عضو شورای سیاستگذاری خبر داد؛ الزام هنرمندان به ساخت ماکت برای حضور در سمپوزیوم مفاخر

آبنما کار: رافی داوتیان عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مفاخر ایران ویژه دانشمندان در این دوره از الزام هنرمندان به ساخت یک ماکت برای حضور در این سمپوزیوم آگاهی داد.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، رافی داوتیان هنرمند مجسمه ساز و عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران درباره نحوه برگزاری این دوره اظهار داشت: در این دوره از سمپوزیوم جلسات فشرده تر و دارای تعدد بیشتری بود. همین طور شخصیت های انتخابی نیز بیشتر از بین افراد معاصر عرصه علمی و فرهنگی در نظر گرفته شد.
وی اضافه کرد: در بخش نصب آثار نیز طی این دوره، تمهیدات بیشتری اندیشیده شد بدین سبب مکان نصب کاملاً مورد بررسی قرار گرفت و هنرمندان با آشنایی کامل نسبت به نقطه نصب و با توجه به این که آثار نقطه مخصوصی را در سطح شهر به خود اختصاص می دهند، کار را آغاز نموده اند بدین سبب آثار به نحوی نگاه فضا محور نیز دارند.
عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران اشاره کرد: در طول این دوره هنرمندان به اندازه کافی از زنجیره نصب و اجرای کار باخبر هستند برای اینکه محل و مکان نصب که در فرهنگستان علوم ایران است از قبل توسط سازمان زیباسازی مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به دوره های قبل، برنامه ریزی منسجم تری را شاهد می باشیم. هنرمندان بسیاری بعد از انتشار فراخوان این دوره از سمپوزیوم در آن شرکت کردند که یکی از نقاط تمایز این دوره بشمار می رود بدین سبب داوران امکان انتخاب آثار از بین شرکت کنندگان بیشتری را داشتند.
وی با بیان این مطلب افزود: ما در ماکت های ارائه شده، آثار و نحوه برخورد هنرمند با اثر را طی یک ماه و نیم مورد بررسی و کنکاش قرار دادیم به همین خاطر جلسات بسیاری به صورت فشرده و مجازی انجام شد تا بتوانیم کارها را به شکل دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم.
عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مفاخر ایران ویژه دانشمندان در این دوره از الزام هنرمندان به ساخت یک ماکت برای حضور در این سمپوزیوم آگاهی داد و اظهار داشت: تفاوت عمده در این دوره، مربوط به روش اجرای کارهاست برای اینکه در این دوره از شرکت کنندگان خواسته شد که یک ماکت نمایشی را پیش از تولید اثر به اجرا درآورند تا انتخاب هنرمندان فقط متکی بر رزومه اشخاص نباشد و ما بتوانیم خود اثر و توانمندی های هنرمند را در ماکت اجرائی بررسی نماییم.
وی درباره حضور نماینده فرهنگستان علوم در جلسه انتخاب آثار، اظهار داشت: حضور نماینده فرهنگستان در جلسه انتخاب ماکت ها یک گزینه بسیار مثبت بود برای اینکه علاوه بر شناختی که وی از شخصیت دانشمندان داشت، کمک بزرگی به ما در انتخاب آثار کرد.
داوتیان درباره برگزاری آنلاین جلسات داوری و اجرای کارها، بیان کرد: در این دوره به سبب مشکلاتی که کرونا به وجود آورده است، قرار شد که کارها به صورت مجازی ارائه شود و هر هنرمند در آتلیه خود، اثر را به تنهایی اجرا نماید. یکی از نکات مثبت این نوع از اجرای سمپوزیوم عدم خروج این رویداد هنری از چارچوب های قوانین بهداشتی است اما بدیهی است که مشکلاتی نظیر عدم حضور مردم در کنار هنرمندان و ایجاد نشدن فضای تعاملی بین هنرمندان و اساتید را به دنبال دارد که هم از نظر معنایی و هم فرمی تفاوت هایی را در این دوره به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به حواشی پیش آمده در دوره گذشته این رویداد، بیان کرد: حواشی همچون مباحثی است که همیشه وجود داشته و دارد. در حقیقت این نوع از حواشی همیشه می تواند برنامه ریزی های مدون شده را تحت تأثیر قرار دهد اما از سویی همین حواشی می توانند سازنده یا مخرب باشند بدین سبب تیم سیاستگذاری همیشه به این مباحث توجه خواهند داشت برای اینکه تمام تلاش ما بر این است که سمپوزیوم به سمت رشد سوق داده شود.
عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران در آخر اشاره کرد: ما باید روح سمپوزیوم را زنده نگاه داریم و امیدوارم به این نکته در میان اقشار مختلف جامعه و فرهنگ عمومی توجه بیشتری شود تا کارها به شکل منصفانه تری نقد و بررسی شوند. نگاه من این است که ما اهتمام نماییم، این قالب زیبا را از دست ندهیم و نتیجه را به شکلی شکل دهیم که بتوانیم همیشه روح تجربه را زنده نگاه داریم و فقط مسائلی نظیر شباهت و واقع گرایی را ملاک اصلی قرار ندهیم.

منبع: