شماره های جدید گیلگمش آمد این گوی و این میدان!

یازدهمین شماره از مجلهٔ فارسی میراث و گردشگری گیلگمش و هشتمین شماره انگلیسی آن، با بررسی پروندهٔ ویژهٔ «گردشگری ورزشی» و بناهای تاریخی ایران در پاییز ۱۳۹۹ منتشر گردید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، شماره یازدهم فصلنامه فارسی گیلگمش در هفت بخش چهارراه، ره گو، ره یافت، راه نامه، ره آورد، هم راه و رو به راه، و چراغ راهی برای سفر از کوره راه تا شاهراه میراث و گردشگری ایران، انتشار یافته است.
در چهارراه با برخی یافته ها و رویدادهای جدید حوزهٔ میراث و گردشگری آشنا خواهید شد. در «ره گو» از تاریخ بازی های المپیک و اسطوره های یونان باستان در این خصوص و برخی آثار و نسخ تاریخی ایران زمین روایت شده است. در این بخش، در «راه ابریشم» هم سفر می شویم.
قسمتی از ره یافتِ مخاطب از بخش سوم این مجله، زبانِ «مزه» در ادبیات پارسی و «خوراک چندش آور» است. روابط فرهنگی ایران و فرانسه، سفرنامه‌ی زوج فرانسوی که با پای پیاده و با الهام از کتاب نامه های ایرانی به ایران آمدند و همینطور شرح گفتگو با بانویی فرانسوی برای تولید تن پوش های ایرانی با بهره بردن از نمادهای اقوام ایرانی خصوصاً قوم بختیاری از دیگر نوشته های «ره یافت» و «راه نامه» است. در ادامه افسونِ پرسه زنی می شوید و طعم آنرا در باغ محتشم می چشید.
«ره آورد» این شماره از گردشگری ورزشی (حالا این گوی و این میدان!)، ورزش های باستانی و اصیل ایرانی چون چوگان، زورورزی پهلوانانه و اسب سواری است.
در «هم راه» هم سفر خواهیم شد تا به باغ نظر، گذر نماییم. از تاریخ علوم پزشکی ایران در کالسکه خانه سلطنتی بخوانیم و در باغ ملی گیاه شناسی تهران دمی بیاساییم.
در آخر و «رو به راه» با «یک پرس خفاش» بدرقه خواهید شد!

در تازه ترین شماره فصلنامهٔ انگلیسی میراث و گردشگری گیلگمش هم به بناهای تاریخی ایران پرداخته شده است. در این فصلنامه از شگفتی هایی چون راه نشان ها (میل)، باغهای ایرانی، بازار و هنر گچبری می خوانید.
در بخش جغرافیا از شکل گیری یکجانشینی شهری در نقاط مختلف ایران گفته شده است. همینطور تاثیر فرهنگ و تمدن بر معماری شهری مورد توجه قرار گرفته است.
در بخش ایران شناسی از واکاوی راه نشان ها (میل راهنما) و باغهای ایرانی بعنوان نمودی از تمدن ایران زمین لذت خواهید برد. بازار را بعنوان اصلی ترین عنصر در بخش سبک زندگی و محل ایجاد تشکل های اجتماعی افراد در زندگی روزمره مطالعه خواهید کرد.
گزارشی از پروژه «نوسده» و ضرورت «تحول برای سدهٔ نو» در آستانه قرن نو شمسی و شرح خواندنی از روابط فرهنگی دو کشور ایران و فرانسه در گذر تاریخ در بخش گربال پیش روی شما خواهد بود.
هنر اعجاب انگیز گچبری در بناهای مختلف تاریخی ایران در بخش هنر روایت و به تصویر کشیده شده است.
در بخش اسطوره شناسی، از تیشتر و اُپوش و نبرد آب و خشکی سخن به میان آورده شده است. بخش چشم نواز طبیعت ایران در بخش محیط زیست به آبشارهای ایران اختصاص یافته است.
حاصل شناخت خصوصیت های کبوترخانه ها و پل های ایران در بخش مطالعه عرضه شده است.
برای روایت مؤثرتر محتوای هشتمین شماره از فصلنامهٔ انگلیسی گیلگمش هم به همراه متن مقالات، از عکس ها و اینفوگرافی های مناسب بهره گرفته شده است.
این شماره های فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش در کتاب فروشی ها، فروشگاه ها، کافه کتاب ها و اقامتگاه های کشور موجود است. لیست نمایندگی های این مجله در تهران و شهرستان ها در وب سایت گیلگمش به آدرس www.gilgameshmag.com قابل دسترس است.

منبع: