مدیرکل میراث فرهنگی استان: پیگیر تملک کنیسه یهودیان همدان هستیم

به گزارش آبنما کار همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: پیگیری هایی برای تملک «کنیسه یهودیان» شهر همدان انجام داده و مذاکراتی در این حوزه کرده ایم.
علی مالمیر در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه این بنای تاریخی متعلق به انجمن کلیمیان ایران است، اظهار نمود: اداره میراث فرهنگی همدان دو سال پی در پی اعتباری برای آن دریافت کرد اما چون این انجمن اجازه مرمت بنا را نداد، مبلغ در جای دیگری هزینه شد.
وی با اشاره به اینکه انجمن کلیمیان ایران علاقه مند به حفظ بنا نبود، مطرح کرد: به دلیل اینکه «کنیسه یهودیان» در حوزه تجاری قرار دارد، این انجمن گمان می کرد کاربری بنا تغییر و ارزش افزوده اش بیشتر خواهد شد.
مالمیر افزود: میراث فرهنگی همدان این مورد را به انجمن ابلاغ و تصریح کرد که حتی اگر بنا صدمه ببیند کاربری اش به شکل کنونی خواهد بود ازاین رو باید به شکل فعلی مرمت شود و مذاکراتی انجام شد که آیا می توانیم بنا را تملک نماییم یا خیر.
وی ضمن اشاره به اینکه «کنیسه یهودیان» همدان در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: به دلیل ثبت ملی بودن بنا امکان تغییر کاربری وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم با راهکارهایی آنرا تملک و حفظ نماییم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، «کنیسه یهودیان» در کوچه جراحان خیابان باباطاهر شهر همدان قرار دارد و متعلق به دوره قاجار است، این بنا در ۱۶ بهمن ماه سال ۸۹ به لیست آثار ملی ایران اضافه شده و الان در وضعیت خوبی به سر نمی برد.

منبع: