شهردار عنوان کرد: جمع آوری پل خیبر شرط لازم برای ثبت جهانی بازار اراک

مرکزی شهردار اراک اظهار داشت: شرط لازم برای ثبت جهانی بازار تاریخی اراک، جمع آوری پل خیبر است.
محمدکریم شفیعی در گفت و گو با ایسنا، درباب آغاز عملیات اجرائی پیاده راه سازی در مرکز شهر اراک و خیابان محسنی اظهار نمود: فاز اول پیاده راه سازی مرکز شهر اراک از خیابان امیرکبیر شروع شد و هم اکنون در مراحل پایانی کار هستیم و به زودی با اتمام کار در اختیار مردم قرار می گیرد، اما در این راه مشکلاتی وجود داشت.
وی اضافه کرد: برای انجام پروژه پیاده راه سازی خیابان امیرکبیر به شکل کامل و اصولی از اداره برق درخواست شد که همکاری لازم را جهت زیرزمینی کردن کابل های برق و جابجایی تیرهای برق موجود در خیابان وممانعت از باردیگر کاری داشته باشند، اما این همکاری صورت نگرفت و این مسئله سرعت کار را گرفت.
وی با اعلان اینکه شهرداری اعلام نمود که هزینه زیرسازی کابل ها و جابجایی تیرهای برق را پرداخت می کند، اما اداره برق همکاری نکرد، اضافه کرد: این عدم همکاری موجب می شود که باردیگر در آینده کار کندمان و و در نتیجه صرف هزینه انجام گیرد، همین طور با توجه به این که شرکت آب و فاضلاب هنوز برای این مسیر شبکه فاضلاب پیش بینی نکرده است، بنا بر این پیاده راه های کناری با مواد و متریال قبلی ترمیم می شود.
شهردار اراک اضافه کرد: روند این ترمیم به این شکل است که از خیابان امیرکبیر به سمت شمال میدان شهدا حرکت می نماییم و تا سینما فرهنگ مسیر مسدود و کف پوش ها اصلاح می شود، همین طور از سر بازار تاریخی اراک به سمت خیابان حصار و خیابان محسنی، هر دو طرف عملیات کف سازی و پیاده راه سازی انجام می شود، همین طور یک سوم خیابان محسنی(از انتهای پل خیبر تا خیابان منتهی به میدان ارگ نیز کف سازی و به خیابان حصار متصل می شود.
وی با اشاره به کف سازی کامل کوچه های منتهی به بازار از سمت خیابان محسنی، اظهار داشت: در واقع این روند فاز نخست پیاده راه سازی مرکز شهر اراک خواهد بود که باید تا پاییز سال آینده تکمیل و تحویل شهروندان شود و در فاز دوم نیز خیابان مخابرات و شهید بهشتی در دستور کار قرار می گیرد.
شفیعی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کرد که پیاده راه سازی به مدلول کف سازی و ایجاد روشنایی و مبلمان نیست، اظهار نمود: هدف اصلی از پیاده راه شدن یک مسیر جلوگیری از تردد خودرو های شخصی و سپس زیباسازی و ایجاد مبلمان شهری است که اساسا با اجرای این پروژه ثبت جهانی بازار تاریخی اراک میسر می شود.
وی افزود: برای اجرای فاز نخست این پروژه ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و اساسا برای سال آینده و اجرای فاز دوم نیز باید همین مقدار اعتبار اختصاص پیدا کند.
وی شرط لازم برای ثبت جهانی بازار تاریخی اراک را جمع آوری پل خیبر دانست و اضافه کرد: خوشبختانه استاندار و معاون عمرانی استاندار با جمع آوری این پل موافق هستند. پیشنهادات لازم از طرف شهرداری مطرح گردیده است و تنها لازم است که مصوبه و ابلاغ دستور جمع آوری توسط شورای ترافیک و شورای تامین استان صورت گیرد.
شهردار اراک با اعلان اینکه نظر شهرداری این است که این پل تا نوروز جمع آوری شود، اظهار داشت: تصمیم بر این است که برای جلوگیری از اتلاف هزینه ها بعد از جمع آوری پل از مرکز شهر، در نقطه دیگری از شهر که ظرفیت استفاده از آن وجود دارد نصب شود که اساسا با دستور شورای تامین و شورای ترافیک هماهنگی لازم با شرکت ماشین سازی جهت جمع آوری و نصب در نقطه دیگری از شهر انجام می شود.
شفیعی اشاره کرد: تمام مطالعات ترافیکی و تمهیدات لازم بعد از جمع آوری این پل انجام شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.