کشف اشیای تاریخی دوره اسلامی در تویسرکان

آبنما کار: همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان از کشف چند شیء تاریخی متعلق به دوره اسلامی در روستای اشتران شهرستان تویسرکان آگاهی داد.
اسحاق ترکاشوند در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: به دنبال گزارشات مردمی در خصوص کشف اشیای تاریخی به دنبال حفر چاه آب شرب در یکی از منازل روستای اشتران، عوامل اداره میراث فرهنگی به همراه دادستان و نیروی انتطامی به محل مراجعه کردند.
وی افزود: در عمق سه متری زمین یک آفتابه و چند تکه سفال شکسته کشف شد و بعد از مراحل کارشناسی مشخص شد که اشیاء مربوط به دوره صفوی و بعد از آن هستند.
ترکاشوند با اعلان اینکه منبع قنات روستای اشتران پس از عملیات راه اندازی سد با مشکل روبه رو شده است، اظهار داشت: اهالی روستا مشکل آب شرب دارند و برای رفع آن مبادرت به حفر چاه می کنند.
وی مطرح کرد: با هماهنگی دادستانی و مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان قرار شد اهالی پیش از هرگونه عملیات عمرانی شامل حفر چاه، پِی ک‍َنی و راه اندازی ساختمان از میراث فرهنگی استعلام بگیرند.
ترکاشوند با اشاره به اینکه در روستای اشتران چهار بنای ثبتی حمام و قلعه اشتران، خانه حمزه خان و خانه حسن خان وجود دارد که متعلق به دوره قاجار و بعد از آن هستند، اظهار داشت: این آثار سبب شده اشتران روستایی منحصربفرد باشد.

منبع: