ناصر فکوهی با مهر مطرح کرد؛ تبیین تاریخ فرهنگی ایران معاصر با زبان موسیقی و مستند

به گزارش آبنما کار یک مدرس حوزه انسان شناسی و فرهنگ از جزئیات راه اندازی پروژه چهره های زمان با بهره مندی از هنرهای موسیقی و سینما سخن گفت.

ناصر فکوهی انسان شناس، نویسنده و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به راه اندازی پروژه «چهره های زمان» توضیح داد: مؤسسه «انسان شناسی و فرهنگ» طی سالهای اخیر پروژه معرفی تاریخ فرهنگی ایران را شروع کرده و در این راستا هم دست به کارهای متفاوتی زده که در سامانه اینترنتی این پروژه قابل رؤیت است. این پروژه که عمده تمرکز خویش را بر رویدادهای فرهنگی کشورمان بنا نهاده دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که پیش از این هم درباره آن توضیحاتی داده شده است. در این چارچوب کتاب های ارزشمندی هم ساخته شده که برخی از آنها انتشار یافته اما تعداد زیادی دیگر هم به علت کمبود بودجه منتظر انتشار هستند که متأسفانه هنوز موفق به تأمین آنها نشدیم.
وی افزود: آنچه برای ما در این پروژه به شدت مورد توجه بوده و هست توجه به عرضه یک روایت پژوهشی و مستند از تاریخ ۱۰۰ ساله کشورمان در عرصه های فرهنگی است. تاریخ ۱۰۰ ساله ای که به شکلی تاریخ مدرنیته ایران زمین هم معرفی می شود. در این راستا همواره این دیدگاه های سیاسی و سیاستمدارانه بود که بیشتر از هر عبارت دیگری مورد توجه قرار گرفته است. در حالیکه به اعتقاد من این مسئله اساسی نیست، بلکه مسئله اساسی توجه به حوزه فرهنگی است. چونکه آن چیزی که جامعه را می سازد مردم و فرهنگ هستند. البته باآنکه همواره در این مقولات سیاست دخالت می کند اما لازم است در این چارچوب به مسائل فرهنگی توجه زیادی شود.
مدرس گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیان نمود: در این چارچوبی که به آن اشاره کردم ما سعی کردیم تا با تمرکز بیشتری تاریخ فرهنگی ایران را بررسی نماییم. شرایطی که دربرگیرنده بررسی اجمالی حوزه سیاست هم هست و می تواند علاوه بر مکتوباتی که بعنوان کتاب در این قالب معرفی می شود از تمام رسانه های دیگر بعنوان یک پروژه بینا رشته ای هم پیش روی مخاطبان قرار گیرد. اتفاقاً ما در همین مسیر است که می توانیم علاوه بر معرفی تاریخ فرهنگی ایران معاصر در معرفی تاریخ فعالیتهای هنری کشورمان هم فضای متفاوتی را در شبکه های مجازی ایجاد نماییم. ما در این روند است که با استفاده از رسانه های جدید می توانیم حافظه تاریخی درباره کنشگران فرهنگی هنری را زنده نماییم. شرایطی که اساسا ابزارهای هنری مانند عکاسی، سینما، موسیقی و هنرهای دیگر می توانست کمک دهنده خوبی در تأثیرگذاری مثبت این جریان باشد.
فکوهی ضمن اشاره به جزئیات دیگر پروژه «چهره های زمان» اظهار داشت: قبل از اجرایی شدن پروژه من به همراه همکارانم تلاش می کردیم تا با استفاده از تصاویر و آثار موسیقایی مندرج در گوگل که دارای حق رایت نبودند برای پروژه های این چنینی استفاده نماییم. یعنی تکیه ما در این دوران بیشتر روی متن با خوانش موسیقی همراه با عکس و تصویر بود. اما پس از اینکه جدی تر شدن روند اجرایی پروژه شرایط بگونه ای رقم خورد که ابتدا مهرداد اسکویی از کارگردانان شناخته شده مستند که آرشیو تصاویر بسیار خوبی هم دارد وارد پروژه شد و من به علت آشنایی و اعتمادی که به او داشتم فضایی را فراهم کردم که بتوانیم استفاده بهتری از کارهای این هنرمند کنم. در پشت این فعالیت متن خوانی همراه با نمایش عکس بود که بعدها مهرداد اسکویی پیشنهاد کرد این فضا را با موسیقی پیش ببریم که در این چارچوب بردیا صدرنوری را بعنوان تک نواز پیشنهاد کرد و من هم استقبال کردم. تا جایی که فضا به سمت و سویی پیش رفت تمامی آنچه در پروژه «چهره های زمان» پیش روی مخاطبان قرار می گیرد کاملاً اورجینال تولید شد.
وی در انتها ضمن معرفی عوامل پروژه «چهره های زمان» اظهار داشت: در این پروژه بنده بعنوان نویسنده متن، مهرداد اسکویی بعنوان عکاس و گوینده متن، بردیا صدرنوری موسیقی و حامد کلجه ای تنظیم ویدئو گروه اجرایی را می سازند. به هر حال هدف ما از این پروژه علاوه بر معرفی تاریخ معاصر ایران زمین در عرصه های فرهنگی هنری قدردانی از چهره ها و شخصیت های شناخته شده فرهنگ و هنر کشورمان است. و امیدواریم این ویدئوهای یک دقیقه ای که در هرکدام با یک موسیقی که خاص هر کدام ساخته شده، با متنی ویژه که برای هر شخصیت نوشته شده و عکسی و کلامی زیبا همراه هستند، مورد توجه و علاقه دوستان قرار بگیرند و تا جایی که امکان دارد آنها را به اشتراک گذارند.

منبع: