نمایشگاهی به یاد ملک دیرینه شناسی ایران

موزه ملی ایران همزمان با چهلمین روز درگذشت صادق ملک شهمیرزادی و هشتادمین سالروز تولد او، 40 اثر کاوش شده توسط این عتیقه شناس پیشکسوت را در قالب نمایشگاهی مجازی همراه با بعضی از تصاویر قابل دسترس از پژوهش های میدانی دیرینه شناسی او منتشر نمود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، صادق ملک شهمیرزادی – عتیقه شناس پیشکسوت – که هم دوره ای هایش او را جانشین شایسته عزت الله نگهبان – پدر دیرینه شناسی ایران – می نامند، دوشنبه ۲۱ مهر، به سبب سکته قلبی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت و ۲۲ مهر در قطعه ۳۶، ردیف ۵۹ شماره ۵۰۱ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
علاوه بر کارهای دانشگاهی و جستجوهای مختلفی که ملک شهمیرزادی در محوطه های مختلف تاریخی کشور داشت، نام او به کاوشگر تپه های سیلک گره خورد و شاید بنا بر این نیز توسط خانواده اش روی سنگ قبرش، نقشی از یکی از سفالینه های سیلک حک شده است.

بز کوهی حک شده روی سنگ قبر شهمیرزادی متعلق به حدود ۳۹۰۰ سال پیش از میلاد است که توسط او بعنوان آرم پروژه طرح بازبینی سیلک انتخاب شده بود و خانواده اش علاوه بر اجرای درخواست او در خصوص به خاکسپاری اش در آرامگاهی عادی مانند دیگر مردم، طرح این بز کوهی را نیز روی سنگ قبر او حک کرده اند، بدین سبب شاید بتوان گفت او اولین دیرینه شناسی است که روی سنگ مزارش یکی از سفالینه ها نقش بسته است.

در فیلم منتشرشده توسط موزه ملی ایران با عنوان «نمایشگاه مجازی تولدی دیگر در رثای ملک دیرینه شناسی ایران»، آثاری مانند دست افزار سنگی متعلق به دوره پارینه سنگی میانه که از محوطه مسیله تهران توسط مرحوم شهمیرزادی کشف شده اند یا ظرف مرمری و درفش استخوانی همراه با مته مسی و خمره های آذوقه (۵۲۰۰ تا ۴۸۰۰ پیش از میلاد) که در دشت زاغه به دست آمده اند، معرفی شده اند.

برمبنای اطلاعات منتشرشده، تپه زاغه، روستای قبل از تاریخی دشت قزوین است که مرحوم ملک شهمیرزادی بیش از ۱۴۰۰ متر از بافت مسکونی این محوطه را کاوش کرد و بیشترین اطلاعات معماری قبل از تاریخ ایران را برای آن رقم زد.

همین طور آثار دوره هخامنشی متعلق به تپه سگزآباد دشت قزوین (سوسک مصری و کاسه سفالی)، اشیای دوره فلات قدیم از محوطه آق تپه در جلگه گرگان (۵۲۰۰ – ۴۸۰۰) و آثاری از عصر آهن (این محوطه بعنوان اولین محوطه پس از بازنشستگی شهمیرزادی از دانشگاه تهران کاوش شد) به دست آمده اند.