رییس سازمان حج: اعزام به عراق منتظر مصوبه ستاد کرونا است

به گزارش آبنما کار رئیس سازمان حج و زیارت از موافقت کلی وزارت بهداشت با ازسرگیری اعزام زائرین ایرانی به عتبات عالیات به صورت محدود و برپایه پروتکل های بهداشتی اطلاع داد و اضافه کرد: مذاکرات با عراق هم انجام شده است و منتظر مصوبه ستاد ملی کرونا هستیم.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان درباره چگونگی از سرگیری اعزام زائرین به عتبات عالیات توضیح داد: جلسه ای با وزیر بهداشت و معاونان این وزارتخانه برگزار شد و موافقت کلی وی با اعزام زائرین به صورت محدود و بر مبنای پروتکل های بهداشتی دریافت شد، اما این مورد در مرحله بعد به موافقت کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا موکول شد که کلیات آن در این کمیته مصوب شد و منتظر مصوبه ستاد ملی کرونا هستیم. ضمن این که مذاکرات برای از سرگیری اعزام ها در کمیسیون مشترک ایران و عراق هم صورت گرفته است.
رئیس سازمان حج و زیارت در جریان سفری یک روزه به سیستان و بلوچستان پس از کلنگ زنی ساختمان جدید مدیریت حج و زیارت این استان در نشستی با کارگزاران و دفاتر زیارتی، نمایندگی بعثه رهبری و برخی ادارات و ارگان های مرتبط، ضمن اشاره به تعطیلی سفرهای زیارتی به دنبال شیوع ویروس کرونا، اظهار نمود: از این فرصت با هدف بهبود و ارتقای عملکردها در خدمت رسانی به زائرین برای بازبینی فرآیندهای اجرایی سازمان بهره برده و با تشکیل کارگروه های ۲۱ گانه با استفاده از ظرفیت های داخل و خارج سازمان و کارگزاران طی شش ماه تمام فرآیندهای اجرایی را بازبینی کردیم.
او اضافه کرد: سازمان حج و زیارت با عنایت به بحران کرونا، دستورالعمل های بهداشتی سفرهای حج و عتبات عالیات را با همکاری وزارت بهداشت و هلال احمر تهیه کرده و در اختیار کشورهای هدف قرار داده است. در صورت فراهم شدن زمینه از سرگیری این سفرها با عنایت به شرایط موجود و دستورالعمل های تهیه شده، آماده اعزام زائرین هستیم.

تاریخ حج هنوز معلوم نیست
رشیدیان درباره اعزام حجاج اظهار داشت: حج تمتع سال قبل به علت شیوع کرونا برگزار نشد، اما برای حج آتی هنوز تاریخ مذاکرات به هیچ یک از کشورهای اسلامی اعلام نشده است، در صورتیکه در سالهای گذشته مذاکرات در ماه ربیع الثانی انجام می گرفت.
رئیس سازمان حج و زیارت ضمن اشاره به اقدامات سازمان حج و زیارت برای تثبیت ثبت نام حجاجی که سال قبل نام نویسی کردند اما با تعطیلی حج به این سفر مشرف نشدند، یادآوری کرد: توانستیم با قیمت مصوب ارز مورد نیاز این تعداد از حجاج را خریداری نماییم که این برنامه ریزی در پیشگیری از افزایش هزینه های این افراد برای حج آتی بسیار موثر بود.
او افزود: با عنایت به تولی گری حج و زیارت بر مبنای قانون و ابلاغات مقام معظم رهبری، مقرر است تصدی امور اجرایی را به بخش هایی همچون دفاتر زیارتی واگذار نماییم. بر همین اساس، دفاتر فعال تر می توانند ظرفیت و فضای بهتری داشته باشند که به ثبت نام و جذب زائر پرداخته و بنا به خواست زائرین بسته های مختلف زیارتی را عرضه کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شرایط پدیدآمده پس از شیوع کرونا و تعطیلی دفاتر زیارتی بیشترین خسارت را به دفاتر و کارگزاران در این عرصه وارد کرده، به اقدامات صورت گرفته همانند اعطای تسهیلات به کارگزاران و دفاتر زیارتی اشاره نمود و اضافه کرد: با همت ستاد ملی کرونا از محل تسهیلات واحدها و بخش های صدمه دیده از کرونا، تسهیلاتی را برای دفاتر و کارگزاران زیارتی دریافت کردیم که در اولین مرحله دفاتر زیارتی ۱۶ میلیون و کارگزاران ۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت نمودند و در مرحله دوم هم که اخیرا ابلاغ گردیده دفاتر زیارتی ۱۲۰ میلیون تومان و کارگزاران ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند.
او ضمن اشاره به دیگر اقدامات برای کاهش هزینه های دفاتر زیارتی، اظهار داشت: مصوب شد تا در صورت درخواست دفاتر زیارتی فعالیت آنها ۳ تا ۶ ماه تعلیق شود تا هزینه ای بر آنان تحمیل نشود.
رشیدیان افزود: در مصوبه ای مقرر شد دفاتر زیارتی متراژ محل خویش را از ۴۰ متر به ۳۰ متر کاهش دهند یا این که دو دفتر در یک محل تجمیع شوند تا بار هزینه های مالی دفاتر کمتر شود.

منبع: