رئیس فراکسیون گردشگری مجلس: میراث فرهنگی یزد در احیای حرفه مقنی گری پیش قدم شود

یزد رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تکیه بر لزوم حفظ قنوات و حرفه تخصصی مقنی گری، اظهار داشت: باید اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در اینباره پیش قدم برگزاری دوره هایی آموزشی شود.
«محمدرضا دشتی اردکانی» در گفتگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به اهمیت حفظ میراث تاریخی و فرهنگی مردم برای نسل های آینده، اظهار نمود: مقنی گری یکی از مواریث مهم یزد بعنوان دیار «قنات» محسوب می‎شود که متاسفانه رو به فراموشی رفته و تعداد انگشت شماری از مقنیان باقی مانده که اغلب هم سالمند و سالخورده هستند.
وی با بیان اینکه احیای شغل مقنی گری برای حفظ قنوات ضروری می باشد، خاطرنشان کرد: قناتی که بدون مقنی باشد، از بین می رود و فراموش می‎شود بنابراین باید برای حفظ قنوات و حرفه تخصصی مقنی اقدام و دوره هایی آموزشی را در این حوزه تشکیل داد و اداره کل میراث فرهنگی باید در اینباره پیش قدم شود.
نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقنیان عاشقان واقعی میراث فرهنگی هستند، اظهار داشت: یک مقنی عاشق میراث و قنات است و 80 متر بدون هیچ دلهره و نگرانی به عمق زمین می رود و لازم است چنین افرادی را برای نسل های بعدی تربیت کرد تا علاوه بر تخصص کافی، عاشق واقعی میراث فرهنگی باشند.