در نشست خبری مطرح شد: انتقاد از میزان جوایز جایزه سال استیکر و عدم حمایت وزارت ارتباطات

در نشست خبری دومین جایزه سال استیکر انتقاداتی درباره حمایت نکردن وزارت ارتباطات و نهادهایی که در رابطه با مبحث فضای مجازی می باشند، عنوان شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نشست خبری دومین جایزه سال استیکر با حضور میثم عسگری مدیرعامل پیام رسان آی گپ، بهرام عظیمی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی اعضای هیأت داوران جایزه سال استیکر در فرهنگسرای اندیشه برگزار گردید.
سیدمسعود شجاعی طباطبایی در ابتدا با عرضه گزارشی از دوره قبلی جایزه سال استیکر بیان نمود: پس از برگزاری دوره اول جایزه استیکر، با بازخورد خوبی از جانب هنرمندان مواجه شدیم که ۵۰ استیکر ثابت انتخاب گردید و برای نخستین بار در ایران بحث استیکرهای ایرانی و بومی را مطرح کردیم که کسی در این عرصه پیش قدم نمی شد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه این رویداد برای دومین بار کلید خورد و حضور پرتعداد هنرمندان در سه حوزه کارتون، تصویرسازی و انیمیشن چشم گیر بود. دوره قبل ۵۰ بسته ۲۰ تایی انتخاب گردید که همگی از شخصیت های ایرانی بودند و آی گپ اجازه انتشار این استیکرها را که همگی شخصیت های فرهنگی و اسطوره ای بودند، در دیگر نرم افزارها داد.
شجاعی طباطبایی درباره فراخوان سال جاری که استیکر متحرک را هم شامل می شد، توضیح داد: سال جاری مؤسسه آی گپ به این نتیجه رسید که بسیاری از کارها قابلیت متحرک سازی دارد و بنابراین ۳۰ بسته ۲۰ تایی آثار سال قبل را متحرک کردند. ازاین رو سال جاری به این نتیجه رسیدیم که خود هنرمندان این کار متحرک سازی استیکرها را انجام دهند. برای این منظور تصمیم گرفتیم هنرمندان این کار را با شناخت بیشتری انجام دهند و بنابراین برگزاری کارگاه های آموزشی را در این حوزه ترتیب دادیم؛ پدرام اعتمادی و علی رادمند این کارگاه ها را با موضع استیکر ثابت و استیکر متحرک را برگزار کردند که بسیار مورد استقبال واقع شد.
وی با بیان اینکه مرحله اول داوری انجام شده و شاهد آمار بالایی از حضور بودیم، اظهار داشت: ۲۰۲ هنرمند در دومین جایزه سال استیکر شرکت کردند و در بخش های ثابت و متحرک به ترتیب ۹۹۰ اثر و ۷۸ اثر دریافت کردیم. همچنین، ۸۱ هنرمند در بخش ثابت و ۱۳ هنرمند در بخش استیکر متحرک مورد داوری قرار می گیرند که امروز انجام می شود. مبلغ ۲ میلیون تومان بعنوان حق الزحمه به هنرمندان شرکت کننده تعلق می گیرد و جوایز برگزیدگان هم به ترتیب ۱۳ میلیون، ۱۰ میلیون و ۷ میلیون تومان تعیین شده است.
میثم عسگری مدیرعامل پیام رسان آی گپ در این جلسه اظهار داشت: آی گپ در جهت دغدغه های فرهنگی که داشته، یکی از مرتبط ترین حرکت های فرهنگی که رسالتش می دانسته را شکل داده است. یکی از دغدغه های همیشگی ما این بود که از کاراکترهای غربی استفاده نکنیم و این جایزه در جهت این جریان شکل گرفت.
وی در ادامه بیان نمود: استیکر علاوه بر فواید فرهنگی و اجتماعی اش، بسیار در جنبه اقتصادی و ارزآوری به کشور کمک می نماید. برای مثال، لاین در سال ۲۰۱۶، ۲۷۰ میلیون دلار از استیکرسازی درآمد داشته است. ازاین رو ما در کنار مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی مان می توانیم به بعد درآمدزایی آن هم دقت نماییم.
مدیرعامل آی گپ با انتقاد از برخی نهادها اظهار داشت: باوجود مکاتبات فراوان ما با وزارت ارتباطات و خیلی از نهادهای مرتبط، متأسفانه حضورشان در این جایزه میسر نشد، این در شرایطی است که شورایعالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات به صورت مستقیم با این مورد در ارتباط هستند.
شجاعی طباطبایی هم در ادامه بحث بیان نمود: اگر واقعاً جناب جهرمی وزیر ارتباطات روی یک شبکه مجازی سرمایه گذاری می کرد شاهد اتفاقاتی که هم اکنون با آنها مواجه هستیم، نبودیم. تاکید دارم که در دوره کرونا و پساکرونا، بحث موبایل بسیار مهم و مطرح است و اگر روی آن سرمایه گذاری کنند چیزی از دست ندادند.
بهرام عظیمی رئیس هیأت داوران با انتقاد از تغییر نکردن میزان جوایز این رویداد نسبت به تغییرات و نوسانات اقتصادی در کشور اظهار داشت: ای کاش مقدار جوایز بیشتر می شد که البته این انتقاد به مراکز و نهادهایی است که وظیفه دارند از این رویداد حمایت کنند چونکه این رویداد به قدرتمندی را خودشان راه نیانداخته اند!
وی ضمن اشاره به دوسالانه کاریکاتور بیان نمود: دوسالانه کاریکاتور یکی از دوسالانه هایی در کشور بود که شاهد حضور بزرگترین و مشهورترین هنرمندان در آن بودیم؛ جایزه آی گپ هم می تواند بین المللی باشد اما در مورد فرهنگ خودمان باید راهکاری بیندیشیم که هنرمندان جهانی را پای کار بیاوریم برای مثال خیلی از جشنواره های جهانی کاریکاتور هستند که جایزه خوب برای جشنواره خود قرار می دهند و در ارتباط با فرهنگ یا شهر موردنظر اطلاعات در اختیار هنرمندان می گذارند.
مدیرعامل آی گپ در انتها نشست در مورد انتظاری که از نهادهای دولتی داشته اند و میسر نشد، اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فرهنگ و ارشاد اسلامی، قابلیت اطلاع رسانی و معرفی این جشنواره را داشتند نه اینکه ما برای هر اطلاع رسانی باید هزینه میلیاردی انجام دهیم. نهادهای دولتی و حاکمیتی در بهره بردن از رسانه ها برای فعالیتی که در عرصه فرهنگ سازی انجام می شود بزرگترین حمایتی است که می توانند انجام دهند. همان گونه که بستن کمربند در حین رانندگی با کمک نهادهای فرهنگی در جامعه ترویج شد. در این راستا ما هم در قالب ضوابط حرکت می نماییم و فیلترهای گزینشی را پشت سر گذاشته ایم.
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، بهرام عظیمی رئیس هیأت داوران و علی رادمند، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، امیرحسین یاسمنی و امیرحسین ایماغیان اعضای هیأت داوران دومین جایزه سال استیکر هستند.

منبع: