بعد از یک ماه تصویب دستورالعمل اجرایی وام جدید کرونا ابلاغ گردید

معاون گردشگری، از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مصوبه «تسهیلات جدید کرونا» توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور خبر داد؛ هیات دولت و ستاد ملی کرونا حدود یک ماه پیش با این مصوبه موافقت کرده بود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، سخنگوی دولت، اواسط مهرماه از موافقت هیات دولت و ستاد مقالبه با کرونا با پرداخت تسهیلات به بخش گردشگری برای جبران خسارات کرونا اطلاع داده بود. دستورالعمل این مصوبه، نهم مهرماه در کارگروه مقابله با نتایج اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت و تصویب شده بود. بانک مرکزی هم پنجم آبان ماه این مصوبه را به ۲۰ بانک ابلاغ نمود اما شعب این بانک ها وجود چنین مصوبه ای را انکار کرده و تا کنون اجرا نکرده اند.
اینک ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ابلاغ دستورالعمل اجرایی «پرداخت تسهیلات به فعالیت ها و واحدهای کسب و کارهای بیشتر صدمه دیده از ویروس کرونا حوزه گردشگری بر مبنای شیوه بنگاه محوری» توسط محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور در روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه، به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس کل بانک مرکزی اطلاع داده است.
معاون گردشگری درباره تاخیر یک ماهه در ابلاغ دستورالعمل اجرایی این مصوبه به ایسنا اظهار داشت: روی اعداد و ارقام این تسهیلات تا ابتدای هفته، اختلاف نظر وجود داشت که بعد از چانه زنی های بسیار، موافقت و دستور اجرای مفاد آن به وزارت کار و بانک مرکزی صادر شد.
مفاد این دستورالعمل اجرایی به اسحاق جهانگیری ـ معاون اول رئیس جمهور ـ، محمود واعظی ـ رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری ـ، علی ربیعی ـ دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت ـ، شافعی ـ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ممبینی ـ رئیس اتاق اصناف ایران ـ، باقری ـ معاون پایش و سیاست های اقتصادی معاونت اقتصادی رئیس جمهور رونوشت شده است. محمود واعظی ـ رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم مفاد اجرایی این دستورالعمل را به اطلاع حسام الدین آشنا ـ رئیس مرکز بررسی های استراتژیک و مشاور رئیس جمهور ـ، فریدون وردی نژاد ـ معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ـ، علیرضا معزی ـ معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور رسانده است.
در این دستورالعمل، مرجع بررسی و تائید درخواست ها و اطلاعات تخصصی متقاضیان، وزارت گردشگری تعیین شده است و وزارت کار با همکاری وزارت گردشگری نسبت به طراحی فرایند تعریف شده در این دستورالعمل، در بستر سامانه اقدام می کند.
ماده ۴ این دستورالعمل تصریح می کند اشخاصی که پیش از ابلاغ این دستورالعمل (به استناد دستورالعمل قبلی) از تسهیلات در ارتباط با مشاغل و رسته های صدمه دیده از کرونا بهره برده اند، چنانچه باردیگر درخواست دریافت تسهیلات داشته باشند، پرداخت مابه التفاوت مبلغ درخواستی در چارچوب تسهیلات مطابق این دستورالعمل امکانپذیر خواهد بود.
در ماده ۵ هم آمده است: به منظور پشتیبانی از فعالان حوزه گردشگری، بازپرداخت تسهیلات بانکی مبحث این دستورالعمل تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مشمول دوره تنفس خواهد بود. محل تأمین منابع مالی مورد نیاز این دستورالعمل، منابع مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا برای اعطای تسهیلات به کسب وکارهای صدمه دیده از کرونا است.
مهلت ثبت نام برای دریافت تسهیلات جدید تا آخر آذرماه تعیین شده است و معاون گردشگری از صاحبان کسب و کار و سرمایه در این عرصه درخواست کرده است تا آذرماه از رفتن به بانک ها خودداری کنند؛ چون که لازم است ابتدا اطلاعات واحدها توسط ادارات کل استانی در اختیار معاونت گردشگری قرار گیرد و سپس در سامانه کارا بارگذاری شود و در مرحله بعد ثبت نام افراد انجام پذیرد.
او گفته: نیاز است برای تسریع در پرداخت تسهیلات کرونا فعالان گردشگری چنان چه در چارچوب راهنمایان گردشگری و یا دفاتر خدمات مسافرتی جای می گیرند در سامانه دفاتر به نشانی ta.mcth.ir اطلاعات خویش را بارگذاری کنند و در صورتیکه در گروه سایر واحدها قرار دارند با ورود به سامانه تاسیسات گردشگری معروف به «جانا» به نشانی myst.mcth.ir اطلاعات مربوط را ثبت کنند.
مبلغ این تسهیلات از ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد است که برای راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، شرکتهای حمل و نقل گردشگری ۸۰ میلیون تومان، موسسات آموزش گردشگری ۶۰ میلیون تومان، شرکتهای عامل تطبیق ۵۰ میلیون تومان، ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶ میلیون تومان، اقامتگاه های بومگردی و سنتی برپایه تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، هتل ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون، و هتل آپارتمان ها، متل ها و مهمانپذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.
همچنین سفره خانه های سنتی و واحدهای پذیرایی بین راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع های گردشگری و آب درمانی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برپایه نوع و درجه واحد بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان می توانند دریافت نمایند.
به اطلاعات و جزئیات بیشتر دستورالعمل اجرایی «پرداخت تسهیلات به فعالیت ها و واحدهای کسب و کارهای بیشتر صدمه دیده از ویروس کرونا حوزه گردشگری بر مبنای شیوه بنگاه محوری» از اینجا می توان دسترسی پیدا کرد.

منبع: