سنگی که بحث برانگیز شد

اضافه شدن یک اثر به مجموعه موزه ای در کانادا به علت حواشی به وجودآمده درباره صحت اصالت آن بحث برانگیز شده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، تابستان سال قبل گروهی از مردم که مشغول قدم زدن در سواحل غربی کانادا بودند، متوجه سنگ مستطیلی شکلی شدند که یک چهره بر روی آن حکاکی شده بود.
موزه سطنتی بریتیش کلمبیا بعد از بررسی این سنگ و مشورت با اقوام بومی کانادا در ماه ژانویه اعلام نمود که این سنگ چیزی شبیه به یک ستون حکاکی شده است که توسط گروهی از مردم که با نام «Lekwungen» شناخته می شدند و مدت ها پیش در این منطقه زندگی می کردند در جریان مراسم های تشریفاتی مورد استفاده قرار می گرفته است.
در زمان اعلام این اکتشاف «جک لومن» مدیر موزه در اطلاعیه ای نوشت: «این یک اکتشاف قابل توجه است که داستانی قابل توجه دارد.»
اما این هیجان مدت طولانی دوام نداشت.
چند روز بعد، هنرمندی که ساکن منطقه ای نزدیک محل کشف این سنگ بود در گفتگو با یک روزنامه محلی اعلام نمود این تکه سنگ قدمتی بیشتر از سه سال ندارد و خالق این تکه سنگ خود اوست.
این هنرمند که «ری بودرائو» نام دارد بیان نمود: «این تکه سنگ را صددرصد من حکاکی کرده ام.»
وی همینطور با عرضه تصاویری ادعا کرد در سال ۲۰۱۷ هم اثر مشابهی خلق کرده است.
«بودرائو» می گوید قبل از آن که این تکه سنگ در ساحل، جایی که او مشغول حکاکی بر روی آن بوده ناپدید شود او برای حکاکی روی آن از یک قلم و چکش ساده استفاده می کرده است.
چند هفته بعد از مصاحبه این هنرمند، مباحثه شدیدی در مورد این تکه سنگ مرموز به وجود آمد و موزه هم اطلاعیه ای را که درباره اکتشاف این تکه سنگ در وب سایتش منتشر نموده بود بی سر و صدا حذف نمود.
این اتفاق حتی اقدام مسئولان موزه برای مشورت با بومیان منطقه درباره آثار تاریخی بومی را هم تحت الشعاع قرار داده است.
با این وجود یکی از مدیران این موزه اعتقاد دارد هنوز برای قضاوت خیلی زود است و این احتمال وجود دارد حکاکی های آقای «بودرائو» بر روی حکاکی های قدیمی تری انجام شده باشد و هنوز روند ارزشیابی و تعیین اصالت این اثر تمام نشده است.

منبع: