اندازه ۱۰۰ در ۷۰، با یک چیدمان خاص به نمایش در آمدند.
آسیب شناسی رفتار برخی عکاس ها در ارسال اثر تکراری به جشنواره ها
غفاری درباره کیفیت آثار هم توضیح داد: باید پذیرفت که هرچه جلوتر می رویم، تعداد آدم های دوربین به دست و علاقمند به عکاسی که به ابزار هم دسترسی دارند زیاد می شود. از آنجایی که یکی از بندهای آیین نامه اغلب مسابقات، آزاد بودن شرکت برای همه افراد است، بنابراین با تنوع اثر مواجه می شویم که برخی از آنها هم کیفیت لازم را ندارند. با این که در فراخوان قید می شود آثار باید از توانایی فنی برخوردار باشند اما این شرط عملاً محقق نمی گردد. البته این مورد مدنظر هیأت داوران قرار گرفت چونکه نگاه فنی به عکس هم بخشی از توانمندی آنها در بیان مبحث به حساب می آید.
وی با تکیه بر اینکه رفتار برخی عکاس ها در ارسال یک یا چند اثرشان به جشنواره های مختلف باید صدمه شناسی شود، اظهار داشت: متأسفانه برخی از عکاس ها، چند اثر خویش را زیاد به مسابقه ها و جشنواره ها ارسال می کنند که این مورد باید صدمه شناسی شود. البته یکی از علت هایش این است که شرایط برای برگزاری نمایشگاه انفرادی و یا انتشار آثار یک عکاس در نشریات و کتاب ها فراهم نیست. ازاین رو جامعه عکاسی ما، یکی از طریق های انتشار آثار خویش را شرکت در مسابقه ها می دانند و البته انگیزه های مالی هم در حضور یافتن آنها مؤثر است.
داوری «تجسمی فجر» جدی و حرفه ای است
این عکاس باسابقه همینطور درباره معیارهای داوری خود بیان نمود: در همه مسابقه های دنیا، وفاداری به آیین نامه و اهداف جشنواره ها، نخستین معیارهای داوری است. در جشنواره فجر با هیأت داوران قبل از انتشار آیین نامه بخش عکس مشورت شده بود چونکه مبحث جشنواره آزاد بود و افراد می توانستند تصاویر سیاه سفید و یا رنگی خویش را ارسال نمایند. وفاداری به زمان هم در عکاسی مستند مورد نظر ما قرار گرفت. یعنی دیده شده که برخی از عکس ها در ارتباط با یک زمان و برخاسته از فکر زمانی ماست و تلاش کردیم این مسائل لحاظ شود و برخلاف تصور بعضی از افراد، چیزی بر ما امر نشد.

وی اضافه کرد: آقایان فخریان و وثوق نیا، کهنه کار و اساتید دانشگاه هستند. نگاه من، فضای مستند و گرایشم مردم نگارانه است اما نگاه دو دوست دیگر، کاملاً هنری است. ازاین رو برخورد با آثار کاملاً جدی و حرفه ای بود.
غفاری با اشاره به اینکه وقتی مبحث آزاد است در بخش های، تک عکس، مجموعه و عکس رنگی، ناگهان با حجم و دنیای متفاوتی روبرو می شوید، اظهار داشت: در مرحله اول تصاویر غیر واجد شرایط کنار رفتند، بعد برای آنکه به آثار مطلوب متناسب با تعداد رسیدیم داوری چند بار انجام شد. ما دو روز کامل آثاری را انتخاب کردیم تا روی دیوار بروند. اما همان گونه که ما در فضای آموزشی به افراد می گوئیم که با احترام به حریم شخصی و اصول اخلاقی گرفتار خودسانسوری نشوید و کارتان را انجام دهید، ما هم این نگاه را داشتیم و در برخی از موارد، مجبور می شدیم که به سالهای قبل رجوع نماییم تا روند تکراری نداشته باشیم. همه می دانند که هنر و تأثیرات آن روی افراد و جامعه را باید بررسی کرد؛ ازاین رو هنر باید پرسش گری داشته باشد.
وی در انتها تصریح کرد: دیدن عکس از نزدیک فضای متفاوت تری نسبت به دیدن آن روی پرده دارد. تلاش بر این بوده که این مفهوم و بیان هنری که لازمه عکس در هنرهای تجسمی است، در اینجا به حمایت و خدمت بیان مبحث بدون عکس باشد.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن ماه به کار خود ادامه می دهد و بازدید ‏از ‏نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری با رعایت پروتکل هااز ساعت ۱۰ تا ۱۸ هر ‏روز و ‏همچنین مجازی در دسترس می باشد.‏

منبع: